Hva hjelper mot strekk

0
436
Hva hjelper mot strekk
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

SPAR

3000,-

9 999,-

12 999,-

- 18 km/t

- 10 stigningsnivåer

- 12 forhåndsinnstilte program

- Threadflex dempesystem som gir 12% mykere demping enn asfalt

En muskelstrekk oppstår når muskelen er overstrukket eller har avrivninger. Hva er symptomene og hva hjelper mot strekk?

Hva er muskelstrekk?

Dette skjer vanligvis som et resultat av tretthet, overbelastning eller feil bruk av en muskel. Strekk kan forekomme i hvilken som helst muskel, men er vanligst i korsryggen, nakke, skulder og hamstrings, som er muskelen bak låret.

Disse overbelastningene kan forårsake smerter og kan begrense bevegelse i den berørte muskelgruppen. Mild til moderat strekk kan behandles med hjemme med is, varme og betennelsesdempende medisiner. Alvorlige overbelastninger eller avrivninger kan kreve medisinsk behandling.

Symptomer på muskelstrekk

Du vil vanligvis føle en muskelbelastning når den oppstår. Symptomene inkluderer:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


  • plutselig smerte
  • sårhet
  • begrenset bevegelsesområde
  • blåmerker eller misfarging
  • opphovning
  • muskelspasmer
  • stivhet
  • svakhet

En mild muskelstrekk kan føles litt stiv, men likevel fleksibel nok til bruk. En alvorlig muskelstrekk er når muskelen er revet hardt. Dette resulterer i smerter og veldig begrenset bevegelse. Symptomene på milde til moderate muskelstrekker forsvinner vanligvis i løpet av noen få uker. Mer alvorlige belastninger kan ta måneder å helbrede.

Årsaker til muskelstrekk

En akutt belastning er når musklene plutselig og uventet blir strukket eller får avrivninger. Slike avrivninger kan oppstå enten fra skader eller traumer. Dette kan skyldes:

  • utilstrekkelig oppvarming før fysisk aktivitet
  • dårlig fleksibilitet
  • dårlig kondisjon
  • overanstrengelse og tretthet

Det er en misforståelse at bare treningsøkter med høy intensitet forårsaker muskelstrekk. Strekk til og med oppstå av å gå.

En akutt muskelstrekk kan skje når du:

  • glir eller mister fotfestet
  • hopper
  • løper
  • kaster noe
  • løfter noe tungt
  • løfter noe mens du er i en vanskelig posisjon

Akutte muskelstrekker er også mer vanlig i kaldt vær. Dette er fordi musklene er stivere i lavere temperaturer. Det er viktig å ta ekstra tid å varme opp under disse forholdene for å forhindre belastning.

Kroniske strekker er resultatet av repeterende bevegelse. Dette kan skyldes:

  • idretter som roing, tennis, golf eller baseball
  • holde ryggen eller nakken i en vanskelig stilling i lengre perioder, for eksempel når du jobber på et skrivebord
  • dårlig holdning

Hvordan hjelper mot strekk?

Du kan redusere sjansene dine for å anstrenge en muskel hvis du tar noen grunnleggende forholdsregler:

  • Forsøk å ikke sitte i samme stilling for lenge. Ta hyppige pauser for å flytte og endre stilling. Bruk en stol som gir god støtte for korsryggen, eller bruk en pute som støtte. Forsøk å holde knærne i vater med hoftene.
  • Opprettholde god holdning når du står og sitter. Hvis du bruker lang tid på den ene stillingen, kan du prøve å veksle med å sette den ene foten og deretter den andre på en lav fotskammel. Dette kan bidra til å redusere stress på ryggmusklene.
  • Løfte gjenstander forsiktig. Hold ryggen rett, bøy i knærne, og løft alltid med bena. Hold vekten nær kroppen din. Ikke løft og vri på samme tid.
  • Ta forholdsregler for å forhindre fall, for eksempel å holde rekkverk i trapper, unngå glatte overflater og holde gulvene dine ryddig.
  • Gå ned i vekt hvis du er overvektig.
  • Bruk sko som passer ordentlig.
  • Regelmessig trening kan holde musklene sunne og sterke, men riktige teknikker er også avgjørende for å forhindre muskelstrekk. Varm alltid opp før du driver med fysisk aktivitet.

Tøye deg hver treningsøkt for å forhindre muskelstivhet. Hvis du er nybegynner, kan du bygge opp aktiviteten gradvis. Det er viktig at du forstår kroppens begrensninger. Hvis noe ikke føles riktig under en aktivitet, stopp umiddelbart.

Hva er prognosen for strekk?

Restitusjonstid avhenger av alvorlighetsgraden av strekken du har pådratt deg. For en mild strekk kan det hende du kan gå tilbake til normale aktiviteter innen tre til seks uker. For mer alvorlige strekker kan restitusjon ta flere måneder. I alvorlige tilfeller kan kirurgisk reparasjon og fysioterapi være nødvendig. Med riktig behandling vil de aller fleste restituere fullstendig.

Relaterte artikler:

Hvordan tøye korsryggen

Tøye setemuskel

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!