HØSTTURER!

OPPTIL 40%

RABATT!


Hva er vitamin A

Vitamin A er et fettløselig vitamin som finnes naturlig i mange matvarer. Vitamin A er viktig for normalt syn, immunsystem og reproduksjon. Lær mer om vitamin A.

Hva er vitamin A og hva gjør det?

Vitamin A er et fettløselig vitamin som finnes naturlig i mange matvarer. Vitamin A er viktig for normalt syn, immunsystem og reproduksjon. Vitamin A hjelper også hjertet, lungene, nyrene og andre organer til å fungere skikkelig.

Det er to forskjellige typer vitamin A. Den første typen, preformet vitamin A, finnes i kjøtt, fjærfe, fisk og meieriprodukter. Den andre typen, provitamin A, finnes i frukt, grønnsaker og andre plantebaserte produkter. Den vanligste typen provitamin A i matvarer og kosttilskudd er betakaroten.

Livsfase og anbefalt mengde vitamin A

Mengden vitamin A du trenger avhenger av alder og kjønn. Gjennomsnittlige anbefalte daglige mengder er oppført nedenfor i mikrogram (mcg) retinolaktivitetsekvivalenter

  • Fødsel til 6 måneder: 400 mcg
  • Spedbarn 7–12 måneder: 500 mcg
  • Barn 1-3 år: 300 mcg
  • Barn 4–8 år: 400 mcg
  • Barn 9–13 år: 600 mcg
  • Tenåringsgutter 14–18 år: 900 mcg
  • Tenåringsjenter 14–18 år: 700 mcg
  • Voksne menn: 900 mcg
  • Voksne kvinner: 700 mcg
  • Gravide tenåringer: 750 mcg
  • Gravide kvinner: 770 mcg
  • Amming tenåringer: 1200 mcg
  • Ammende kvinner: 1300 mcg

Hvilke matvarer gir vitamin A?

Vitamin A finnes naturlig i mange matvarer og er tilsatt noen matvarer, for eksempel melk og frokostblandinger. Du kan få anbefalte mengder vitamin A ved å spise en rekke matvarer, inkludert følgende:

  • Storfekjøttlever og annet orgelkjøtt (men disse matvarene er også kolesterolrike, så begrens mengden du spiser).
  • Noen typer fisk, for eksempel laks.
  • Grønne bladgrønnsaker og andre grønne, oransje og gule grønnsaker, som brokkoli, gulrøtter og squash.
  • Frukt, inkludert cantaloupe, aprikoser og mango.
  • Meieriprodukter, som er blant de viktigste kildene til vitamin A for amerikanerne.
  • Forsterket frokostblanding.

Hva slags vitamin A -kosttilskudd er tilgjengelig?

Vitamin A er tilgjengelig i kosttilskudd, vanligvis i form av retinylacetat eller retinylpalmitat (preformet vitamin A), betakaroten (provitamin A), eller en kombinasjon av forhåndsdannet og provitamin A. De fleste multivitamin-mineraltilskudd inneholder vitamin A. Kosttilskudd som bare inneholder vitamin A er også tilgjengelig.

Får jeg nok vitamin A?

De fleste i Norge får nok vitamin A fra maten de spiser, og vitamin A-mangel er sjelden. Imidlertid er visse grupper mennesker mer sannsynlig enn andre å ha problemer med å få nok vitamin A:

  • For tidlig fødte barn, som ofte har lave nivåer av vitamin A i det første året.
  • Spedbarn, små barn, gravide og ammende kvinner i utviklingsland.
  • Personer med cystisk fibrose.

Hva skjer hvis jeg ikke får nok vitamin A?

Vitamin A -mangel er svært sjelden i Norge, selv om den er vanlig i mange utviklingsland. Det vanligste symptomet på vitamin A-mangel hos små barn og gravide er en øyetilstand som kalles xerophthalmia. Xerophthalmia er manglende evne til å se i svakt lys, og det kan føre til blindhet hvis det ikke blir behandlet.

Hva er noen effekter av vitamin A på helse?

Forskere studerer vitamin A for å forstå hvordan det påvirker helsen. Her er noen eksempler på hva denne forskningen har vist.

Kreft

Folk som spiser mye mat som inneholder betakaroten kan ha lavere risiko for visse typer kreft, for eksempel lungekreft eller prostatakreft. Men studier hittil har ikke vist at vitamin A- eller betakaroten kosttilskudd kan bidra til å forhindre kreft eller redusere sjansen for å dø av denne sykdommen. Faktisk viser studier at røykere som tar høye doser betakaroten-kosttilskudd har økt risiko for lungekreft.

Aldersrelatert makuladegenerasjon

Aldersrelatert makuladegenerasjon (AMD), eller tap av sentralt syn når folk blir eldre, er en av de vanligste årsakene til synstap hos eldre mennesker. Blant mennesker med AMD som har høy risiko for å utvikle avansert AMD, har et supplement som inneholder antioksidanter, sink og kobber med eller uten betakaroten vist løfte om å redusere synstapshastigheten.

Meslinger

Når barn med vitamin A -mangel (som er svært sjelden i Norge) får meslinger, har sykdommen en tendens til å være mer alvorlig. Hos disse barna kan kosttilskudd med høye doser vitamin A forkorte feber og diaré forårsaket av meslinger. Disse kosttilskuddene kan også redusere risikoen for død hos barn med meslinger som bor i utviklingsland der vitamin A -mangel er vanlig.

Kan vitamin A være skadelig?

Høye inntak av noen former for vitamin A kan være skadelig. Å få for mye forhåndsformet vitamin A (vanligvis fra kosttilskudd eller visse medisiner) kan forårsake svimmelhet, kvalme, hodepine, koma og til og med død. Høye inntak av preformet vitamin A hos gravide kan også forårsake fødselsskader hos babyen. Kvinner som kan være gravide, bør ikke ta høye doser vitamin A-tilskudd.

Forbruk av store mengder betakaroten eller andre former for provitamin A kan gjøre huden guloransje, men denne tilstanden er ufarlig. Høye inntak av betakaroten forårsaker ikke fødselsskader eller andre mer alvorlige effekter forårsaket av å få for mye forhåndsformet vitamin A.

Relaterte artikler:

Vitamin A mangel

Kilder til vitamin A

Om forfatteren

Av Spurt