Hva gjør koffein med kroppen

0
61
Hva gjør koffein med kroppen
Foto: Adobe Stock

Koffein er et sentralstimulerende middel og det mest brukte stoffet i verden. Lær mer om hva koffein gjør med kroppen.

Hver dag forbruker millioner av mennesker koffein for å øke våkenheten, lindre utmattelse og forbedre konsentrasjon og fokus. På tross av myter og kontroverser om koffein er bra eller dårlig for oss, tyder bevis på at moderat kaffeforbruk kan gi både fordeler og risiko. Imidlertid kan et høyt forbruk av koffein ikke være sunt. I tillegg har trenden med å tilsette koffein til drinker og snacks som ikke inneholder det naturlig gitt nye bekymringer.

Denne artikkelen vil se på potensielle helsemessige fordeler og risikoer ved koffein.

Bruksområder for koffein

Kaffe, te og sjokolade inneholder alle koffein. Koffein er ansett både som et medikament og et mattilsetningsstoff. Det er anbefalt et maksimalt inntak på 400 mg om dagen. I reseptbelagte medisiner brukes koffein til å behandle tretthet og døsighet, og for å forbedre effekten av noen smertestillende midler. Det tilhører en gruppe medisiner som kalles sentralstimulerende stoffer.

Mat som inneholder koffein kan bidra til å gjenopprette mental årvåkenhet. Bruk av koffein er ikke ment å erstatte søvn, og bør ikke brukes regelmessig til dette formålet.

Fordeler med koffein

Koffein kan ha noen helsemessige fordeler, men ikke alle disse er bekreftet av forskning.

Vekttap

Koffein kan øke vekttap eller forhindre vektøkning, muligens ved:

  • undertrykking av appetitten og reduserer lysten til å spise midlertidig
  • stimulerende termogenese, slik at kroppen genererer mer varme og energi fra å fordøye mat

Vekttapprodukter som markedsføres som termogener kan inneholde koffein og efedra, eller efedrin. Forskning har ikke bekreftet langsiktige resultater.

Årvåkenhet

En 75 mg servering av koffein kan øke oppmerksomheten og årvåkenheten, og en dose på 160 til 600 mg kan forbedre mental årvåkenhet og hukommelse. Imidlertid er koffein ikke en erstatning for søvn.

Sportsprestasjoner

Koffein kan forbedre fysisk ytelse under utholdenhetsøvelser. Koffein kan øke ytelsen, kapasiteten og reduksjon i opplevd anstrengelse. Effektene ved kortsiktig, høyintensiv trening er imidlertid ikke entydige.

Hjernefunksjon

Koffein påvirker adenosinreseptorer i hjernen. Kaffe inneholder også polyfenolantioksidanter, og disse virker også på forskjellige måter. Studier har antydet at å drikke kaffe kan bidra til å forbedre noen tenkeevner og bremse den mentale nedgangen som følger med alderen. Mer forskning er imidlertid nødvendig for å bekrefte dette.

Risiko ved inntak av koffein

Mye av den publiserte forskningen om koffein antyder at det er gunstig, med moderasjon. Noen studier belyser imidlertid de potensielt skadelige effektene av koffein.

Blodsukker

Personer med diabetes type 2 rapporterer at blodsukkernivået deres øker etter inntak av koffein. Det er noe som tyder på at koffein kan svekke insulinvirkningen, noe som fører til en liten, men påvisbar økning i blodsukkernivået, spesielt etter måltider.

Søvnløshet

Å konsumere koffein 3 og til og med 6 timer før leggetid kan forstyrre søvnen betydelig. Inntil 6 timer før leggetid kan koffein redusere objektivt målt total søvntid med mer enn 1 time.

Hodepine

En populasjonsbasert studie fant at kostholds- og medisinsk koffeinforbruk kan være en beskjeden risikofaktor for å utløse kronisk hodepine, uavhengig av hva slags hodepine.

Er koffein avhengighetsskapende?

Ikke alle koffeinforbrukere har abstinenssymptomer hvis de slutter å konsumere koffein. Personer som plutselig slutter å drikke kaffe, kan oppleve symptomer omtrent 12 til 24 timer etter å ha sluttet. Disse topper seg etter 20 til 48 timer før de forsvant. Gradvis redusering av koffeininntak over en periode på dager utløser ikke disse symptomene. I motsetning til andre medisiner, har koffein ikke vist seg å aktivere banene i hjernen som er relatert til avhengighet. Derfor anses ikke koffein som et vanedannende stoff.

Er koffein et vanndrivende middel?

Koffein har vært assosiert med økt urinvolum og frekvens, noe som får kroppen til å miste vann og elektrolytter som kalium og natrium. Forskere har imidlertid ikke funnet noen vesentlig forskjell i væsketap mellom mennesker som drikker eller ikke drikker kaffe. Kaffe, når den konsumeres i moderasjon, gir lignende fuktighetsegenskaper som vann. Ytterligere vanntap kan oppstå hvis en person forbruker mer enn 250 mg om dagen, men væsken som forbrukes med drikken vil sannsynligvis kompensere for vanntapet.

Relaterte artikler:

Hvor mye koffein i kaffe

Hva hjelper mot kaffe

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her