Hva hjelper mot sure oppstøt

0
17
Hva hjelper mot sure oppstøt

Sure oppstøt kan forårsake sår hals og heshet, og gi dårlig smak i munnen. Lær mer om hva som hjelper mot sure oppstøt.

Hva hjelper mot sure oppstøt?

Hvis du høres litt hes og har vondt i halsen, kan det hende du brygger på en forkjølelse eller får en influensa. Men hvis du har hatt disse symptomene en stund, kan de ikke være forårsaket av et virus, men av en ventil i den nedre delen av spiserøret. Det er muskelen som styrer passasjen mellom spiserøret og magen, og når den ikke lukkes helt, strømmer magesyre og mat tilbake i spiserøret. Den medisinske betegnelsen for denne prosessen er gastroøsofageal refluks; tilbakestrømningen av syre kalles refluks.

Sure oppstøt kan forårsake sår hals og heshet og kan bokstavelig talt etterlate en dårlig smak i munnen. Når refluks gir kroniske symptomer, er det kjent som gastroøsofageal refluksforstyrrelse, eller GERD. Det vanligste symptomet på GERD er halsbrann – smerter i øvre del av magen og brystet som noen ganger føles som om du har et hjerteinfarkt.

Tre forhold — dårlig klarering av mat, syre fra spiserøret, eller for mye syre i magen og forsinket tømming av magen – bidrar til sur oppstøt. Hvis du har hatt gjentatte episoder med sure oppstøt – eller andre symptomer på refluks – kan du prøve følgende:

Spis sparsomt og sakte

Når magen er veldig full, kan bli mer tilbakeløp i spiserøret. Hvis det passer inn i timeplanen din, kan det være lurt å prøve å spise små måltider oftere i stedet for tre store måltider daglig.

Unngå visse matvarer

Personer med sure oppstøt ble en gang instruert i å eliminere alt unntatt de mildeste matvarene fra dietten. Men det er ikke lenger tilfelle. Men det er fremdeles noen matvarer som er mer sannsynlig enn andre for å utløse sure oppstøt, inkludert mynte, fet mat, krydret mat, tomater, løk, hvitløk, kaffe, te, sjokolade og alkohol. Hvis du spiser noen av disse matvarene regelmessig, kan du prøve å eliminere dem for å se om du gjør dette for å kontrollere refluksen din, og deretter prøve å legge dem tilbake en etter en.

Ikke drikk kullsyreholdige drikker

De får deg til å rape, som sender syre inn i spiserøret. Drikk vanlig vann i stedet for kullsyrevann.

Hold deg oppe etter å ha spist

Når du står, eller til og med sitter, hjelper tyngdekraften alene med å holde syre nede i magen, der den hører hjemme. Slutt å spise tre timer før du legger deg. Dette betyr ingen power nap etter lunsj, og ingen sene middager eller snacks på kvelden.

Ikke gå for fort eller trene hardt etter måltider

Unngå intens trening inntil et par timer etter å ha spist. En spasertur etter middagen er bra, men en mer anstrengende trening, spesielt hvis det innebærer å bøye seg over, kan sende syre inn i spiserøret.

Sov skrått

Ideelt sett bør hodet være 6 til 8 centimeter høyere enn føttene dine. Ikke prøv å lage en kile ved å stable puter. De vil ikke gi den støtten du trenger.

Gå ned i vekt hvis det anbefales

Økt vekt sprer muskulærstrukturen som støtter den nedre øsofagus sfinkteren, og reduserer trykket som holder lukkemuskelen lukket. Dette fører til sure oppstøt og halsbrann.

Hvis du røyker, slutter du

Nikotin kan slappe av den nedre øsofagus sfinkteren.

Sjekk medisinene dine

Noen — inkludert postmenopausalt østrogen, trisykliske antidepressiva og antiinflammatoriske smertestillende midler – kan slappe av lukkemuskelen, mens andre — spesielt bisfosfonater som alendronat (Fosamax), ibandronat (Boniva) eller risedronat (Actonel), som tas for å øke bentettheten— kan irritere spiserøret.

Hvis disse trinnene ikke er effektive, eller hvis du har sterke smerter eller problemer med å svelge, må du kontakte legen din for å utelukke andre årsaker. Du kan også trenge medisiner for å kontrollere tilbakeløp selv når du driver med livsstilsendringer.

Relaterte artikler:

Kjerringråd mot halsbrann

Sure oppstøt kjerringråd