Hva gjør vitamin B

0
169
Hva gjør vitamin B
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

B-vitaminer er en gruppe næringsstoffer som spiller mange viktige roller i kroppen din. Lær mer om hva vitamin B gjør i kroppen.

Hva gjør vitamin B?

De fleste får de anbefalte mengdene av disse vitaminene gjennom kosthold alene, siden de finnes i et bredt utvalg av matvarer. Faktorer som alder, graviditet, valg av kosthold, medisinske tilstander, genetikk, medisiner og alkoholbruk øker imidlertid kroppens etterspørsel etter B-vitaminer. Under disse omstendighetene kan det være nødvendig å supplere B-vitaminer.

Kosttilskudd som inneholder alle åtte B-vitaminer, blir referert til som B-komplekse vitaminer. Her er helsemessige fordeler av B-komplekse vitaminer samt doseringsanbefalinger og potensielle bivirkninger.

Hva er B-komplekse vitaminer?

B-kompleks tilskudd inneholder vanligvis alle åtte B-vitaminer i en pille. B-vitaminer er vannløselige, noe som betyr at kroppen din ikke lagrer dem. Av denne grunn må kostholdet ditt forsyne dem hver dag. B-vitaminer har mange viktige funksjoner og er avgjørende for å opprettholde god helse.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


B-komplekse vitaminer inneholder vanligvis følgende:

  • B1 (tiamin): Tiamin spiller en viktig rolle i metabolismen ved å hjelpe til med å konvertere næringsstoffer til energi. De rikeste matkildene inkluderer svinekjøtt, solsikkefrø og hvetekim.
  • B2 (riboflavin): Riboflavin hjelper med å konvertere mat til energi og fungerer også som en antioksidant. Mat som er høyest med riboflavin inkluderer orgelkjøtt, storfekjøtt og sopp.
  • B3 (niacin): Niacin spiller en rolle i cellulær signalering, metabolisme og DNA-produksjon og reparasjon. Matkilder inkluderer kylling, tunfisk og linser.
  • B5 (pantotensyre): Som andre B-vitaminer, hjelper pantotensyre kroppen din med å skaffe energi fra mat og er også involvert i hormon- og kolesterolproduksjon. Lever, fisk, yoghurt og avokado er alle gode kilder.
  • B6 (pyridoksin): Pyridoksin er involvert i aminosyremetabolismen, produksjon av røde blodlegemer og oppretting av nevrotransmittere. Mat som er høyest i dette vitaminet inkluderer kikerter, laks og poteter.
  • B7 (biotin): Biotin er viktig for karbohydrat- og fettmetabolismen og regulerer genuttrykk. Gjær, egg, laks, ost og lever er blant de beste matkildene til biotin.
  • B9 (folat): Folat er nødvendig for cellevekst, aminosyremetabolisme, dannelse av røde og hvite blodlegemer og riktig celledeling. Det finnes i matvarer som bladgrønnsaker, lever og bønner eller i kosttilskudd som folsyre.
  • B12 (kobalamin): Kanskje er den mest kjente av alle B-vitaminene, B12 viktig for nevrologisk funksjon, DNA-produksjon og utvikling av røde blodlegemer. B12 finnes naturlig i dyrekilder som kjøtt, egg, sjømat og meieri.

Selv om disse vitaminene har noen egenskaper, har de alle unike funksjoner og er nødvendige i forskjellige mengder.

Hvem bør ta et B-kompleks vitamin?

Siden B-vitaminer finnes i mange matvarer, risikerer du sannsynligvis ikke å utvikle en mangel så lenge du følger et godt avrundet kosthold. Imidlertid øker visse omstendigheter behovet for B-vitaminer, noe som gjør tilskudd nødvendige.

Gravide eller ammende kvinner

Under graviditet øker etterspørselen etter B-vitaminer, spesielt B12 og folat, for å støtte fosterutviklingen. Hos kvinner som er gravide eller ammer, spesielt de som følger vegetarisk eller vegansk kosthold, er det viktig å supplere et B-kompleks vitamin. B12- eller folatmangel hos gravide eller ammende kvinner kan føre til alvorlig nevrologisk skade eller fødselsdefekter hos fosteret eller spedbarnet.

Eldre voksne

Når du eldes, synker evnen til å absorbere vitamin B12 og appetitten minker, noe som gjør det vanskelig for noen mennesker å få nok B12 gjennom kostholdet alene. Kroppens evne til å frigjøre B12 fra maten slik at den kan tas opp avhenger av tilstrekkelige mengder magesyre. Imidlertid anslås det at 10–30% av personer over 50 år ikke produserer nok magesyre til å absorbere B12 riktig. Mangel i B12 har vært knyttet til økt rate av depresjon og humørsykdommer hos eldre mennesker. Mangler ved vitamin B6 og folat er også vanlig i den eldre befolkningen.

Personer med visse medisinske tilstander

Personer med visse medisinske tilstander, som cøliaki, kreft, Crohns sykdom, alkoholisme, hypotyreose og anoreksi, er mer utsatt for å utvikle næringsmangel, inkludert B-vitaminer. I tillegg kan MTHFR genetisk mutasjon påvirke hvordan kroppen din metaboliserer folat og kan føre til folatmangel og andre helseproblemer. Dessuten er det mer sannsynlig at personer som har gjennomgått visse vekttapskirurgier, mangler B-vitaminer. Under disse omstendighetene anbefales pasienter ofte å supplere et B-kompleks vitamin for å rette opp eller unngå mangler.

Vegetarer og veganere

Vitamin B12 finnes naturlig i animalske produkter som kjøtt, meieri, egg og sjømat. Veganere og strenge vegetarianere kan risikere å utvikle en B12-mangel hvis de ikke får i seg nok av dette vitaminet gjennom forsterkede matvarer eller kosttilskudd. Et daglig B-kompleks vitamin kan bidra til å sikre at folk som velger å følge dietter som eliminerer animalske produkter, får i seg nok av disse viktige næringsstoffene.

Folk som tar visse medisiner

Vanligvis foreskrevne medisiner kan føre til mangel på B-vitaminer. For eksempel kan protonpumpehemmere, som er medisiner som senker magesyren, redusere absorpsjonen av B12, mens metformin, et populært diabetesmedisin, kan redusere nivået av både B12 og folat.

P-piller kan også tømme flere B-vitaminer, inkludert B6, B12, folat og riboflavin.

Helsemessige fordeler ved å ta B-komplekse vitaminer

Mens visse forhold gjør det nødvendig for noen mennesker å supplere med B-komplekse vitaminer, har forskning vist at å ta et B-kompleks tilskudd kan være nyttig selv for personer som ikke har et økt behov for disse næringsstoffene.

Kan redusere stress og bedre humøret

B-komplekse vitaminer brukes ofte for å redusere tretthet og øke humøret. Noen studier antyder at B-komplekse vitaminer kan løfte humøret og forbedre din kognitive ytelse. En 33-dagers studie hos 215 friske menn fant at behandling med et høyt dose B-kompleks og mineraltilskudd forbedret generell mental helse og stress og forbedret ytelsen på kognitive tester. En annen studie hos unge voksne viste at tilskudd med multivitamin som inneholder høye nivåer av B-kompleks vitaminer i 90 dager reduserte stress og mental tretthet.

Kan redusere symptomer på angst eller depresjon

Selv om B-kompleks vitamintilskudd ikke er en kur for psykiske problemer, kan de bidra til å forbedre symptomer på depresjon eller angst. En studie med 60 voksne med depresjon viste at behandling med et B-kompleks vitamin i 60 dager førte til betydelige forbedringer i depresjon og angstsymptomer, sammenlignet med en placebo. B-vitaminer kan også øke behandlingsresponsen når den gis i kombinasjon med antidepressiva.

En studie fant at å supplere pasienter med et vitamin som inneholder B12, B6 og folsyre, førte til en mer forsterket og vedvarende antidepressiv respons over ett år, sammenlignet med en placebo. Merk at lave blodnivåer av visse B-vitaminer, inkludert B12, B6 og folat, har vært knyttet til en økt risiko for depresjon, og det er derfor det er viktig å utelukke næringsmangel dersom du opplever symptomer på depresjon.

Relaterte artikler:

B vitaminer bivirkninger

Hva gjør vitamin A

Annonse fra X-LIFE