HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Hva er vitamin d

Vitamin D er et næringsstoff du trenger for god helse. Det hjelper kroppen din til å absorbere kalsium, en av de viktigste byggesteinene for sterke bein.

Hva er vitamin D og hva gjør det?

Sammen med kalsium hjelper vitamin D deg mot å utvikle osteoporose, en sykdom som tynner og svekker beinene, og gjør dem mer sannsynlig å brekke. Kroppen din trenger vitamin D for andre funksjoner også. Musklene dine trenger det for å bevege seg, og nervene dine trenger det for å bære meldinger mellom hjernen din og kroppen din. Immunsystemet ditt trenger vitamin D for å bekjempe invaderende bakterier og virus.

HVER 6. 

GRATIS

KUNDEKLUBB

Hvor mye vitamin D trenger jeg?

Mengden vitamin D du trenger hver dag, avhenger av alderen din. Gjennomsnittlige daglige anbefalte mengder er oppført nedenfor i mikrogram (mcg) og internasjonale enheter (IU):

LivsfaseAnbefalt mengde
Fødsel til 12 måneder10 mcg (400 IE)
Barn 1–13 år15 mcg (600 IE)
Tenåringer 14–18 år15 mcg (600 IE)
Voksne 19–70 år15 mcg (600 IE)
Voksne 71 år og eldre20 mcg (800 IE)
Gravide og ammende tenåringer og kvinner15 mcg (600 IE)

Hvilke matvarer gir vitamin D?

Svært få matvarer inneholder naturlig vitamin D. Forsterkede matvarer gir det meste av vitamin D i kostholdet til mennesker i Norge. Sjekk ernæringsfakta -etiketten for mengden vitamin D i mat eller drikke.

Nesten hele den norske melketilførselen er forsterket med omtrent 3 mcg (120 IE) vitamin D per kopp. Mange plantebaserte alternativer som soyamelk, mandelmelk og havremelk er også forsterket. Men mat laget av melk, som ost og iskrem, er vanligvis ikke forsterket.
Vitamin D er tilsatt mange frokostblandinger og noen merker av appelsinjuice, yoghurt, margarin og andre matvarer.
Fet fisk (som ørret, laks, tunfisk og makrell) og fiskeleveroljer er blant de beste naturlige kildene til vitamin D.
Storfekjøttlever, ost og eggeplommer har små mengder vitamin D.
Sopp gir litt vitamin D. Noen sopp har blitt utsatt for ultrafiolett lys for å øke vitamin D -innholdet.

Kan jeg få D-vitamin fra solen?

Kroppen din lager vitamin D når din bare hud utsettes for sol. De fleste får i hvert fall litt vitamin D på denne måten. Imidlertid reduserer skyer, smog, alderdom og mørk hud mengden vitamin D som huden din lager. Huden din lager ikke vitamin D fra sollys gjennom et vindu.

Ultrafiolett stråling fra solskinn kan forårsake hudkreft, så det er viktig å begrense hvor mye tid du bruker i solen. Selv om solkrem begrenser produksjonen av vitamin D, anbefaler helseeksperter å bruke solkrem med en solbeskyttelsesfaktor på 15 eller mer når du er ute i solen i mer enn noen få minutter.

Hva slags vitamin D kosttilskudd er tilgjengelig?

Vitamin D finnes i multivitamin/multiminerale kosttilskudd. Den er også tilgjengelig i kosttilskudd som bare inneholder vitamin D eller vitamin D kombinert med noen få andre næringsstoffer. De to formene for vitamin D i kosttilskudd er D2 (ergocalciferol) og D3 (cholecalciferol). Begge formene øker vitamin D i blodet ditt, men D3 kan få det høyere og varer lenger enn D2. Fordi vitamin D er fettløselig, absorberes det best når det tas med et måltid eller en matbit som inneholder litt fett.

Får jeg nok D -vitamin?

Fordi du får vitamin D fra mat, solskinn og kosttilskudd, er en måte å vite om du får nok en blodprøve som måler mengden vitamin D i blodet ditt. I blodet måles en form for vitamin D kjent som 25-hydroksyvitamin D i enten nanomol per liter (nmol/L) eller nanogram per milliliter (ng/ml). En nmol/L er det samme som 0,4 ng/ml.

  • Nivåer på 50 nmol/L (20 ng/ml) eller høyere er tilstrekkelige for de fleste mennesker for bein og generell helse.
  • Nivåer under 30 nmol/L (12 ng/ml) er for lave og kan svekke beinene dine og påvirke helsen din.
  • Nivåer over 125 nmol/L (50 ng/ml) er for høye og kan forårsake helseproblemer.

I Norge har de fleste tilstrekkelige nivåer av vitamin D. i blodet. Imidlertid har nesten én av fire personer et for lavt eller utilstrekkelig vitamin D blodnivå for bein og generell helse.

Noen mennesker er mer sannsynlig enn andre å ha problemer med å få nok vitamin D:

  • Ammende spedbarn. Brystmelk alene gir ikke spedbarn en tilstrekkelig mengde vitamin D. Ammende barn bør gis et tilskudd på 10 mcg (400 IE) vitamin D hver dag.
  • Eldre voksne. Når du blir eldre, reduseres hudens evne til å lage vitamin D når det utsettes for sollys.
  • Mennesker som sjelden utsetter huden for solskinn fordi de ikke går ut eller fordi de holder kroppen og hodet dekket. Solkrem begrenser også mengden vitamin D huden din produserer.
  • Mennesker med mørk hud. Jo mørkere huden din er, desto mindre vitamin D får du fra eksponering for sollys.
  • Personer med tilstander som begrenser fettabsorpsjonen, for eksempel Crohns sykdom, cøliaki eller ulcerøs kolitt. Dette er fordi vitamin D du spiser absorberes i tarmen sammen med fett, så hvis kroppen din har problemer med å absorbere fett, vil den også ha problemer med å absorbere vitamin D.
  • Personer som er overvektige eller har gjennomgått en mage bypass -operasjon. De kan trenge mer vitamin D enn andre mennesker.

Hva skjer hvis jeg ikke får i meg nok vitamin D?

Hos barn forårsaker vitamin D mangel rakitt, en sykdom der beinene blir myke, svake, deformerte og smertefulle. Hos tenåringer og voksne forårsaker vitamin D mangel osteomalasi, en lidelse som forårsaker bein smerte og muskelsvakhet.

Relaterte artikler:

Hva gjør vitamin d

Hvorfor trenger vi vitamin d




Om forfatteren

Av Spurt