HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Hva gjør vitamin c

Vitamin C er et essensielt vitamin, noe som betyr at kroppen din ikke kan produsere det selv. Like fullt har den mange roller og har blitt knyttet til imponerende helsemessige fordeler.

Vitamin c er vannløselig og finnes i mange frukter og grønnsaker, inkludert appelsiner, jordbær, kiwifrukt, paprika, brokkoli, grønnkål og spinat. Det anbefalte daglige inntaket for vitamin C er 75 mg for kvinner og 90 mg for menn.

Selv om det vanligvis anbefales å få vitamin C -inntaket fra mat, er det mange som vender seg til kosttilskudd for å dekke deres behov.

Her er 7 vitenskapelig beviste fordeler med å ta et vitamin C -tilskudd.

Reduserer risikoen for kroniske sykdommer

Vitamin C er en sterk antioksidant som kan øke blodets antioksidantnivå. Dette kan bidra til å redusere risikoen for kroniske sykdommer som hjertesykdom.

Kan redusere høyt blodtrykk

Vitamin C -tilskudd har vist seg å senke blodtrykket hos både friske voksne og personer med høyt blodtrykk.

Vitamin C kan redusere risikoen for hjertesykdommer

Vitamin C -tilskudd har vært knyttet til redusert risiko for hjertesykdom. Disse kosttilskuddene kan senke risikofaktorer for hjertesykdom, inkludert høyt blodnivå av LDL (dårlig) kolesterol og triglyserider.

Kan redusere urinsyre i blodet og forebygge gikt

Vitamin-C-rik mat og kosttilskudd har vært knyttet til redusert urinsyre i blodet og lavere risiko for gikt.

Hjelper med å forhindre jernmangel

Vitamin C kan forbedre absorpsjonen av jern som absorberes dårlig, for eksempel jern fra kjøttfrie kilder. Det kan også redusere risikoen for jernmangel.

Styrker immunforsvaret

Vitamin C kan øke immuniteten ved å hjelpe hvite blodlegemer til å fungere mer effektivt, styrke hudens forsvarssystem og hjelpe sår til å gro raskere.

Kan bedre hukommelse og forebygge demens

Lave vitamin C -nivåer har blitt knyttet til økt risiko for hukommelse og demens, mens et høyt inntak av vitamin C fra mat og kosttilskudd har vist seg å ha en beskyttende effekt.

Uprøvde påstander om vitamin C

Selv om vitamin C har mange vitenskapelig bevist fordeler, har det også mange ubegrunnede påstander støttet av enten svake bevis eller ingen beviser i det hele tatt.

  • Forhindrer forkjølelse. Selv om vitamin C ser ut til å redusere alvorlighetsgraden av forkjølelse og restitusjonstid med 8% hos voksne og 14% hos barn, kan det ikke forhindre forkjølelse.
  • Reduserer kreftrisiko. En håndfull studier har knyttet vitamin C -inntak til en lavere risiko for flere kreftformer. Imidlertid har de fleste studier funnet ut at vitamin C ikke påvirker risikoen for å utvikle kreft.
  • Beskytter mot øyesykdom. Vitamin C har vært knyttet til redusert risiko for øyesykdommer som grå stær og aldersrelatert makuladegenerasjon. Vitamin C -kosttilskudd har imidlertid ingen effekt, eller kan til og med forårsake skade.
  • Kan behandle blytoksisitet. Selv om mennesker med blytoksisitet ser ut til å ha lave vitamin C -nivåer, er det ingen sterke bevis fra menneskelige studier som viser at vitamin C kan behandle blytoksisitet.

Relaterte artikler:

Hjelper vitamin c mot forkjølelse

Hvorfor trenger vi vitamin c

Om forfatteren

Av Spurt