Hva gjør fysisk aktivitet med kroppen

0
195
Hva gjør fysisk aktivitet med kroppen
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Fordelene med trening strekker seg langt utover det å ha kontroll på vekten. Lær mer om hva fysisk aktivitet gjør med kroppen.

Hva gjør fysisk aktivitet med kroppen?

Forskning viser at regelmessig fysisk aktivitet kan bidra til å redusere risikoen for flere sykdommer og helsemessige forhold og forbedre din generelle livskvalitet. Regelmessig fysisk aktivitet kan beskytte deg mot følgende helseproblemer:

Hjertesykdom og hjerneslag. Daglig fysisk aktivitet kan bidra til å forhindre hjertesykdommer og hjerneslag ved å styrke hjertemuskelen, senke blodtrykket, øke nivået av høy tetthet av lipoprotein (HDL) (godt kolesterol) og senke lavdensitet lipoprotein (LDL) nivåer (dårlig kolesterol), forbedre blodstrømmen og øke hjertets arbeidskapasitet. Optimalisering av hver av disse faktorene kan gi ytterligere fordeler ved å redusere risikoen for perifer vaskulær sykdom.

Høyt blodtrykk. Regelmessig fysisk aktivitet kan redusere blodtrykket hos de med høyt blodtrykk. Fysisk aktivitet reduserer kroppsfett, som er assosiert med høyt blodtrykk.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Ikke-insulinavhengig diabetes. Ved å redusere kroppsfett kan fysisk aktivitet bidra til å forhindre og kontrollere denne typen diabetes.

Fedme. Fysisk aktivitet bidrar til å redusere kroppsfett ved å bygge eller bevare muskelmasse og forbedre kroppens evne til å bruke kalorier. Når fysisk aktivitet kombineres med riktig ernæring, kan det bidra til å kontrollere vekten og forhindre overvekt, en viktig risikofaktor for mange sykdommer.

Ryggsmerter. Ved å øke muskelstyrken og utholdenheten og forbedre fleksibiliteten og holdningen, hjelper regelmessig trening til å forhindre ryggsmerter.

Osteoporose. Regelmessig, vektbærende trening fremmer beindannelse og kan forhindre mange former for beintap forbundet med aldring.

Selvtillit og stressmestring. Studier om de psykologiske effektene av trening har funnet at regelmessig fysisk aktivitet kan forbedre humøret og måten du ser deg selv på. Forskere har funnet ut at trening sannsynligvis vil redusere depresjon og angst og hjelpe deg med å håndtere stress bedre.

Uførhet. Løping og aerob trening har vist seg å utsette utviklingen av funksjonshemming hos eldre voksne.
Husk disse helsemessige fordelene når du bestemmer deg for å trene eller ikke.

Relaterte artikler:

Hvorfor er det viktig med fysisk aktivitet

Hvorfor er fysisk aktivitet viktig for barn

Annonse fra MILRAB