Hva inneholder melk

0
59
Hva inneholder melk
Foto: Adobe Stock

Ernæringsprofilen til melk er imponerende, tross alt er det designet for å gi næring til nyfødte dyr. Lær mer om hva melk inneholder.

Bare en kopp (244 gram) hel kumelk inneholder:

Artikkelen fortsetter under annonsen



  • Kalorier: 146
  • Protein: 8 gram
  • Fett: 8 gram
  • Kalsium: 28% av dagsbehovet
  • D-vitamin: 24% av dagsbehovet
  • Riboflavin (B2): 26% av dagsbehovet
  • Vitamin B12: 18% av dagsbehovet
  • Kalium: 10% av dagsbehovet
  • Fosfor: 22% av dagsbehovet
  • Selen: 13% av dagsbehovet

Melk er en utmerket kilde til vitaminer og mineraler, inkludert næringsstoffer som det er underforbruk av i mange populasjoner. Melk gir kalium, B12, kalsium og D-vitamin, som mangler i mange dietter. Melk er også en god kilde til vitamin A, magnesium, sink og tiamin (B1). I tillegg er det en utmerket kilde til proteiner og inneholder hundrevis av forskjellige fettsyrer, inkludert konjugert linolsyre (CLA) og omega-3s. Konjugert linolsyre og omega-3 fettsyrer er knyttet til mange helsemessige fordeler, inkludert redusert risiko for diabetes og hjertesykdom.

Næringsinnholdet i melk varierer, avhengig av faktorer som fettinnholdet og kostholdet og behandlingen av kua melken kom fra. For eksempel inneholder melk fra kuer som spiser stort sett gress betydelig høyere mengder konjugert linolsyre og omega-3 fettsyrer. Organisk og gressmatet kumelk inneholder også større mengder gunstige antioksidanter, for eksempel vitamin E og betakaroten, som bidrar til å redusere betennelse og bekjempe oksidativt stress.

Melk er ikke for alle

Selv om melk kan være et godt valg for noen, kan andre ikke fordøye den eller velge å ikke konsumere den. Mange mennesker tåler ikke melk fordi de ikke klarer å fordøye laktose, et sukker som finnes i melk og meieriprodukter. Interessant nok påvirker laktoseintoleranse rundt 65% av verdens befolkning. Andre velger å ikke konsumere melk eller meieriprodukter på grunn av kostholdsrestriksjoner, helseproblemer eller etiske grunner.

Dette har ført til et bredt utvalg av alternativer til melk, inkludert:

  • Mandelmelk: Dette plantebaserte alternativet er laget av mandler som er lavere i kalorier og fett enn kumelk.
  • Kokosmelk: Denne tropiske drinken laget av kokosnøttkjøtt og vann, har en kremaktig struktur og mild smak.
  • Cashewmelk: cashewnøtter og vann kombineres for å gjøre denne subtilt søt og rik erstatning.
  • Soyamelk: Inneholder en lignende mengde protein som kumelk og har en mild smak.
  • Hampemelk: Dette alternativet er laget av hampfrø og gir en god mengde, plantebasert protein av høy kvalitet.
  • Havremelk: Denne erstatningen er veldig mild i smaken med en tykkere konsistens, noe som gjør den til et flott tillegg til kaffe.
  • Rismelk: Et flott alternativ for de med følsomhet eller allergi, da det er det minst allergifremkallende av alle melk som ikke er melkeprodukter.

Når du velger en melkeerstatning uten melk, må du huske at mange av disse produktene inneholder tilsatte ingredienser som søtstoffer, kunstige smaker, konserveringsmidler og fortykningsmidler. Å velge et produkt med begrensede ingredienser er et godt valg når du sammenligner merkevarer. Les etikettene for å finne ut hvilke som best passer dine behov. Hvis det er mulig, hold deg til usøtede varianter for å begrense mengden tilsatt sukker i kostholdet.

Relaterte artikler:

Lavkarbo uten melk

Vegansk gryte med kokosmelk




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her