Hva gjør jogging med kroppen

0
31
HVA GJØR JOGGING MED KROPPEN
Foto: Kate Trifo - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Det er mange overbevisende grunner til at folk starter å jogge som trening: Du trenger ikke veldig mye utstyr og forbrenner massevis av kalorier.

Musklene i nedre del av kroppen blir sterkere

Å jogge hver dag bygger fysisk form og styrker underkroppsmuskulaturen. Det er fordi løping engasjerer disse musklene for å produsere stor kraft kilometer etter kilometer.

Det krever mange muskler å gjøre jogging mulig. Du er allerede kjent med mange av dem, som legger, kjernemuskulatur og setemuskulatur, som alle sørger for at underekstremiteten og bekkenet holder seg riktig justert. De hjelper kroppen din med å effektivt absorbere kraft og lagre elastisk energi, som til slutt oversettes til større kinetisk energi og kraftproduksjon.

Musklene som utgjør leggene (gastrocnemius og soleus) er ansvarlige for å løfte hælen og skyve deg fremover. Men andre muskler du kanskje ikke har tenkt mye på før – som det fremre og bakre tibialis i underbenet, som hjelper til med å kontrollere og redusere fotens kraft mot underlaget – blir også utfordret og styrket av jogging.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Mange løpeeksperter anbefaler å løpe ikke mer enn fire dager i uken. Mer enn det, og all den gjentatte effekten kan føre til overbelastning på underkroppsmuskulaturen.

Kjernen og ryggen blir mer stabil

Musklene i kjernen din spiller også en viktig rolle når du jogger. De overfører ikke bare kraft til og fra under- og øvre ekstremiteter, men de bidrar også til bekkenrotasjon. Denne rotasjonen er nødvendig for å bevege seg fra ett sted til det neste effektivt.

Ryggen din jobber også for å produsere kraft når du jogger Disse store, vifteformede musklene er de eneste overkroppsmuskulaturene som fester seg til både ryggraden og bekkenet. Ryggmuskulaturen fungerer sammen med setemuskler for å absorbere og produsere kraft under når du jogger. Denne bevegelsen gir en stabiliserende kraft gjennom korsryggen og bekkenet.

Dette fremgår av at armene og bena beveger seg i dynamisk opposisjon av hverandre under løping. Jo raskere man løper, desto viktigere blir dette forholdet mellom armsving og bevegelse.

For å forbedre styrken i ryggen, ta en pause fra de daglige løpene dine for å presse inn noen styrkeøvelser for overkroppen, gjerne med kroppen som belastning. Sørg for at du også jobber med noen kjerneøvelser.

Pusten din blir mer effektiv

Å jogge hver dag vil lære hvordan du kan puste mer effektivt over forskjellige avstander. Alt stammer fra hvordan du bruker membranen, hovedmuskelen som styrer pusten, som sitter mellom brystet og magen og er en stor stabilisator av kjernen. Når du ikke puster effektivt, blir mindre omkringliggende muskler tvunget til å jobbe hardere.

Relaterte artikler:

Jogging fart

Hvilke muskler trenes ved jogging

Annonse fra MILRAB