Hva gjør vitamin D

0
183
Hva gjør vitamin D
Foods Rich In Vitamin D. Products high in vitamin D. Top view, flat lay, lettering
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

D-vitamin hjelper blant annet med å regulere mengden kalsium og fosfat i kroppen. Lær mer om hva vitamin D gjør for kroppen din.

Hva gjør vitamin D?

Kalsium og fosfat er nødvendige for å holde bein, tenner og muskler sunne. Mangel på D-vitamin kan føre til beindeformiteter som rakitt hos barn, og smerter i bein forårsaket av en tilstand som kalles osteomalacia hos voksne.

Gode ​​kilder til vitamin D

Fra omtrent slutten av mars, i begynnelsen av april til slutten av september, bør de fleste kunne få alt D-vitaminet de trenger av sollys. Kroppen skaper D-vitamin fra direkte sollys på huden når du er utendørs. Men mellom oktober og begynnelsen av mars får vi ikke nok vitamin D fra sollys.

D-vitamin finnes også i et lite antall matvarer.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Kilder inkluderer:

  • fet fisk – som laks, sardiner, sild og makrell
  • rødt kjøtt
  • lever
  • eggeplommer
  • fett pålegg og frokostblandinger

En annen kilde til vitamin D er kosttilskudd.

Hvor mye D-vitamin trenger jeg?

Babyer opp til 1 år trenger 8,5 til 10 mikrogram D-vitamin om dagen. Et mikrogram er 1000 ganger mindre enn et milligram (mg). Ordet mikrogram er noen ganger skrevet med det greske symbolet μ etterfulgt av bokstaven g (μg). Barn fra 1 år og voksne trenger 10 mikrogram D-vitamin om dagen. Dette inkluderer gravide og ammende kvinner, og personer med risiko for vitamin D-mangel.

Bør jeg ta et D-vitamintilskudd?

Det anbefales at:

  • ammede babyer fra fødselen til 1 års alder skal få et daglig tilskudd som inneholder 8,5 til 10 mikrogram D-vitamin for å sikre at de får nok
  • babyer på morsmelkerstatning bør ikke få et D-vitamintilskudd før de har mindre enn 500 ml morsmelkerstatning om dagen, ettersom morsmelkerstatningen er forsterket med vitamin D
  • barn i alderen 1 til 4 år bør få et daglig tilskudd som inneholder 10 mikrogram D-vitamin

Du kan kjøpe D-vitamintilskudd eller vitamindråper som inneholder D-vitamin (for under 5 år) i mange butikker, inkludert apotek og supermarkeder. Kvinner og barn som kvalifiserer for Healthy Start-ordningen kan få gratis kosttilskudd som inneholder de anbefalte mengder vitamin D.

Råd for voksne og barn over 5 år

I løpet av høsten og vinteren må du få D-vitamin fra kostholdet ditt fordi solen ikke er sterk nok til at kroppen lager D-vitamin. Men siden det er vanskelig for folk å få i seg nok vitamin D fra mat alene, bør alle (inkludert gravide og ammende kvinner) vurdere å ta et daglig tilskudd som inneholder 10 mikrogram vitamin D i løpet av høsten og vinteren.

Personer med risiko for vitamin D-mangel

Noen mennesker vil ikke få nok vitamin D fra sollys fordi de har veldig liten eller ingen solskinneksponering. Det er anbefalt at du tar et daglig tilskudd som inneholder 10 mikrogram D-vitamin gjennom året, hvis du:

  • ikke er ofte utendørs – for eksempel hvis du er skrøpelig eller husbond
  • er i en institusjon som et omsorgshjem
  • bruk vanligvis klær som dekker mesteparten av huden din når du er utendørs
  • Hvis du har mørk hud – for eksempel har du en afrikansk, afrikansk-karibisk eller sørasiatisk bakgrunn – kan det hende at du ikke får nok vitamin D fra sollys.

Du bør vurdere å ta et daglig tilskudd som inneholder 10 mikrogram D-vitamin gjennom året.

Hva skjer hvis jeg tar for mye vitamin D?

Å ta for mange vitamin D-tilskudd over lang tid kan føre til at for mye kalsium bygger seg opp i kroppen (hyperkalsemi). Dette kan svekke bein og skade nyrene og hjertet. Hvis du velger å ta vitamin D-tilskudd, vil 10 mikrogram om dagen være nok for de fleste. Ikke ta mer enn 100 mikrogram D-vitamin om dagen, da det kan være skadelig. Dette gjelder voksne, inkludert gravide og ammende kvinner og eldre, og barn i alderen 11 til 17 år. Barn i alderen 1 til 10 år skal ikke ha mer enn 50 mikrogram om dagen. Spedbarn under 12 måneder skal ikke ha mer enn 25 mikrogram om dagen. Noen mennesker har medisinske forhold som betyr at de kanskje ikke kan ta like mye trygt. Hvis du er i tvil, bør du oppsøke legen din. Hvis legen din har anbefalt deg å ta en annen mengde vitamin D, bør du følge rådene deres.

Relaterte artikler:

Hva gjør vitamin B

Hva gjør vitamin C

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!