Hva løpere kan fortelle deg om motivasjon

0
49
Hva løpere kan fortelle deg om motivasjon

Løping er hva du gjør det til selv. Du kan trene så hardt at motivasjon forsvinner som en dugg for solen, eller du kan opprettholde motivasjonen gjennom trening som til enhver tid er i takt med hva kroppen din tåler.

Motivert for å løpe

De som har trent løping en stund har antakelig vært innom alle nivå på skalaen, med tanke på motivasjon. Motivasjon for løping vil gå i bølgedaler, og det er helt normalt. Målet bør imidlertid være å holde seg på den øvre delen av motivasjonsskalaen så mye som mulig. Motivasjon er ferskvare, ikke ulikt trening, og må vedlikeholdes. Hva løpere kan fortelle om motivasjon, kan du dra nytte av når du skal holde motivasjonen oppe for løping.

Når motivasjonen når et bunnivå

Alle løpere har opplevd over en kortere eller lenger periode, at motivasjonen for løping er på bunn. Det kan være flere årsaker til det. Er du en fersk løper, og har i iveren trent for mye og for fart, kan det fort føre til at motivasjonen dropper som en stein. Som nybegynner er det kanskje enda viktigere å trene på en måte som opprettholder motivasjonen, fordi du enda ikke har etablert løping som en fast rutine. Da kan det i verste fall bli bråstopp som en følge av sviktende motivasjon. Også mer erfarne løpere kan oppleve at motivasjonen for trening er lavere i perioder. Også her kan årsaken være for mye og for hard trening, og den sviktende motivasjonen kan også ha sammenheng med manglende resultater av treningen. For lite variert trening kan også være en viktig faktor for motivasjonen din.

Når motivasjonen er på topp

Når motivasjonen er på topp, og man føler at all trening går av selv, da er løperne i sitt ess. Da er du i det man kan kalle flytsonen. Du kan ha fremgang og tåle trening med varierende intensitet godt. Det er likevel viktig å holde igjen litt når motivasjonen er på et toppnivå, fordi du raskt kan bikke over og trene for mye og for hardt. En utflating i formkurven vil på et eller annet tidspunkt komme, og det er ingen grunn til å framprovosere den, heller bygge overskudd og sørge for å opprettholde motivasjonen på et høyt nivå.

Motivasjon er alfa og omega når du trener løping

Motivasjon kan for være forskjellen på om du trener løping eller ikke. Trener du løping, men har liten motivasjon, vil det ubønnhørlig gå utover kvaliteten på treningen din. Løpetreningen kan bli halvhjertet, og du antakelig stagnere når du når et visst punkt. Målet ditt må være å være lengst mulig der motivasjonen er på topp, og sørge for å opprettholde den, også i perioder det er litt mer krevende å trene løping. Det får du til ved gjøre løpetreningen gøy og lystbetont, ikke trene for hardt og trene variert. Tilstrekkelig med restitusjon vil også være avgjørende for din motivasjon.