Hva er utholdenhetstrening

Utholdenhetstrening er en av de fire typer trening sammen med styrke, balanse og fleksibilitet. Lær mer om utholdenhetstrening.

Ideelt sett burde alle fire treningstyper inngå i en sunn treningsrutine. De trenger ikke gjøre alt hver dag, men variasjon hjelper å holde kroppen i form og sunn, og gjør trening interessant og motiverende. Du kan gjøre en rekke øvelser for å holde kroppen i form for å holde rutinen for fysisk aktivitet spennende. Mange forskjellige typer øvelser kan forbedre styrke, utholdenhet, fleksibilitet og balanse. For eksempel kan det å praktisere yoga forbedre balansen, styrken og fleksibiliteten din.

Også kalt aerob trening, inkluderer utholdenhetsøvelser aktiviteter som øker pusten og hjertefrekvensen som å gå, jogge, svømme, sykle og hoppe tau. Utholdenhetstrening holder hjertet, lungene og sirkulasjonssystemet ditt sunt og forbedrer din generelle kondisjon. Som et resultat kan personer som får anbefalt regelmessig fysisk aktivitet redusere risikoen for mange sykdommer som diabetes, hjertesykdom og hjerneslag.

Hvor mye trenger jeg?

Å bygge utholdenhet gjør det lettere å utføre mange av dine daglige aktiviteter. Hvis du nettopp har begynt på en treningsrutine etter å ha vært stillesittende, må du ikke skynde deg. Hvis du ikke har vært aktiv på lenge, er det viktig å jobbe deg opp over tid. Start med 10-15 minutter av gangen og bygg deg deretter gradvis opp. Det er anbefalt at voksne får minst 150 minutter (2 1/2 timer) moderat til intens aktivitet per uke. 30 minutter om dagen fem dager i uken er et enkelt mål å huske. Noen vil kunne trene mer. Det er viktig å sette deg realistiske mål basert på helse og evner.

Gjør fremgang med utholdenhetstrening

Når du er klar for å trene mer, kan du bygge videre på treningsrutinen ved å legge til nye fysiske aktiviteter; øke mengden og tiden på favorittaktiviteten din; eller øke frekvensen på aktiviteten. Du kan først bygge opp tiden du bruker på utholdenhetsaktiviteter, og deretter øke intensiteten noe.

Eksempler på utholdenhetsøvelser:

  • Rask gange
  • Løping / jogging
    Dans
    Sykling
    Trappetrinn på jobb eller hjemme

Relaterte artikler:

Ulike typer utholdenhetstrening

Hvordan få bedre utholdenhet

Om forfatteren