Hva gjør frukt med kroppen

0
84
Hva gjør frukt med kroppen

Sist oppdatert

Frukt er proppfulle med viktige næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Lær mer om hva frukt gjør med kroppen og hvorfor du bær spise frukt hver dag!

Helsefordeler med å spise frukt

Forskere fortsetter å oppdage de mange helsemessige fordelene frukt har å tilby. Frukt beskytter celler mot ødeleggelse forårsaket av frie radikaler og gir beskyttelse mot sykdommer som angriper blodomløpet, organer, vev og membraner. Stoffer i frukt støtter immunforsvaret og fordøyelsessystemet, så vel som hjelper med eliminering av avfall. Enten du er ung, gammel, slanker deg eller er helsebevisst, tilbyr frukt deg mer enn bare et velsmakende måltid.

Frukt inneholder fytokjemikalier som beskytter kroppen

 All plantemat, inkludert frukt, inneholder forbindelser som kalles fytokjemikalier eller fyto-næringsstoffer, som gir deg helsemessige fordeler. To hovedtyper av fytokjemikalier som finnes i frukt er flavonoider og karotenoider. Frukt som kirsebær og røde druer, inneholder antocyaniner som kan forebygge hjertesykdommer og gir antiinflammatorisk beskyttelse mot kreft. Lykopen, en karotenoid som finnes i grapefrukt og vannmelon, inneholder antioksidanter og kreftbekjempere. Aprikoser inneholder karotenoidkaroten, som sammen med dets antioksidanter, har betennelsesdempende og kreftfremkallende egenskaper og beskytter øynenes helse. Andre helsemessige fordeler du får av fytokjemikalier inkluderer beskyttelse mot diabetes, høyt blodtrykk , kronisk obstruktiv lungesykdom og grå stær.

Fiber i frukt

Oppløselige ffinnes i epler, mango, pærer, grapefrukt, appelsiner, blåbær og jordbær. Løsekug fiber kan senke det dårlige kolesterolet, ved å binde seg til kolesterol i fordøyelsessystemet ditt og hjelper deg med å skille det ut fra kroppen din som avfall. Løselig fiber senker absorpsjonen av sukker, noe som er gunstig for diabetikere; det kan også hjelpe for vekttap ved å holde mett lenger lenger. Uoppløselige fibre, som inkluderer cellulose, lignin og noen hemicelluloser, reduserer forstoppelse ved å absorbere vann i tykktarmen, noe som også hjelper til med å forhindre divertikulose og hemoroider. Epleskall, kirsebær, ananas, appelsiner og bær er blant fruktene som inneholder uoppløselige fibre.

Frukt er rik på vitaminer, mineraler og antioksidanter

 
Frukt inneholder vitamin A, B1, B2, B6, K, niacin, folat og pantotensyre. Mineraler som finnes i frukt inkluderer kalium, kalsium og fosfor; frukt inneholder også antioksidanter, for eksempel vitamin C og E, betakarotenformen av vitamin A, og mineralene selen, kobber, mangan og sink. Fordi frukt er forskjellige med tanke på næringsinnhold og hvor mye vitaminer og mineraler de inneholder, kan du variere med hvilke frukt du spiser for å oppnå optimale helsemessige fordeler.

Frukt som snacks og mellommåltid

Frukt er enkel og praktisk mat, som snacks, og er et sunt alternativ til snacks som er fulle av sukker og usunt fett. Ta med epler, bananer eller pærer, eller fyll en liten plastbeholder med frukt, for eksempel mandarin appelsin, druer, blåbær, oppskårne eller i skiver. Eller du kan spise fersken, ananas, jordbær, kiwi, meloner eller andre favorittfrukter. Ikke bare stiller frukt sulten, det øker energien og hjelper deg med å holde deg slank, og kan bidra til at du ikke får i deg for mye kalorier i løpet av en dag.

Relaterte artikler:

Sunn snacks før og etter trening

Frukt og bær når du trener