Hva gjør jern i kroppen

0
148
Hva gjør jern i kroppen
Av Christian Erfurt, Unsplash
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Kan du knapt komme deg opp trappene uten å bli sliten, selv om du er i god fysisk i form? Lær mer om hva jern gjør i kroppen.

Har du følt deg utslitt den siste tiden? Kan du knapt komme deg opp trappene uten å bli sliten, selv om du er i god fysisk i form? I så fall kan det hende du mangler jern – spesielt hvis du er kvinne. Selv om mange ikke tenker på jern som et næringsstoff, kan du kanskje bli overrasket over å vite at lavt jern er den vanligste ernæringsmangelen i Norge. Nesten 10% av alle kvinner har jernmangel.

Hva gjør jern i kroppen?

Jern er et essensielt mineral. Den viktigste grunnen til at vi trenger det, er at det hjelper med å transportere oksygen i kroppen. Jern er en viktig komponent i hemoglobin, stoffet i røde blodlegemer som fører oksygen fra lungene for å transportere det gjennom kroppen din. Hemoglobin representerer omtrent to tredjedeler av jernet i kropoen. Hvis du ikke har nok jern, kan kroppen ikke lage nok sunne oksygenførende røde blodlegemer. Mangel på røde blodlegemer kalles jernmangelanemi.

Uten sunne røde blodlegemer kan kroppen din ikke få nok oksygen. Hvis du ikke får tilstrekkelig oksygen i kroppen, vil du bli utmattet. Den utmattelsen kan påvirke alt fra hjernefunksjon til immunforsvarets evne til å bekjempe infeksjoner. Hvis du er gravid, kan alvorlig jernmangel øke babyens risiko for å bli født for tidlig. Jern har også andre viktige funksjoner. Jern er også nødvendig for å opprettholde sunne celler, hud, hår og negler.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Hvor mye jern trenger du?

Hvor mye jern du trenger hver dag, avhenger av alder, kjønn og generell helse. Spedbarn og småbarn trenger mer jern enn voksne generelt, fordi kroppene deres vokser så raskt. I barndommen trenger gutter og jenter den samme mengden jern – 10 milligram daglig fra 4 til 8 år, og 8 mg daglig fra 9 til 13 år. Fra ungdommen øker en kvinnes daglige jernbehov. Kvinner trenger mer jern fordi de mister blod hver måned i løpet av menstruasjonen. Derfor trenger kvinner i alderen 19 til 50 år å få 18 mg jern hver dag, mens menn på samme alder kan slippe unna med bare 8 mg.

Du trenger kanskje mer jern, enten fra kostholdskilder eller fra et jerntilskudd, hvis du:

  • Er gravid eller ammer
  • Har nyresvikt (spesielt hvis du gjennomgår dialyse, som kan fjerne jern fra kroppen)
  • Har et magesår, som kan forårsake blodtap
  • Har en gastrointestinal lidelse som forhindrer kroppen din i å absorbere jern normalt (for eksempel cøliaki, Crohns sykdom eller ulcerøs kolitt)
  • Har hatt vekttapskirurgi
  • Trener mye (intens trening kan ødelegge røde blodlegemer)

Hvis du er vegetarianer eller veganer, kan det hende du også må ta et jerntilskudd, fordi kroppen ikke tar opp den typen jern som finnes i planter, så vel som den tar opp jernet fra kjøtt.

Relaterte artikler:

Hvilke oppgaver har jern i kroppen

Jernmangel trening

Annonse fra X-LIFE