Hva er vitaminer

0
69
Hva er vitaminer
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OPPTIL 30% RABATT!

Vitaminer er en gruppe stoffer som er nødvendige for normal cellefunksjon, vekst og utvikling. Lær mer om vitaminer og hvilke funksjoner de har.

Vitaminer

Det er 13 viktige vitaminer. Dette betyr at disse vitaminene er nødvendige for at kroppen skal fungere skikkelig:

  • Vitamin A
  • Vitamin C
  • Vitamin d
  • Vitamin E
  • K-vitamin
  • Vitamin B1 (tiamin)
  • Vitamin B2 (riboflavin)
  • Vitamin B3 (niacin)
  • Pantotensyre (B5)
  • Biotin (B7)
  • Vitamin B6
  • Vitamin B12 (cyanokobalamin)
  • Folat (folsyre og B9)

Vitaminer er gruppert i to kategorier:

  • Fettløselige vitaminer lagres i kroppens fettvev. De fire fettløselige vitaminene er vitamin A, D, E og K. Disse vitaminene absorberes lettere av kroppen i nærvær av fett.
  • Det er ni vannløselige vitaminer. De lagres ikke i kroppen. Eventuelle rester av vannløselige vitaminer forlater kroppen gjennom urinen. Selv om kroppen har en liten reserve av disse vitaminene, må de tas regelmessig for å forhindre mangel på kroppen. Vitamin B12 er det eneste vannløselige vitaminet som kan lagres i leveren i mange år.


Noen «vitaminlignende faktorer» er også nødvendige av kroppen, for eksempel:

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!


  • Kolin
  • Karnitin

Funksjon til vitaminer

Hver av vitaminene som er oppført nedenfor har en viktig jobb i kroppen. En vitaminmangel oppstår når du ikke får nok av et bestemt vitamin. Vitaminmangel kan forårsake helseproblemer. Hvis du ikke spiser nok frukt, grønnsaker, bønner, linser, fullkorn og berikede meieriprodukter, kan det øke risikoen for helseproblemer, inkludert hjertesykdom, kreft og dårlig beinhelse (osteoporose).

  • Vitamin A hjelper til med å danne og opprettholde sunne tenner, bein, bløtvev, slimhinner og hud.
  • Vitamin B6 kalles også pyridoksin. Vitamin B6 hjelper til med å danne røde blodlegemer og opprettholde hjernens funksjon. Dette vitaminet spiller også en viktig rolle i proteinene som er en del av mange kjemiske reaksjoner i kroppen. Jo mer protein du spiser jo mer pyridoksin krever kroppen din.
  • Vitamin B12, som de andre B-vitaminene, er viktig for stoffskiftet. Det hjelper også med å danne røde blodlegemer og opprettholde sentralnervesystemet.
  • Vitamin C, også kalt askorbinsyre, er en antioksidant som fremmer sunne tenner og tannkjøtt. Det hjelper kroppen å absorbere jern og opprettholde sunt vev. Det er også viktig for sårheling.
  • D-vitamin er også kjent som «solskinnvitaminet», siden det blir lagd av kroppen etter å ha vært ute i solen. Ti til 15 minutter med solskinn 3 ganger i uken er nok til å produsere kroppens behov for vitamin D for de fleste på de fleste breddegrader. Mennesker som ikke bor solfylte steder, har kanskje ikke nok vitamin D. Det er veldig vanskelig å få i seg nok D fra matkilder alene. D-vitamin hjelper kroppen til å absorbere kalsium. Du trenger kalsium for normal utvikling og vedlikehold av sunne tenner og bein. Det hjelper også med å opprettholde riktig blodnivå av kalsium og fosfor.
  • Vitamin E er en antioksidant, også kjent som tokoferol. Det hjelper kroppen å danne røde blodlegemer og bruke vitamin K.
  • K-vitamin er nødvendig fordi uten det ville blod ikke klebe seg sammen (koagulere). Noen studier antyder at det er viktig for beinhelsen.
  • Biotin er viktig for metabolismen av proteiner og karbohydrater, og for produksjon av hormoner og kolesterol.
  • Niacin er et B-vitamin som hjelper til med å opprettholde sunn hud og nerver. Det har også kolesterolsenkende effekter ved høyere doser.
  • Folat fungerer med vitamin B12 for å danne røde blodlegemer. Det er nødvendig for produksjon av DNA, som styrer vevsvekst og cellefunksjon. Enhver kvinne som er gravid, bør være sikker på å få nok folat. Lavt nivå av folat er knyttet til fødselsskader som ryggmargsbrokk. Mange matvarer er nå beriket med folsyre.
  • Pantotensyre er viktig for metabolismen av mat. Det spiller også en rolle i produksjonen av hormoner og kolesterol.
  • Riboflavin (vitamin B2) fungerer sammen med de andre B-vitaminene. Det er viktig for kroppsvekst og produksjon av røde blodlegemer.
  • Tiamin (vitamin B1) hjelper kroppens celler med å endre karbohydrater til energi. Å få i seg nok karbohydrater er veldig viktig under graviditet og amming. Det er også viktig for hjertefunksjon og sunne nerveceller.
  • Kolin hjelper til med normal funksjon av hjernen og nervesystemet. Mangel på kolin kan forårsake hevelse i leveren.
  • Karnitin hjelper kroppen til å endre fettsyrer til energi.

Relaterte artikler:

Hvilke vitaminer er fettløselige

Hvorfor er vitaminer viktig

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

559,-

799,-