Hva gjør sukker med kroppen

0
440
Hva gjør sukker med kroppen
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

X-LIFE.NO gir deg alt du trenger av treningsutstyr!

SPAR

3000,-

9 999,-

12 999,-

- 18 km/t

- 10 stigningsnivåer

- 12 forhåndsinnstilte program

- Threadflex dempesystem som gir 12% mykere demping enn asfalt

For mye sukker i ditt kosthold kan gi en rekke skadevirkninger på kroppen din. Lær mer om hvorfor for mye sukker ikke er bra for deg og hva sukker gjør med kroppen din!

Tilsatt sukker finnes i matvarer du kanskje ikke ville tro det fantes. Mange er avhengige av rask, bearbeidet mat til måltider og snacks, ofte med høyt innhold av sukker (fruktose). Siden disse produktene ofte inneholder tilsatt sukker, utgjør de en stor andel av det daglige kaloriinntaket. Tilsatt sukker kan utgjøre opptil 17% av det totale kaloriinntaket for voksne og opptil 14% for barn. Retningslinjer for kosthold foreslår å begrense kalorier fra tilsatt sukker til under 5% per dag. En halvliter brus inneholder 52 gram sukker, mer enn 10% av ditt daglige kaloriforbruk, basert på et kosthold med 2000 kalorier per dag. Eksperter mener at sukkerforbruk er en viktig årsak til overvekt og mange kroniske sykdommer, for eksempel diabetes type 2.

Her er noen årsaker til at det å spise for mye sukker er dårlig for helsen din.

Sukker forårsaker vektøkning

Sukker antas å være en av verstingene verden over, for at stadig flere mennesker blir overvektige. Sukkerholdige drikker kan være en av de viktigste årsakene til det. Brus og sukker holdige drikker er tilsatt fruktose (sukker). Fruktose øker sultfølelsen, og for høyt inntak av fruktose kan føre til resistens mot leptin, et viktig hormon som regulerer sultfølelsen for at du skal slutte å spise. For mye søte drikker kan også øke mengden magefett som er relatert til diabetes og hjertesykdommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OKTOBERFEST HOS MILRAB

SPAR

OPPTIL

40%!


Sukker kan øke risikoen for hjertesykdom

For mye sukker i kostholdet kan gi økt risiko for hjertesykdommer, den hyppigste dødsårsaken verden over. For mye sukker kan føre til overvekt, betennelser, høyt blodsukker og blodtrykk, alle risikofaktorer for hjertesykdom. For mye sukker er også koblet til åreforkalkning eller tilstoppede blodårer.

Sukker øker risikoen for diabetes 2

Forekomsten av diabetes er mer enn doblet de siste 30 årene. Det kan det være mange årsaker til, men det er en klar sammenheng mellom diabetes og sukkerforbruk. Overvekt forårsaket av høyt sukkerforbruk øker risikoen for diabetes. Langvarig bruk av sukker kan føre til insulinresistens og øker risikoen for diabetes.

Sukker kan øke risikoen for kreft

Å spise for store mengder sukker kan øke risikoen for å utvikle visse kreftformer. En diett rik på sukkerholdig mat og drikke kan føre til overvekt, noe som øker risikoen for kreft betydelig. Videre øker dietter med mye sukker betennelser i kroppen din og kan forårsake insulinresistens, som begge øker kreftrisikoen. En studie blant over 430 000 mennesker fant at tilsatt sukkerforbruk var assosiert med økt risiko for spiserørskreft, pleural kreft og kreft i tynntarmen. En annen studie viste at kvinner som konsumerte søte boller og småkaker mer enn tre ganger per uke, var 1,42 ganger mer sannsynlige for å utvikle kreft i livmoren enn kvinner som konsumerte disse matvarene mindre enn 0,5 ganger per uke.

Sukker kan øke risikoen for depresjon

Mens et sunt kosthold kan bidra til å forbedre humøret, kan et kosthold med mye sukker og bearbeidet mat øke risikoen for å utvikle depresjon. Å spise mye bearbeidet mat, inkludert produkter med høyt sukker, som kaker og sukkerholdige drikker, har vært assosiert med en høyere risiko for depresjon. Forskere mener at svingninger i blodsukkeret, dysregulering av nevrotransmitter og betennelse kan være årsaker til sukkerets skadelige innvirkning på mental helse. En studie som fulgte 8000 mennesker i 22 år, viste at menn som konsumerte 67 gram eller mer sukker per dag, hadde 23% større sannsynlighet for å utvikle depresjon enn menn som spiste mindre enn 40 gram per dag.

Sukker kan øke cellulær aldring

Telomerer er strukturer som finnes på slutten av kromosomer, som er molekyler som inneholder genetisk informasjon. Telomerer fungerer som en beskyttelse og forhindrer at kromosomer forringes eller smelter sammen. Når du blir eldre, forkortes telomerene naturlig, noe som får celler til å eldes. Selv om forkortelse av telomerer er en normal del av aldring, kan usunne livsstilsvalg fremskynde prosessen. Forbruk av høye mengder sukker har vist seg å akselerere telomerforkortningen, noe som øker cellulær aldring. En studie blant 5 309 voksne viste at regelmessig drikking av sukkerholdige drikker var assosiert med kortere telomerlengde og for tidlig cellulær aldring.

Sukker tapper deg for energi

Matvarer med høyt tilsatt sukker øker blodsukkeret og insulinnivået raskt, noe som fører til økt energi. Denne økningen i energinivået er imidlertid midlertidig. Matvarer som er fylt med sukker, men mangler protein, fiber eller fett, fører til et kort energiøkning som raskt blir etterfulgt av et kraftig fall i blodsukkeret. Å ha konstante svinger i blodsukkeret kan føre til store svingninger i energinivået. For å unngå denne energitappende syklusen, velg heller karbohydrater som har lite tilsatt sukker og rik på fiber. Å kombinere karbohydrater med protein eller fett er en annen måte å holde blodsukkeret og energinivået stabilt på. Å spise et eple sammen med en liten håndfull mandler er for eksempel et utmerket mellommåltid for langvarig, jevnt energinivå.

Sukker kan føre til fet lever

Et høyt inntak av sukker kan føre til økt risiko for fet lever. I motsetning til glukose og andre typer sukker, som tas opp av mange celler i kroppen, brytes fruktose nesten utelukkende av leveren. I leveren omdannes fruktose til energi eller lagres som glykogen. Leveren kan imidlertid bare lagre så mye glykogen før overflødige mengder blir omgjort til fett. Store mengder tilsatt sukker i form av fruktose overbelaster leveren din, noe som fører til alkoholfri fettsyresykdom, en tilstand som er preget av overdreven fettoppbygging i leveren. En studie hos over 5 900 voksne viste at personer som drakk sukkerholdig drikke daglig hadde en 56% høyere risiko for å utvikle fet lever, sammenlignet med personer som ikke gjorde det.

Sukker og andre helserisikoer

Sukker skade kroppen din på utallige andre måter. Forskning viser at for mye tilsatt sukker kan:

  • Øke risikoen for nyresykdommer. Å ha konsekvent høye blodsukkernivåer kan føre til skade på de blodkarene i nyrene dine. Dette kan føre til økt risiko for nyresykdom.
  • Negativ innvirkning på tannhelsen. Å spise for mye sukker kan føre til skader på tennene.
  • Øk risiko for å utvikle gikt. Gikt er en betennelsestilstand preget av smerter i leddene. Sukker øker urinsyrenivået i blodet, og øker risikoen for å utvikle eller forverre gikt.
  • Akselerer kognitiv regresjon. Kosthold med mye sukker kan føre til nedsatt hukommelse og har blitt koblet til økt risiko for demens.

Relaterte artikler:

Hvorfor kutte ut sukker

Kutt ut sukker og gå ned i vekt

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!