Hva gjør gluten med kroppen

0
331
Hva gjør gluten med kroppen
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

MASTERFIT TP 300

7999,-


Gluten er et protein som finnes naturlig i noen korn, inkludert hvete, bygg og rug. Hva gjør gluten med kroppen?

Hva er gluten?

Det fungerer som et bindemiddel, holder maten sammen og tilfører en «tøyelig» kvalitet – tenk på en pizzabakere som kaster og strekker ut en deigkule. Uten gluten ville det vært mulig.

Andre korn som inneholder gluten er hvetebær, spelt, durum, emmer, semolina, farina, farro, graham, khorasan hvete, einkorn og triticale (en blanding av hvete og rug). Havre – selv om det er naturlig glutenfritt – inneholder ofte gluten fra kryssforurensning når de dyrkes i nærheten eller bearbeides i de samme fasilitetene som kornene nevnt ovenfor. Gluten selges også som hvetegluten, eller seitan, en populær vegansk proteinrik mat. Mindre åpenbare kilder til gluten inkluderer soyasaus og modifisert matstivelse, men glutenfrie alternativer for disse produktene er tilgjengelige og merket.

Gluten og helsegevinster

Gluten er ofte forbundet med hvete og hveteholdige matvarer som er rikelig i matforsyningen vår. Negativ medieoppmerksomhet på hvete og gluten har fått noen til å tvile på gluten sin plass i et sunt kosthold. Det er lite publisert forskning som støtter disse påstandene; Faktisk antyder publisert forskning det motsatte.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


I en studie fra 2017 med over 100 000 deltakere uten cøliaki, fant forskere ingen sammenheng mellom langsiktig glutenforbruk i dietten og risikoen for hjertesykdommer. Faktisk antydet funnene at ikke-cøliaki, som unngår gluten, kan øke risikoen for hjertesykdommer på grunn av potensialet for redusert forbruk av fullkorn.

  • Mange studier har koblet forbruk av fullkorn med forbedret helseutfall. For eksempel ble det funnet at grupper med høyest inntak av fullkorn, inkludert hvete (2-3 porsjoner daglig), sammenlignet med grupper som spiste de laveste mengdene (mindre enn 2 porsjoner daglig), hadde betydelig lavere frekvens av hjertesykdom og hjerneslag, utvikling av type 2 diabetes, og dødsfall av alle årsaker.

Gluten kan også fungere som et prebiotikum og mate de «gode» bakteriene i kroppene våre. Arabinoxylan oligosaccharide er et prebiotisk karbohydrat avledet fra hvetekli som har vist seg å stimulere aktiviteten til bifidobakterier i tykktarmen. Disse bakteriene finnes normalt i en sunn menneskelig tarm. Endringer i mengde eller aktivitet har vært assosiert med gastrointestinale sykdommer inkludert inflammatorisk tarmsykdom, tykktarmskreft og irritabelt tarmsyndrom.

Når gluten er et problem

Det som ikke er bra med gluten, er at det kan gi alvorlige bivirkninger hos visse individer. Noen mennesker reagerer forskjellig på gluten, der kroppen opplever det som et giftstoff, noe som får immunceller til å overreagere og angripe det. Hvis en ubevisst følsom person fortsetter å spise gluten, skaper dette en slags kampmark som resulterer i betennelse. Bivirkningene kan variere fra mild (utmattethet, oppblåsthet, vekslende forstoppelse og diaré) til alvorlig (utilsiktet vekttap, underernæring, tarmsskader) som det sees ved den autoimmune lidelsen cøliaki. Estimater antyder at 1 av 133 har cøliaki, eller omtrent 1% av befolkningen, men om lag 83% av dem er udiagnostisert eller feildiagnostisert under andre forhold. Forskning viser at personer med cøliaki også har en litt høyere risiko for osteoporose og anemi (på grunn av henholdsvis malabsorpsjon av kalsium og jern); ufruktbarhet; nervesykdommer; og i sjeldne tilfeller kreft. Den gode nyheten er at å fjerne gluten fra kostholdet kan reversere skaden. Et glutenfritt kosthold er den primære medisinske behandlingen for cøliaki. Å forstå og følge et strengt glutenfritt kosthold kan imidlertid være utfordrende, og muligens å kreve veiledning fra en registrert kostholdsekspert for å lære hvilke matvarer som inneholder gluten og for å sikre at tilstrekkelige næringsstoffer oppnås fra glutenfrie alternativer.

Andre forhold som kan kreve reduksjon eller eliminering av gluten i kostholdet inkluderer:

  • Ikke-cøliaki glutenfølsomhet, også referert til som glutenfølsom enteropati (GSE) eller glutenintoleranse – En intoleranse for gluten med lignende symptomer som man ser med cøliaki, men uten de medfølgende forhøyede nivåene av antistoffer og tarmskader. Det er ikke en diagnostisk test for GSE, men bestemmes av vedvarende symptomer og en negativ diagnostisk cøliaki-test.
  • Hveteallergi – En allergi mot ett eller flere av proteinene (albumin, gluten, gliadin, globulin) som er funnet i hvete, diagnostisert med positive immunoglobulin E-blodprøver og en matutfordring. Sammenlign dette med cøliaki, som er en enkelt intoleranse mot gluten. Symptomene varierer fra mild til alvorlig og kan omfatte hevelse eller kløe i munn eller svelg, elveblest, kløende øyne, kortpustethet, kvalme, diaré, kramper og anafylaksi. Personer som tester negativt for denne tilstanden, kan fortsatt ha glutenfølsomhet. Denne tilstanden sees ofte hos barn, som vokser mest ut i voksen alder.
  • Dermatitis herpetiformis (DH) – Et hudutslett som er et resultat av å spise gluten. Det er en autoimmun respons som viser seg som et vedvarende rødt kløende hudutslett som kan gi blemmer og ujevnheter. Selv om personer med cøliaki kan ha DH, er ikke det motsatte alltid sant.

Det er viktig å merke seg at gluten er et problem bare for de som reagerer negativt på det, eller tester positivt for cøliaki. De fleste mennesker kan og har spist gluten det meste av livet, uten skadelige bivirkninger.

Hva er et glutenfritt kosthold?

Dette er egentlig et kosthold som fjerner all mat som inneholder eller er forurenset med gluten. Siden glutenholdige fullkorn inneholder fiber og næringsstoffer inkludert B-vitaminer, magnesium og jern, er det imidlertid viktig å gjøre opp for disse manglende næringsstoffene. Sammen med å konsumere naturlig glutenfri mat i hele formen som frukt, grønnsaker, belgfrukter, nøtter, frø, fisk, egg og fjørfe, er følgende hele korn også iboende glutenfrie:

  • Quinoa
  • Brun, svart eller rød ris
  • Bokhvete
  • Amaranth
  • Millet
  • Korn
  • Sorghum
  • Teff

Glutenfri havre

Det er også viktig å ikke stole på bearbeidet glutenfri mat som kan være rik på kalorier, sukker, mettet fett og natrium og med lite næringsstoffer, for eksempel glutenfrie cookies, chips og annen mat. Ofte lages disse matvarene med bearbeidet ufortifisert mel, ris, tapioka, mais eller potet.

Interessant nok viser studier at personer som ikke har cøliaki er de største kjøperne av glutenfrie produkter. Forbrukerundersøkelser viser at de tre viktigste grunnene til at folk velger glutenfri mat er av «ingen grunn», fordi de er et sunnere alternativ, og for fordøyelseshelse. For de som ikke er glutenintolerante, er det ingen data som viser en spesifikk fordel ved å følge et glutenfritt kosthold, spesielt hvis bearbeidede glutenfrie produkter blir bærebjelken i dietten. Faktisk viser forskning som følger pasienter med cøliaki, som skifter til et glutenfritt kosthold, en økt risiko for overvekt og metabolsk syndrom. Dette kan delvis skyldes forbedret intestinal absorpsjon, men spekulasjonene har også fokusert på den lave ernæringsmessige kvaliteten på prosesserte glutenfrie matvarer, som kan inneholde raffinert sukker og mettet fett og har en høyere glykemisk indeks.

Relaterte artikler:

Hva inneholder gluten

Hva er gluten

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!