Hva gjør trening med kroppen

0
44
Hva gjør trening med kroppen
Foto: Adobe Stock

Trening er mirakelkuren vi alltid har hatt, men som blir forsømt, og helsen vår lider som en konsekvens. Lær mer om hva trening gjør med kroppen.

Hva gjør trening med kroppen?

Dette er ikke rakettforskning. Uansett alder, er det sterke vitenskapelige bevis på at det å være fysisk aktiv kan hjelpe deg å leve et sunnere og lykkeligere liv. Personer som trener regelmessig har lavere risiko for å utvikle mange langvarige (kroniske) tilstander, for eksempel hjertesykdommer, diabetes type 2, hjerneslag og noen kreftformer.

Forskning viser at fysisk aktivitet også kan øke selvtillit, humør, søvnkvalitet og energi, samt redusere risikoen for stress, depresjon, demens og Alzheimers sykdom. Hvis trening var en pille, ville det være et av de mest kostnadseffektive medisinene som noen gang er oppfunnet.

Artikkelen fortsetter under annonsenSommerdeal - 70% rabatt!

Helsefordeler med trening

Gitt de overveldende bevisene, virker det åpenbart at vi alle skal være fysisk aktive. Det er viktig hvis du vil leve et sunt og godt liv i alderdommen. Det er medisinsk bevist at folk som driver regelmessig fysisk aktivitet har:

  • opptil 35% lavere risiko for koronar hjertesykdom og hjerneslag
  • opptil 50% lavere risiko for type 2-diabetes
  • opptil 50% lavere risiko for tykktarmskreft
  • opptil 20% lavere risiko for brystkreft
  • 30% lavere risiko for tidlig død
  • opp til 83% lavere risiko for slitasjegikt
  • opptil 68% lavere risiko for hoftebrudd
  • 30% lavere risiko for fall (blant eldre voksne)
  • opptil 30% lavere risiko for depresjon
  • opptil 30% lavere risiko for demens

Hva teller når du trener?

For å holde seg sunne, bør voksne prøve å være aktive hver dag. og ha som mål å oppnå minst 150 minutter med fysisk aktivitet i løpet av en uke gjennom en rekke aktiviteter. For de fleste er den enkleste måten å komme seg i bevegelse på å gjøre aktivitet til en del av hverdagen, som å gå eller sykle i stedet for å bruke bilen for å komme seg rundt. Imidlertid, jo mer du gjør, desto bedre, og å ta del i aktiviteter som sport og trening vil gjøre deg enda sunnere.

For alle typer aktiviteter som kommer helsa til gode, må du bevege deg raskt nok til å heve pulsen, puste raskere og føle deg varmere. Dette nivået av innsats kalles aktivitet med moderat intensitet. Hvis du trener med moderat intensitet, bør du fremdeles kunne snakke vanlig.

En aktivitet der du må jobbe enda hardere, blir gjerne gjennomført med hard intensitet. Det er betydelige bevis på at aktivitet med hard intensitet kan gi helsemessige fordeler utover trening med moderat aktivitet, men det må ikke bli for mye av det. Du kan merke når det er hard intensitet, fordi du puster hardt og raskt, og pulsen har steget ganske mye.

Et moderne problem

Mennesker er mindre aktive i dag, blant annet fordi teknologi har gjort livene våre enklere. Vi kjører bil eller tar offentlig transport. Maskiner vasker klærne våre. Vi underholder oss foran en TV eller dataskjerm. Det er færre jobber med manuelt arbeid, og de fleste av oss har jobber som innebærer liten fysisk anstrengelse. Arbeid, husarbeid, shopping og andre nødvendige aktiviteter er langt mindre krevende enn for tidligere generasjoner.

Vi beveger oss mindre og brenner av mindre energi enn folk pleide tidligere. Forskning antyder at mange voksne bruker mer enn 7 timer om dagen på å sitte ned på jobb, under transport og ellers på fritiden. Personer over 65 år bruker 10 timer eller mer hver dag på å sitte eller ligge, noe som gjør dem til den mest stillesittende aldersgruppen.

Stillesittende livsstil

Inaktivitet beskrives av helsedepartementet som en «stille morder». Det fremkommer bevis for at stillesittende atferd, som å sitte eller ligge i lange perioder, er dårlig for helsen din. Ikke bare skal du prøve å heve aktivitetsnivået, men du bør også redusere tiden du og familien bruker på å sitte ned. Heldigvis er det enkle grep du kan ta for å redusere tiden du er inaktiv. Det handler mye om være mer aktiv gjennom hverdagslige aktiviteter, og ha som mål å gjennomføre minst 150 minutter i uken med variert trening med moderat til hard intensitet.

Relaterte artikler:

Hvorfor er det viktig å trene

Protein før eller etter trening

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her