Hva gjør styrketrening med kroppen

0
135
Hva gjør styrketrening med kroppen
Foto: Unsplash
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Forskjellen mellom styrketrening og aerob trening er hvordan de påvirker kroppen din. Lær mer om hva styrketrening gjør med kroppen din.

Styrketrening vs. aerob trening

Den største forskjellen mellom disse treningsformene er hvordan de påvirker kroppen din. Styrketrening, som å løfte vekter eller bruke motstandsbånd, bygger musklene og hjelper dem å jobbe slik de skal. Aerob trening, som løping eller svømming, er designet for å gjøre hjertet ditt sterkere og hjelpe kroppen din til å bruke oksygen bedre. Begge deler er bra for din generelle helse, bare på forskjellige måter.

Beina dine blir sterkere

Osteoporose er når beinene blir svakere når du blir eldre. Styrketrening kan bidra til å forebygge det, eller forhindre at det blir verre. Trening setter i gang cellene som danner bein. Hoftene, ryggraden og håndleddene dine kan få størst utbytte av styrketrening. Det er også de stedene som mest sannsynlig blir rammet av osteoporose.

Du går ned i vekt

Å løfte vekter kan hjelpe deg med å gå ned i vekt. Styrketrening kan redusere kroppsfett og hjelpe deg med å forbrenne flere kalorier. Å holde musklene sunne kan også bidra til å forhindre skader som kan skje mens du driver med aerob trening som å gå eller løpe.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Du får bedre balanse

Når du blir eldre, mister du styrken i beina. Det kan føre til fall og brudd. Øvelser som beinforlengere, bein curls, beinpress og gange kan gjøre den nedre halvdelen av kroppen sterkere. Det forbedrer balansen.

Muskler blir sunnere

Styrketrening får musklene dine til å fungere bedre. Hvis du har ryggsmerter, kan styrketrening bygge opp kjerneområder som korsryggen og magen for å få deg til å føle deg sterkere og bedre. Det kan også holde musklene i god form når du eldes. Det er viktig – selv for grunnleggende aktiviteter som å gå og løfte.

Du blir mer fleksibel

Styrke- eller motstandstrening kan holde leddene i bevegelse slik de skal. Å bygge opp musklene rundt beinene dine smører leddene dine, letter hevelsen og hjelper til med å senke beintapet. Dette er spesielt nyttig hvis du har stivhet fra en tilstand som leddgikt.

Sjansene dine for et hjerteinfarkt går ned

Å løfte vekter kan bety mindre tungt arbeid for hjertet ditt. En studie viser at vekttrening 1 time i uken kan redusere sjansene dine for å få hjerteinfarkt eller hjerneslag med opptil 70%. Og du trenger ikke å gjøre alt på en gang. Tre 20-minutters økter hver uke vil fungere.

Du kutter dine odds for å få type 2-diabetes

Styrketrening pleide å komme i andre rekke etter aerob trening når det gjaldt å avverge diabetes type 2. Men studier har vist at det kan hjelpe med mange ting relatert til tilstanden, som å hjelpe kroppen din med å prosessere glukose, øke metabolismen din og gå ned i vekt.

Ingen treningsstudio? Ikke noe problem.

Styrketrening trenger ikke å være dyrt eller tidkrevende. Du kan gjøre det hjemme. Bruk for eksempel to store kanner med vann å styrke armene. Bare bøy albuene og før kannene opp til skuldrene og tilbake 10 til 15 ganger.

Liker du ikke vekttrening? Prøv yoga.

Du trenger ikke å jobbe så hardt med denne typen trening, og den trenger ikke vekter. Men det er en god måte å bygge styrke på. Å gjøre yoga i 90 minutter, to ganger i uken i 8 uker, kan øke muskelstyrken og gjøre deg mer fleksibel.

Trene aerobt

Å kombinere styrketrening med aerob trening kan ha klare fordeler, som å hjelpe deg med å få god søvn. De to sammen kan også øke din mentale helse ved å få deg til å føle deg bedre med deg selv. Aerobe øvelser som å sykle, roing eller løpe, er gode oppvarmingsøvelser før styrketreningen.

Relaterte artikler:

Hvorfor er det viktig å trene styrke

Styrketrening hjemme med vekter

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!