Hva gjør yoga med kroppen

0
206
Hva gjør yoga med kroppen
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE
X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

ALT AV UTSTYR TIL

HJEMMETRENINGEN!

OPPTIL 40% RABATT!

Yoga inneholder pusteøvelser, meditasjon og positurer designet for å bidra til avslapning og redusere stress. Lær mer om hva yoga gjør med kroppen!

Hva gjør yoga med kroppen

Å praktisere yoga sies å ha mange fordeler for både mental og fysisk helse, selv om ikke alle disse fordelene er støttet av vitenskap.

Yoga kan redusere stress

Yoga er kjent for sin evne til å lette stress og fremme avslapning. Studier viser at yoga kan bidra til å lette stress og senke nivåene av stresshormonet kortisol.

Yoga lindrer angst

Mange mennesker begynner å praktisere yoga som en måte å takle følelser av angst på. Flere studier viser at å praktisere yoga kan føre til en reduksjon i symptomer på angst.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Kan redusere betennelsestilstander i kroppen

I tillegg til å forbedre din mentale helse, antyder noen studier at å praktisere yoga også kan redusere betennelse. Noen studier viser at yoga kan redusere betennelsesmarkører i kroppen og bidra til å forhindre pro-inflammatoriske sykdommer.

Kan forbedre hjertets helse

Fra å pumpe blod i hele kroppen for å forsyne vev med viktige næringsstoffer, er hjertets helse en viktig del av den generelle helsen. Alene eller i kombinasjon med en sunn livsstil kan yoga bidra til å redusere risikofaktorer for hjertesykdom.

Yoga kan forbedre livskvaliteten

Yoga blir stadig mer vanlig som tilleggsbehandling for å forbedre livskvaliteten for mange individer. Noen studier viser at yoga kan forbedre livskvaliteten og kan brukes som tilleggsbehandling for noen tilstander.

Kan bekjempe depresjon

Noen studier viser at yoga kan ha en antidepressiv effekt og kan bidra til å redusere symptomer på depresjon. Flere studier har funnet at yoga kan redusere symptomer på depresjon ved å påvirke produksjonen av stresshormoner i kroppen.

Yoga kan redusere kronisk smerte

Kroniske smerter er et vedvarende problem som rammer millioner av mennesker, og har en rekke mulige årsaker, fra skader til leddgikt. Yoga kan bidra til å redusere kroniske smerter i tilstander som karpaltunnelsyndrom og slitasjegikt.

 Kan fremme bedre søvnkvalitet

Dårlig søvnkvalitet har vært assosiert med overvekt, høyt blodtrykk og depresjon, blant andre lidelser. Yoga kan bidra til å forbedre søvnkvaliteten på grunn av effekten på melatonin og dens innvirkning på flere vanlige årsaker til søvnproblemer.

Yoga kan forbedre fleksibilitet og balanse

Mange legger yoga til i treningsrutinen sin for å forbedre fleksibiliteten og balansen. Forskning viser at å praktisere yoga kan bidra til å forbedre balansen og øke fleksibiliteten.

Kan hjelpe med å forbedre pusten

Pranayama, eller yogisk pusting, er en praksis i yoga som fokuserer på å kontrollere pusten gjennom pusteøvelser og teknikker. Yoga inneholder mange pusteøvelser, noe som kan bidra til å forbedre puste- og lungefunksjonen.

Yoga kan lindre migrene

Migrene er alvorlig tilbakevendende hodepine som påvirker mange nordmenn hvert år. Studier viser at yoga kan stimulere vagusnerven og redusere migreneintensitet og frekvens, alene eller i kombinasjon med konvensjonell behandling.

 Fremmer sunne spisevaner

Mindful spising, også kjent som intuitiv spising, er et konsept som oppmuntrer til å være til stede i øyeblikket mens du spiser. Yoga oppmuntrer til mindfulness, som kan brukes til å fremme mindful spising og sunne spisevaner.

Kan øke styrken

I tillegg til å forbedre fleksibiliteten, er yoga et flott tillegg til en treningsrutine for sine styrkeoppbyggende fordeler. Noen studier viser at yoga kan føre til en økning i styrke, utholdenhet og fleksibilitet.

Relaterte artikler:

Ryggøvelser for vond rygg

Effektive ryggøvelser uten apparater

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!