Hva gjør vann med kroppen

0
39
Hva gjør vann med kroppen
Foto: Adobe Stock

Kroppen består av rundt 60% vann, og det anbefales å drikke minst åtte åtte glass vann per dag. Lær mer om hva vann gjør med kroppen.

Hva gjør vann med kroppen?

Selv om det er lite vitenskap bak hvor mye du bør drikke hver dag, er det å holde seg hydrert viktig. Forhold som alder, kjønn og klima, vil også være avgjørende for hvor mye vann du trenger hver dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen



Vann bidrar til å maksimere fysisk ytelse

Hvis vi ikke holder oss hydrert, vil fysisk ytelse bli redusert. Dette er spesielt viktig under intens trening eller ved høy varme. Dehydrering kan ha en merkbar effekt hvis du mister så lite som 2% av kroppens vanninnhold. Det er imidlertid ikke uvanlig at idrettsutøvere mister opptil 6-10% av vannvekten via svette. Dette kan føre til endret kontroll av kroppstemperatur, redusert motivasjon, økt utmattelse og gjør trening mye mer krevende, både fysisk og mentalt. Optimal hydrering har vist seg å forhindre at dette skjer, og kan til og med redusere oksidativt stress som oppstår under trening med høy intensitet. Dette er ikke overraskende når du vet at muskler er omtrent 80% vann. Så hvis du trener intenst og har en tendens til å svette mye, kan du holde deg hydrert hjelpe deg med å prestere på ditt absolutt beste.

Hydrering har stor innvirkning på energinivåer og hjernefunksjon

Hjernen din er sterkt påvirket av hvor hydrert du er. Studier viser at selv mild dehydrering (1-3% av kroppsvekten) kan svekke mange sider av hjernens funksjon. I en studie av unge kvinner svekket væsketap på 1,36% etter trening både humør og konsentrasjon, og økte frekvensen av hodepine. En annen lignende studie, denne gangen hos unge menn, viste at væsketap på 1,59% var skadelig for arbeidsminnet og økte følelser av angst og tretthet. Et 1-3% væsketap tilsvarer 0,5-2 kg kg kroppsvekttap for en person på 68 kg. Dette kan lett skje gjennom normale daglige aktiviteter, eksempelvis under trening eller høy varme. Mange andre studier, alt fra barn til eldre, har vist at mild dehydrering kan svekke humør, hukommelse og hjernens ytelse.

Vann kan bidra til å forebygge og behandle hodepine

Dehydrering kan utløse hodepine og migrene hos noen individer. Flere studier har vist at vann kan lindre hodepine hos de som er dehydrert. Dette ser imidlertid ut til å avhenge av hva slags hodepine du har. En studie av 18 personer fant at vann ikke hadde noen innvirkning på frekvensen av hodepine, men reduserte intensiteten og varigheten noe.

Drikke mer vann kan bidra til å lindre forstoppelse

Forstoppelse er et vanlig problem, preget av sjeldnere avføring og vanskeligheter med å avføre. Økt væskeinntak anbefales ofte som en del av behandlingsprotokollen. Lavt vannforbruk ser ut til å være en risikofaktor for forstoppelse hos både unge og eldre individer. Kullsyreholdig vann viser spesielt lovende resultater for forstoppelse og lindring, selv om årsaken ikke er helt forstått.

Vann kan bidra til å behandle nyrestein

Nyrestein er smertefulle klumper av mineralkrystall som dannes i urinsystemet. Det er begrensede bevis på at vanninntak kan bidra til å forhindre tilbakefall hos personer som tidligere har fått nyrestein. Høyere væskeinntak øker volumet av urin som passerer gjennom nyrene, noe som utvanner konsentrasjonen av mineraler, slik at det er mindre sannsynlig at de krystalliserer seg og danner klumper. Vann kan også bidra til å forhindre den opprinnelige dannelsen av steiner, men studier er nødvendige for å bekrefte dette.

Å drikke mer vann kan hjelpe med vekttap

Å drikke mye vann kan hjelpe deg å gå ned i vekt. Dette skyldes det faktum at vann kan øke metthetsfølelsen og øke metabolismen. I to studier ble det vist at å drikke en halv liter vann med å øke metabolismen med 24-30% i opptil 1,5 timer. Dette betyr at å drikke 2 liter vann hver dag kan øke dine totale energiforbruk med opptil 96 kalorier per dag. Tidspunktet er viktig også, og å drikke vann en halv time før måltider er det mest effektive. Det kan få deg til å føle deg mer mett, slik at du spiser færre kalorier. I en studie mistet slankere som drakk en halv liter vann før måltider 44% mer vekt, over en periode på 12 uker. Det er faktisk best å drikke vann kaldt, for da vil kroppen bruke ekstra energi (kalorier) for å varme opp vannet til kroppstemperatur.

Relaterte artikler:

Hvor mange prosent vann er det i kroppen

Er det farlig å drikke for mye vann




LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her