Hva inneholder egg

0
300
Hva inneholder egg
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Egg er et protein- og næringskraftverk. De kan tilsettes i mange retter og tilberedes på mange måter. Lær mer om hva egg inneholder.

En måte å nyte egg på er å hardkoke dem. Hardkokte egg kan brukes i salater eller på brødskiva, eller kan spises alene med et dryss av salt og pepper. Her er alt du trenger å vite om hardkokte egg.

Hva inneholder egg?

Hardkokte egg er fylt med næringsstoffer, protein og sunt fett. Ett stort hardkokt egg (50 gram) gir:

  • Kalorier: 77
  • Karbohydrater: 0,6 gram
  • Totalt fett: 5,3 gram
  • Mettet fett: 1,6 gram
  • Enumettet fett: 2,0 gram
  • Kolesterol: 212 mg
  • Protein: 6,3 gram
  • A-vitamin: 6% av dagsbehovet
  • Vitamin B2 (riboflavin): 15% av dagsbehovet
  • Vitamin B12 (kobalamin): 9% av dagsbehovet
  • Vitamin B5 (pantotensyre): 7% av dagsbehovet
  • Fosfor: 86 mg, eller 9% av dagsbehovet
  • Selen: 15,4 mcg, eller 22% av dagsbehovet

For alle næringsstoffene egg har å by på, er de mat med lite kalorier. Hardkokte egg gir bare 77 kalorier, 5 gram fett og en veldig liten mengde karbohydrater. De er også en veldig god kilde til magert protein, til rundt 6 gram per egg. Videre har egg et komplett utvalg av aminosyrer, noe som betyr at de er en komplett proteinkilde. Hardkokte egg tilbyr også forskjellige viktige næringsstoffer, inkludert vitamin D, sink, kalsium og alle B-vitaminene. De er en spesielt god kilde til riboflavin (vitamin B2) og vitamin B12. Mange av eggens næringsstoffer bor utelukkende i eggeplomme, mens eggehviten først og fremst inneholder protein.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

En utmerket kilde til protein av høy kvalitet

Protein er viktig for mange komponenter i helsen din, inkludert å bygge muskler og bein, og produsere hormoner og enzymer. Egg gir omtrent 6 gram protein av høy kvalitet. Faktisk er egg en av de beste proteinkildene du kan spise. Dette skyldes deres komplette proteinprofil – egg inneholder alle ni essensielle aminosyrene. En vanlig misforståelse er at proteinet bare finnes i eggehvite. Imidlertid kommer nesten halvparten av eggets proteininnhold fra eggeplommen. Derfor er det best å glede seg over hele egget – eggeplomme og alt – for å dra nytte av proteinet og næringsstoffene egg har å by på.

Høyt i kolesterol, men øker ikke risiko for hjertesykdom

Gjennom årene har egg fått et dårlig rykte på grunn av det høye kolesterolinnholdet. Det er sant at egg er fulle av kolesterol. Et stort hardkokt egg gir 212 mg kolesterol, som er 71% av dagsbehovet. Nyere studier viser imidlertid at kostholdskolesterol har veldig liten effekt på kolesterol i blodet. For de fleste er kostholdskolesterol ikke forbundet med risikoen for hjertesykdommer, og øker ikke det totale kolesterolet eller «dårlige» LDL-kolesterolnivået. Faktisk kan eggforbruk forbedre «godt» HDL-kolesterol. I tillegg fant to studier på over 100 000 friske voksne at å spise ett helt egg per dag ikke var knyttet til økt risiko for hjertesykdom. Imidlertid bør personer med diabetes utvise forsiktighet når de spiser egg, siden noen undersøkelser indikerer at å spise 7 egg per uke kan øke risikoen for hjertesykdommer.

Relaterte artikler:

Hvor mye karbohydrater i egg

Protein i eggehvite

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!