Hva kan en veganer spise

0
297
Hva kan en veganer spise
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Helsebevisste veganere erstatter animalske produkter med plantebaserte erstatninger. Lær mer om hva en veganer kan spise!

Hva kan en veganer spise

  • Tofu, tempeh og seitan: Disse gir et allsidig proteinrikt alternativ til kjøtt, fisk, fjørfe og egg i mange oppskrifter.
  • Belgfrukter: Mat som bønner, linser og erter er utmerkede kilder til mange næringsstoffer og gunstige planteforbindelser. Spiring, gjæring og riktig tilberedning kan øke næringsopptaket.
  • Nøtter og nøttesmør: Spesielt ubearbeidede varianter, som er gode kilder til jern, fiber, magnesium, sink, selen og vitamin E.
  • Frø: Spesielt hamp, chia og linfrø, som inneholder en god mengde protein og fordelaktige omega-3 fettsyrer.
  • Plantemelk og yoghurt: Disse hjelper veganere med å oppnå sine anbefalte kalsiuminntak i kosten. Velg varianter som også er forsterket med vitamin B12 og D der det er mulig.
  • Alger: Spirulina og chlorella er gode kilder til fullstendig protein. Andre varianter er gode kilder til jod.
  • Ernæringsgjær: Dette er en enkel måte å øke proteininnholdet i veganske retter og tilsette en spennende ostesmak. Velg vitamin B12-forsterkede varianter der det er mulig.
  • Hele korn: Dette er en flott kilde til komplekse karbohydrater, fiber, jern, B-vitaminer og flere mineraler. Spelt, amaranth og quinoa er spesielt proteinrikt alternativ.
  • Spirte og gjæret plantemat: Ezekiel-brød, tempeh, miso, surkål, sylteagurk, kimchi og kombucha inneholder ofte probiotika og vitamin K2. Spiring og gjæring kan også bidra til å forbedre mineralabsorpsjonen.
  • Frukt og grønnsaker: Begge er gode matvarer for å øke næringsinntaket. Choy, spinat, grønnkål, brønnkarse og sennepsgrønt er spesielt høye i jern og kalsium.

Mat som veganere bør unngå

Veganere unngår å spise animalsk mat, så vel som matvarer som inneholder ingredienser fra dyr. Disse inkluderer:

  • Kjøtt og fjørfe: Oksekjøtt, lam, svinekjøtt, kalvekjøtt, hest, orgelkjøtt, villkjøtt, kylling, kalkun, gås, and, vaktel, etc.
  • Fisk og sjømat: Alle typer fisk, ansjos, reker, blekksprut, kamskjell, calamari, blåskjell, krabbe, hummer osv.
  • Meieriprodukter: Melk, yoghurt, ost, smør, krem, iskrem, etc.
  • Egg: Fra kyllinger, vaktler, strutser, fisk, etc.
  • Bieprodukter: Honning, bipollen, kongelig gelé, etc.
  • Dyrebaserte ingredienser: Myse, kasein, laktose, eggehvite albumen, gelatin, kokineal eller karmin, isinglass, skjellakk, L-cystein, animalsk avledet vitamin D3 og fiskeavledede omega-3-fettsyrer.

Healtline.com

Relaterte artikler:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Gode grunner til å spise grønnsaker

Viktige næringsstoffer i grønnsaker

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!