Hva gjør mineraler med kroppen

Kroppen trenger mange mineraler; disse kalles essensielle mineraler. Essensielle mineraler er noen ganger delt inn i makromineraler og mikromineraler. Lær mer om hva mineraler gjør i kroppen.

Disse to mineralgruppene er like viktige, men spormineraler er nødvendige i mindre mengder enn makromineraler. Mengden som trengs i kroppen er ikke en indikasjon på deres betydning.

Et balansert kosthold inneholder vanligvis alle de essensielle mineralene. De to tabellene nedenfor viser mineraler, hva de gjør i kroppen (deres funksjoner) og kilder til mat.

Makromineraler

MineralFunksjonKilder
NatriumNødvendig for riktig væskebalanse, nerveoverføring og muskelsammentrekningBordsalt, soyasaus; store mengder i bearbeidede matvarer; små mengder i melk, brød, grønnsaker og ubehandlet kjøtt
KloridNødvendig for riktig væskebalanse, magesyreBordsalt, soyasaus; store mengder i bearbeidede matvarer; små mengder i melk, kjøtt, brød og grønnsaker
KaliumNødvendig for riktig væskebalanse, nerveoverføring og muskelsammentrekningKjøtt, melk, fersk frukt og grønnsaker, fullkorn, belgfrukter
KalsiumViktig for sunne bein og tenner; hjelper muskler med å slappe av og trekke seg sammen; viktig for nervefunksjon, blodpropp, blodtrykksregulering, immunsystemets helseMelk og melkeprodukter; hermetisk fisk med bein (laks, sardiner); forsterket tofu og forsterket soyamelk; greener (brokkoli, sennepsgrønt); belgfrukter
FosforViktig for sunne bein og tenner; finnes i hver celle; del av systemet som opprettholder syre-base balanseKjøtt, fisk, fjærfe, egg, melk, bearbeidet mat (inkludert brus)
MagnesiumFunnet i bein; nødvendig for å lage protein, muskelsammentrekning, nerveoverføring, immunsystemets helseNøtter og frø; belgfrukter; grønne grønne grønnsaker; sjømat; sjokolade; artisjokker; “hardt” drikkevann
SvovelFunnet i proteinmolekylerForekommer i matvarer som en del av protein: kjøtt, fjærfe, fisk, egg, melk, belgfrukter, nøtter

Spormineraler (mikromineraler)

Kroppen trenger spormineraler i svært små mengder. Vær oppmerksom på at jern anses å være et spormineral, selv om mengden som trengs er noe mer enn for andre mikromineraler.

MineralFunksjonKilder
JernDel av et molekyl (hemoglobin) som finnes i røde blodlegemer som transporterer oksygen i kroppen; nødvendig for energimetabolismeKjøtt; rødt kjøtt; fisk; fjærfe; skalldyr (spesielt muslinger); eggeplommer; belgfrukter; tørket frukt; mørke, grønne grønne; jernberiket brød og frokostblandinger; og forsterket frokostblanding
SinkDel av mange enzymer; nødvendig for å lage protein og genetisk materiale; har en funksjon i smaksoppfatning, sårheling, normal fosterutvikling, produksjon av sæd, normal vekst og kjønnsmodning, immunsystemets helseKjøtt, fisk, fjærfe, syret fullkorn, grønnsaker
JodFinnes i skjoldbruskkjertelhormon, som hjelper til med å regulere vekst, utvikling og metabolismeSjømat, mat som vokser i jord rik på jod, jodisert salt, brød, meieriprodukter
SelenAntioksidantKjøtt, sjømat, korn
KobberDel av mange enzymer; nødvendig for jernmetabolismeBelgfrukter, nøtter og frø, fullkorn, orgelkjøtt, drikkevann
ManganDel av mange enzymerFinnes spesielt plantemat, men også mange andre matvarer
FluorBelgfrukter, nøtter og frø, fullkorn, kjøtt, drikkevannDrikkevann (enten fluorisert eller naturlig inneholdende fluor), fisk og de fleste te
KromArbeider tett sammen med insulin for å regulere blodsukkernivået (glukose)Uraffinerte matvarer, spesielt lever, ølgjær, fullkorn, nøtter, oster
MolybdenDel av noen enzymerBelgfrukter; brød og korn; løvrike greener; grønne grønne grønnsaker; melk; lever

Andre sporstoffer er kjent for å være essensielle i små mengder, inkludert nikkel, silisium, vanadium og kobolt.

Relaterte artikler:

Mineraler i kroppen

Hva er mineraler

Referanser

Om forfatteren