Hva er tomme kalorier

0
437
Hva er tomme kalorier
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Ønsker du sunnere kosthold? Du har sikkert hørt at du ikke bør fylle med tomme kalorier. Hva er tomme kalorier?

Mange av de matvarene du finner i matbutikken inneholder tomme kalorier. Dette betyr at de har liten ernæringsmessig verdi. I stedet gir de kroppen din stort sett usunt fett og tilsatt sukker, noe som kan føre til vektøkning og ernæringsmangel.

Her er mer om hvordan du kan finne mat med den beste ernæringen for deg.

Identifisere tomme kalorier

For å finne ut hvilke matvarer som inneholder tomme kalorier, må du lese etiketter. Det du leter etter er fast fett og tilsatt sukker. Fast fett er fett som holder seg fast selv ved romtemperatur. Tilsatt sukker er sukker, ofte sirup, som tilsettes matvarer etter hvert som de er behandlet. Disse ingrediensene kan gjøre at maten smaker godt. Problemet er at selv om mat smaker godt, kan det hende at den ikke gir kroppen din det den trenger for å fungere optimalt. Når det gjelder mat, betyr «tomme kalorier» at maten inneholder lite eller ingen essensielle vitaminer eller mineraler. Med andre ord, disse matvarene gir ingenting av verdi for kroppen din utover kalorier som skaper overflødige kilo.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

SPAR

OPPTIL

40%


Unngå

  • kaker og smultringer inneholder både tilsatt sukker og fast fett.
  • Drikker som brus, sports- og energidrikker og fruktdrikker inneholder tilsatt sukker.
  • Ost, is og andre fettmelk inneholder mye fast fett.
  • Kjøtt som pølser, bacon og ribbe.
  • Hurtigmat som pizza, burgere, pommes frites, milkshakes, etc. – inneholder ofte både tilsatt sukker og fast fett.
  • Sukkertøy som kan inneholde både tilsatt sukker og fast fett

Mat du bør spise

Eksperter anbefaler at folk får omtrent 30 prosent av sine daglige kalorier fra sunt fett, og ikke konsumere mer sukker enn tilsvarende 5% av ditt daglige inntak av kalorier.

Sunn mat

frisk frukt – epler, appelsiner, bær, bananer, meloner
grønnsaker, friske eller frosne – gulrøtter, grønne grønnsaker, brokkoli, rødbeter
fullkorn – fullkornsbrød, brun ris, pasta med fullkorn
magert protein – egg, bønner, fisk, nøtter, fjærkre og annet magert kjøtt
belgfrukter – bønner og linser
meieriprodukter med lite fett og uten sukker

En strategi som noen synes er nyttig når de prøver å spise mer sunn mat, er å spise i regnbuens farger. Det er virkelig så enkelt som det høres ut. Prøv å lage en rødoransje dag i dag, og fyll på mat som epler, appelsiner og gulrøtter. I morgen kan du spise gul paprika, gul squash, grønne bønner og grønnkål. Blåbær, lilla poteter og bjørnebær er gode valg i den andre enden av fargespekteret. Ikke glem hvit mat som bananer, blomkål og pastinakk, som også er full av næringsstoffer og smak.

Relaterte artikler:

Hvor mange kalorier er det i havregrøt

Proteinrik mat med lite kalorier

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!