Hva inneholder karbohydrater

0
51
Hva inneholder karbohydrater
Foto: David B. Townsend - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

Karbohydrater finnes hovedsakelig i vegetabilsk mat. De forekommer også i meieriprodukter i form av melkesukker som kalles laktose.

Mat med høyt karbohydrat inkluderer brød, pasta, bønner, poteter, ris og frokostblandinger. Karbohydrater spiller flere roller i levende organismer, inkludert å gi energi. Biprodukter av karbohydrater er involvert i immunforsvaret, utvikling av sykdom, blodpropp og reproduksjon.

Hva er karbohydrater?

Karbohydrater, også kjent som sakkarider eller karbohydrater, gir kroppen energi. Hvert gram karbohydrater gir 4 kalorier. Kroppen bryter karbohydrater ned i glukose, som er den primære energikilden for hjernen og musklene. Karbohydrater er et av tre makronæringsstoffer, som er næringsstoffer som kroppen trenger i større mengder.

De andre makronæringsstoffene er protein og fett. Proteiner gir 4 kalorier per gram, og fett gir 9 kalorier per gram.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra MILRAB

SOMMERSALG!

200+ TILBUD!

Ernæring

Det anbefales generelt at folk bruker mellom 45-65% av de totale kaloriene i form av karbohydrater per dag. Imidlertid er karbohydratbehov avhengig av mange faktorer, inkludert kroppsstørrelse, aktivitetsnivå og blodsukkerkontroll.

Karbohydrater i matvarer forekommer i forskjellige former, inkludert følgende:

  • Kostfiber, en type karbohydrat som kroppen ikke lett kan fordøye. Det forekommer naturlig i frukt, grønnsaker, nøtter, frø, bønner og fullkorn.
  • Totalt sukker, som inkluderer sukker som forekommer naturlig i matvarer, som meieriprodukter, samt tilsatt sukker, som er vanlig i bakevarer, søtsaker og desserter. Kroppen fordøyer og absorberer sukker veldig enkelt.
  • Sukkeralkoholer, en type karbohydrat som kroppen ikke absorberer helt. De har en søt smak og færre kalorier enn sukker. Sukkeralkoholer tilsettes mat som søtningsstoffer med redusert kalori, som tyggegummi, bakevarer og søtsaker.

Kostfiber bidrar til å fremme regelmessig avføring, senker blodsukkeret og kolesterolet, og kan bidra til å redusere en persons kaloriinntak.

De fleste mennesker i Norge overskrider de anbefalte daglige grensene for tilsatt sukker. Dette kan øke en persons risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer og tannhulen. Det er anbefalt at folk får mindre enn 10% av de totale daglige kaloriene sine fra tilsatt sukker, noe som betyr mindre enn 50 gram tilsatt sukker hver dag. Å begrense tilsatt sukker så mye som mulig er best for den generelle helsen.

Kjemisk sammensetning av karbohydrater

De kjemiske strukturene i karbohydrater inneholder karbon-, hydrogen- og oksygenatomer. To basiske forbindelser utgjør karbohydrater: Aldehyder, som er dobbeltbundet karbon og oksygenatomer, pluss et hydrogenatom, og ketoner, som er dobbeltbundet karbon og oksygenatomer, pluss to ekstra karbonatomer.

Karbohydrater kan kombineres for å danne polymerer, eller kjeder, for å skape forskjellige typer karbohydrater. Karbohydrat kan være monosakkarider, disakkarider eller polysakkarider.

Monosakkarider

Monosakkarider er enkelt sukker. Eksempler inkluderer:

  • glukose, kroppens viktigste energikilde
  • galaktose, som er lettest tilgjengelig i melk og melkeprodukter
  • fruktose, som for det meste forekommer i frukt og grønnsaker

Disakkarider

Disakkarider er to sukkermolekyler sammenføyde. Eksempler inkluderer:

  • laktose, som finnes i melk, som består av glukose og galaktose
  • sukrose, eller bordsukker, som består av glukose og fruktose

Polysakkarider

Polysakkarider er kjeder av mange sukkerarter. De kan bestå av hundrevis eller tusenvis av monosakkarider. Polysakkarider fungerer som matbutikker for planter og dyr. Eksempler inkluderer:

  • glykogen, som lagrer energi i leveren og musklene
  • stivelse, som er rikelig med poteter, ris og hvete
  • cellulose, en av de viktigste strukturelle komponentene i planter

Enkle og komplekse karbohydrater

Monosakkarider og disakkarider er enkle karbohydrater, og polysakkarider er komplekse karbohydrater. Enkle karbohydrater er sukker. De består av bare ett eller to molekyler. De gir en rask energikilde, men personen føler seg snart sulten igjen. Eksempler inkluderer hvitt brød, sukker og godteri.

Komplekse karbohydrater består av lange kjeder av sukkermolekyler. Dette inkluderer fullkorn og matvarer som inneholder fiber. Eksempler inkluderer frukt, grønnsaker, bønner og fullkornspasta. Komplekse karbohydrater får en person til å føle seg mett lenger og har flere helsemessige fordeler enn enkle karbohydrater, ettersom de inneholder mer vitaminer, mineraler og fiber.

Relaterte artikler:

Hvor mye av energien i et sunt kosthold bør komme fra karbohydrater

Mat med lite karbohydrater

Annonse fra MILRAB

TACTICAL WEEK!

OPPTIL 40% RABATT!