Hva hjelper mot abstinenser

0
25
Hva hjelper mot abstinenser

Medisinsk abstinens kan inkludere søvnløshet, depresjon, irritabilitet og kvalme. Lær mer om hva som hjelper mot abstinenser.

Symptomer på abstinenser

Bivirkninger av medisinsk abstinens kan inkludere søvnløshet, depresjon, irritabilitet, kvalme, oppkast, diaré, magekramper, mareritt, muskelsmerter, rygg- og leddsmerter, skjelving, rastløshet, trang, depresjon, angst, agitasjon, anfall, uregelmessig hjerterytme, høyt eller lavt blodtrykk, luftveisproblemer, svette, feber, kald og klam hud, utvidede pupiller, prikking i ekstremiteter, mental forvirring, problemer med kort tids hukommelse, konsentrasjonsproblemer, paranoia, delirium, hallusinasjoner, eksitabilitet, vannrike øyne, bouts av gråt, rennende nese, rystelse, selvmordstanker, smertefølsomhet, desorientering, muskelsvakhet og svingninger i appetitten.

Hva hjelper mot abstinenser?

Det er forskjellige metoder for å håndtere abstinenser. Her er noen måter å komme seg gjennom abstinenssymptomene dine med minst mulig ubehag.

Detox

Delta på et medisinsk detox-program. Dette anses som den optimale metoden for å håndtere abstinenser. Abstinenser kan være både fysiske og emosjonelle og av og til farlige eller dødelige uten riktig behandling. Medisinsk detox er et program som i gjennomsnitt varer 5-10 dager og gir døgnet rundt tilsyn og medisinsk administrasjon for abstinens. Abstinens kan håndteres med medisiner, og emosjonell støtte gis 24/7 for å holde klienter trygge.

Trene regelmessig

Trene regelmessig. Sunne treningsmengder kan hjelpe hjernen til å frigjøre endorfiner og dermed gjenopprette den kjemiske balansen positivt. Trening kan også redusere spenninger og stress, og hjelpe en person til å sove bedre mens du forbedrer selvfølelsen. Å gå en tur eller løpe og delta i aerob aktivitet kan forbedre fysisk helse, som igjen kan styrke mental helse og stabilitet under tilbaketrekning.

Ha et balansert og sunt kosthold

Spis balanserte og næringsrike måltider. Kosthold kan spille en stor rolle i å helbrede både sinnet og kroppen. Å spise måltider som er rike på proteiner og essensielle vitaminer og næringsstoffer, er avgjørende for å gjenopprette sunn hjerne- og kroppsfunksjon. Medikamenter og alkohol kan tømme kroppen for det den trenger for å fungere effektivt, og det er viktig å erstatte disse næringsstoffene under uttak for å fremskynde helbredelse. Å holde seg unna koffein, raffinert sukker, bearbeidet mat, oljer og mettet fett kan også hjelpe.

Tilskudd av vitaminer

Det kan være nyttig å ta tilskudd for å fylle på vitaminer som er utarmet under avhengighet. Studier indikerer at rundt halvparten av de undersøkte menneskene som kjempet mot avhengighet, var mangelfulle med enten jern eller vitamin A, C, D eller E. Ikke bare kan sunt spise hjelpe til med å helbrede hjernen og kroppen og motvirke underernæring, det kan også tjene til å redusere sug og forbedre selvbilde og egenomsorg. Humør er også bundet til ernæring, og en kropp som er godt ernært vil hjelpe sinnet til å føle seg mindre engstelig, frustrert, irritabel og deprimert.

Hold deg hydrert

Hold deg hydrert. Dehydrering er vanlig under abstinens. Det er viktig å drikke nok vann til at kroppen kan heles ordentlig. Mange ganger kan cravings forveksles med tørst eller sult. Å holde kroppen ordentlig hydrert og næret kan bidra til å redusere disse tilfellene.

Få nok søvn

Hold deg til en strukturert søvnplan. Å få riktig søvnmengde er avgjørende for helbredelse og emosjonell helse. Når en person er godt uthvilt, er de bedre i stand til å tenke tydelig og kontrollere humørsvingninger og abstinenser. Å legge seg til samme tid hver natt og våkne til samme tid om morgenen er en god måte å etablere en sunn søvnplan.

Bli med i en støttegruppe

Bli med i en støttegruppe. Grupper som 12-trinns programmer og fagfellesskapsstøttegrupper (for eksempel Anonyme Alkoholikere) kan gi oppmuntring og tips for de som er nye i edruelighet, da medlemmene allerede har vært der og kommer gjennom abstinensen.

Terapi

Kommunisere regelmessig med et familiemedlem, en venn, en terapeut eller en rådgiver. Å snakke er en form for terapi i seg selv, og det kan være nyttig å eksternalisere tanker, følelser og vanskeligheter for å unngå å gjøre dem verre. Nå ut til familie og venner. Delta i rådgivning og terapitimer for å lindre emosjonell nød og lære sunne mestringsmekanismer. Atferdsterapier kan lære mennesker hvordan man kan gjøre negative tanker om til positive for å endre atferd og endre selvdestruktive mønstre.

Avslapningsteknikker

Delta i avslapningsteknikker. Å lære å bremse tankene og regulere pusten kan bidra til å redusere angst og andre negative følelser. Spa-behandlinger kan også bidra til å lette stress og forbedre avslapningen.

Relaterte artikler:

Sukker abstinenser

Hvorfor kutte ut sukker