Hva gjør vitaminer

Du vet kanskje litt om vitaminer, og kan til og med ta noen hver dag, men vet du virkelig hva er og hva de gjør?

De fleste av oss vet at vitaminer holder oss sunne, og noen har spesielle roller. Vitamin C kan for eksempel beskytte mot forkjølelse. Men utover det, hva gjør vitaminer, og hvorfor trenger vi dem egentlig? Få alle viktige fakta om disse viktige næringsstoffene nedenfor.

Hva er vitaminer?

Vitaminer er forbindelser som kroppen vår trenger for å fungere skikkelig. Fordi vi ikke kan lage de fleste av dem, må vi få dem fra kostholdet vårt. Det er totalt 13 vitaminer, og de er klassifisert som mikronæringsstoffer fordi vi bare trenger dem i små mengder, vanligvis milligram (mg) eller mikrogram (mcg eller μg), hver dag.1 Et unntak er vitamin D, som vi lager gjennom virkningen av sollys på huden vår. Vi kan også lage vitamin B3, kjent som niacin, fra en aminosyre som kalles tryptofan – selv om vi fortsatt trenger å få det fra mat som nøtter, frø, tofu, ost, kjøtt, fisk, havre, bønner, linser og egg.

Hvorfor trenger vi vitaminer?

Uten vitaminer ville kroppene våre ikke vært i stand til å utføre viktige oppgaver som å konvertere mat til energi, bygge og vedlikeholde bein, tenner, muskler, hud, blod og hår, og holde hjernen, øynene, nervesystemet og immunsystemet i god drift. Noen vitaminer fungerer sammen med andre næringsstoffer: vitamin C hjelper oss med å absorbere jern fra plantefôr, mens vitamin D hjelper oss med å absorbere kalsium.5 Og vitaminene A, C og E har alle en antioksidant effekt, noe som betyr at de hjelper beskytter cellene våre mot skader fra frie radikaler.

De forskjellige vitaminene

Vitaminer er delt inn i to grupper: vannløselige og fettløselige. De fettløselige vitaminene A, D, E og K kan lagres i leveren og fettvevet. Dette betyr at vi ikke trenger å spise dem hver dag, men det er en risiko for at de kan bygge seg opp i kroppen, noe som kan være skadelig.

Vi kan ikke lagre de vannløselige vitaminene C eller de åtte B-vitaminene: tiamin, riboflavin, niacin, pantotensyre, biotin, folat og B12, slik at vi blir kvitt overflødig urin.

Hva er de viktigste vitaminene?

Alle vitaminer er viktige, men vi trenger å konsumere de vannløselige vitaminene hver dag fordi vi svikter av overflødig. Heldigvis finnes de i mange forskjellige matvarer. I tillegg til appelsiner, finnes vitamin C i brokkoli, jordbær, rød og grønn paprika, rosenkål og til og med poteter! , egg, poteter, brokkoli, spinat, soyabønner og pulser.9 Mange av oss har lave D-vitaminlagre, viktige for bein, muskler og immunitet. I Storbritannia kan vi bare lage vitamin D gjennom eksponering for sollys fra april til oktober; om vinteren er vinkelen på solens UV -stråler lavere, noe som betyr at vitamin D ikke kan dannes. Personer som er utsatt for lave vitamin D -nivåer er de som ikke går mye ut, mennesker med mørk hud eller dekker huden. Matkilder til vitamin D inkluderer fet fisk, egg, forsterket frokostblanding, kjøtt og fettpålegg.

Hva er den beste måten å innta vitaminer på?

Et sunt, balansert kosthold bør gi alle vitaminene du trenger, men kosttilskudd kan hjelpe til med å tette eventuelle ernæringsmessige hull eller gjenopprette lave nivåer etter sykdom eller perioder med dårlig mat. Regjeringen anbefaler også at alle tar 10mcg vitamin D per dag, spesielt om vinteren. Kvinner anbefales på det sterkeste å ta 400 mcg folsyre per dag når de prøver å bli gravide, fram til 12. uke av svangerskapet. Dette er viktig for å forhindre fødselsskader hos babyen, for eksempel spina bifida.13 Det er også en viss bekymring for at maten vår ikke er så næringsrik som den var på grunn av moderne oppdrett og matproduksjonsprosesser. som en forsikring.

Hva skjer hvis vi ikke får i oss nok vitaminer?

Vi kan utvikle mangler. Veganere og noen vegetarianere risikerer for eksempel vitamin B12 -mangel fordi den hovedsakelig finnes i animalsk mat.B12 -mangel kan føre til tretthet, depresjon og alvorlige problemer i nervesystemet. Personer med tilstander som kan påvirke med næringsopptak, som cøliaki eller Crohns sykdom, kan være i fare for flere mangler, det samme kan de som tar visse medisiner og eldre; eldre mennesker kan ikke være i stand til å absorbere næringsstoffer riktig på grunn av synkende nivåer av magesyre. Imidlertid er det mer vanlig at folk i Storbritannia har lavt inntak av visse næringsstoffer i stedet for mangel. Røykere kan ha lave nivåer av vitamin C, store drikkere av B -vitaminer og overvektige og overvektige har vist seg å ha lave nivåer av vitamin C, D, B12 og folat.

Lave nivåer av viktige vitaminer kan føre til vage symptomer som tretthet, smerter, lav immunitet, lavt humør og problemer med hud, hår og negler.

Relaterte artikler:

Hvor lang tid tar det før vitaminer virker

Vitaminer i frukt

Referanser

Om forfatteren