Hva gjør karbohydrater i kroppen

0
337
Hva gjør karbohydrater i kroppen
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Med tanke på ernæring kan karbohydrater være et kontroversielt tema. Lær mer om hva karbohydrater gjør i kroppen.

Biologisk sett er karbohydrater molekyler som inneholder karbon, hydrogen og oksygenatomer i spesifikke forhold. Men med tanke på ernæring, er de et av de mest kontroversielle temaene. Noen mener å spise færre karbohydrater er veien til optimal helse, mens andre foretrekker dietter med høyere karbohydrater. Andre igjen mener at måtehold er veien å gå.

Uansett hvilken kategori du er i, er det vanskelig å benekte at karbohydrater spiller en viktig rolle i menneskekroppen. Denne artikkelen belyser nøkkelfunksjonene deres.

Hva gjør karbohydrater i kroppen

En av de viktigste funksjonene til karbohydrater er å gi kroppen din energi. De fleste av karbohydratene i matvarene du spiser, fordøyes og brytes ned til glukose før de kommer inn i blodomløpet. Glukose i blodet tas opp i kroppens celler og brukes til å produsere et brennstoffmolekyl kalt adenosintrifosfat (ATP) gjennom en serie komplekse prosesser kjent som cellulær respirasjon. Celler kan deretter bruke ATP til å drive en rekke metabolske oppgaver. De fleste celler i kroppen kan produsere ATP fra flere kilder, inkludert karbohydrater og fett i kosten. Men hvis du bruker et kosthold med en blanding av disse næringsstoffene, vil de fleste av kroppens celler foretrekke å bruke karbohydrater som sin primære energikilde.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Karbohydrater gir også lagret energi

Hvis kroppen din har nok glukose til å oppfylle sine nåværende behov, kan overflødig glukose lagres for senere bruk. Denne lagrede formen for glukose kalles glykogen, og finnes først og fremst i leveren og muskelen. Leveren inneholder omtrent 100 gram glykogen. Disse lagrede glukosemolekylene kan frigjøres i blodet for å gi energi i hele kroppen, og bidra til å opprettholde normalt blodsukkernivå mellom måltidene.

I motsetning til leverglykogen, kan glykogenet i musklene bare brukes av muskelceller. Det er viktig for bruk i lange perioder med høyintensiv trening. Glykogeninnhold i muskler varierer fra person til person, men det er omtrent 500 gram. Under omstendigheter der du har all glukosen som kroppen din trenger, og glykogenlagrene dine er fulle, kan kroppen omdanne overflødig karbohydrater til triglyseridmolekyler og lagre dem som fett.

Karbohydrater hjelper med å bevare muskler

Glykogenlagring er bare en av flere måter kroppen din sørger for at den har nok glukose til alle funksjonene. Når glukose fra karbohydrater mangler, kan muskler også brytes ned til aminosyrer og omdannes til glukose eller andre forbindelser for å generere energi. Selvfølgelig er dette ikke et ideelt scenario, siden muskelceller er avgjørende for kroppsbevegelse. Alvorlige tap av muskelmasse har vært assosiert med dårlig helse og høyere risiko for død. Imidlertid er dette en måte kroppen gir tilstrekkelig energi til hjernen, som krever litt glukose for energi selv i perioder med langvarig sult. Forbruk av minst noen karbohydrater i kostholdet er en måte å forhindre dette sultrelaterte tapet av muskelmasse. Disse karbohydratene vil redusere nedbrytning av muskler og gi glukose som energi for hjernen.

Karbohydrater fremmer fordøyelseshelse

I motsetning til sukker og stivelse blir ikke kostfiber nedbrutt i glukose. I stedet passerer denne typen karbohydrater ufordøyd gjennom kroppen. Det kan kategoriseres i to hovedtyper fiber: løselig og uoppløselig. Løselig fiber finnes i havre, belgfrukter og den indre delen av frukt og litt grønnsaker. Mens den passerer gjennom kroppen, trekker den inn vann og danner et gel-lignende stoff. Uoppløselig fiber motvirker forstoppelse ved å få ting til å bevege seg litt raskere gjennom fordøyelseskanalen. Denne typen fiber finnes i fullkorn og skall og frø av frukt og grønnsaker. Å få nok uoppløselig fiber kan også beskytte mot sykdommer i fordøyelseskanalen.

Karbohydrater påvirker hjertehelse og diabetes

Å spise for høye mengder raffinerte karbohydrater er absolutt skadelig for hjertet ditt og kan øke risikoen for diabetes. Å spise rikelig med kostfiber kan imidlertid være til nytte for hjertet og blodsukkernivået. Når løselig fiber passerer gjennom tynntarmen, binder den seg til gallesyrer og forhindrer at de blir absorbert igjen. For å lage flere gallesyrer, bruker leveren kolesterol som ellers ville vært i blodet. I tillegg øker ikke blodsukkeret slik andre karbohydrater gjør. Faktisk hjelper løselig fiber med å forsinke absorpsjonen av karbohydrater i fordøyelseskanalen. Dette kan føre til lavere blodsukkernivå etter måltider.

Er karbohydrater nødvendige for disse funksjonene?

Som du ser, spiller karbohydrater en rolle i flere viktige prosesser. Imidlertid har kroppen din alternative måter å utføre mange av disse oppgavene uten karbohydrater. Nesten hver eneste celle i kroppen din kan generere drivstoffmolekylet ATP fra fett. Faktisk er kroppens største form for lagret energi ikke glykogen – det er triglyseridmolekyler som er lagret i fettvev.

Det meste av tiden bruker hjernen nesten utelukkende glukose til drivstoff. I tider med langvarig sult eller dietter med svært lite karbohydrater, skifter hjernen imidlertid den viktigste drivstoffkilden fra glukose til ketonlegemer, også kjent som ketoner. Ketoner er molekyler som dannes fra nedbrytningen av fettsyrer. Kroppen din skaper dem når karbohydrater ikke er tilgjengelige for å gi kroppen din den energien den trenger for å fungere. Ketose skjer når kroppen produserer store mengder ketoner som skal brukes til energi. Denne tilstanden er ikke nødvendigvis skadelig, og er forskjellig fra komplikasjonen av ukontrollert diabetes kjent som ketoacidose. Ved å bruke glukose i stedet for ketoner, reduserer hjernen markant mengden muskler som må brytes ned og konverteres til glukose for energi. Dette skiftet er en viktig overlevelsesmetode som gjør at mennesker kan leve uten mat i flere uker. Selv om ketoner er den primære drivstoffkilden for hjernen i tider med sult, krever hjernen fremdeles rundt en tredjedel av energien sin fra glukose via muskelnedbrytning og andre kilder i kroppen.

Relaterte artikler:

Karbohydrater og insulin

Mat uten karbohydrater og sukker

Annonse fra X-LIFE