Tantra yoga er ikke en vei for å fornekte verden, men en radikal metode for å omfavne den fullt ut – en vitenskap for å veve sammen det verdslige med det guddommelige.
Treningsplangenerator
Å avdekke mysteriet: mer enn bare sex
I den moderne vestlige bevisstheten er ordet “tantra” nesten uunngåelig farget av assosiasjoner til seksualitet, ofte av en eksotisk og ritualistisk art. Dette bildet, selv om det er kommersielt utbredt, representerer en svært begrenset og ofte forvrengt flik av en eldgammel, dyp og utrolig rik filosofisk og spirituell tradisjon. Å redusere tantra til sex er som å redusere havet til en enkelt bølge. For å virkelig forstå hva tantra yoga er, må vi først fjerne disse slørene av misforståelser og definere begrepet på dets egne premisser.
Hva betyr ordet “tantra”?
Selve ordet tantra (त्रन्त्र) på sanskrit er et sammensatt begrep med dype røtter. Det stammer fra roten tan, som betyr “å strekke” eller “å veve”, og suffikset tra, som betegner et verktøy eller instrument. I sin mest bokstavelige forstand kan tantra oversettes som “et verktøy for å strekke” eller “en vev”. Dette peker mot to sentrale ideer i den tantriske filosofien.
Få tips om løping og trening på e-post
Praktiske råd om løping, treningsplaner og skadeforebygging.
Vi verner om personvernet ditt. Du kan melde deg av når som helst.For det første er tantra en metode for å ekspandere eller strekke bevisstheten utover dens vanlige, begrensede tilstand. Det er en systematisk tilnærming for å nå en høyere virkelighetsoppfatning. For det andre symboliserer veven ideen om sammenkobling – at alt i universet, fra det mest subtile til det mest håndgripelige, er vevd sammen i et intrikat nett av energi og bevissthet. Tantra er læren om dette kosmiske vevverket og teknikkene for å navigere i det.
Den store misforståelsen: å skille klassisk tantra fra neo-tantra
For å rydde opp i forvirringen er det avgjørende å skille mellom to vidt forskjellige fenomener: klassisk tantra og neo-tantra.
- Klassisk tantra er den historiske, spirituelle tradisjonen som oppsto i India for over 1500 år siden. Det er en mangfoldig samling av filosofier, tekster og praksiser innenfor hinduismen og buddhismen som søker å oppnå spirituell frigjøring (moksha) ved å bruke alle livets aspekter, inkludert kroppen og dens energier, som verktøy på veien. Seksualitet kan være ett av mange elementer i visse avanserte og esoteriske grener, men det er på ingen måte hovedfokuset.
- Neo-tantra, eller “vestlig tantra”, er et moderne fenomen som oppsto i det 20. århundre, sterkt påvirket av vestlig psykologi, motkulturbevegelser og en fascinasjon for østlig mystikk. Neo-tantra fokuserer nesten utelukkende på seksualitet som en vei til nytelse, intimitet og personlig vekst. Selv om det kan ha sin egen verdi, har det ofte liten eller ingen forbindelse til de filosofiske og spirituelle målene i klassisk tantra (Urban, 2003).
Når vi snakker om tantra yoga, refererer vi til praksiser som er forankret i den klassiske tantriske tradisjonen.
Tantra yoga: en definisjon
Tantra yoga er en spesifikk form for yoga som anvender de fysiske og energetiske teknikkene fra Hatha yoga, men innenfor rammeverket av den tantriske filosofien. Målet er ikke bare fysisk helse eller mental ro, men å vekke den latente spirituelle energien i kroppen, kjent som kundalini, og forene den individuelle bevisstheten med den universelle bevisstheten.
I motsetning til mange andre yogaretninger som kan ha et asketisk preg og se på kroppen som et hinder som må overvinnes, ser tantra yoga på kroppen som et hellig tempel – et mikrokosmos som speiler hele universet. Praksisen er derfor ofte langsom, meditativ og innadvendt, med et dypt fokus på å oppleve og kanalisere den indre livskraften, eller prana. Det er en vei som søker transformasjon gjennom aksept og omfavnelse, ikke gjennom fornektelse.
Relatert: Hva gjør yoga med kroppen
En reise gjennom historien: tantraens røtter
For å fullt ut verdsette dybden i tantra yoga, må vi foreta en reise tilbake i tid og undersøke den rike og komplekse jorden denne tradisjonen vokste ut fra. Tantra oppsto ikke i et vakuum, men som en kraftfull strømning som både utfordret og absorberte elementer fra eksisterende indiske religioner.
Opprinnelse i det gamle India
De nøyaktige røttene til tantra er vanskelige å datere presist, men de fleste akademikere plasserer fremveksten av de tantriske tradisjonene til midten av det første årtusen e.Kr. i India (White, 2000). Tantra representerte på mange måter en reaksjon mot de mer rigide og ekskluderende aspektene ved den vediske bramanismen, som var dominert av en prestekaste og komplekse offerritualer.
Tantra var en mer inkluderende bevegelse som åpnet for spirituell praksis for alle, uavhengig av kaste eller kjønn. Den la vekt på personlig erfaring og direkte opplevelse av det guddommelige fremfor teoretisk kunnskap alene. Mange av de tidlige tantriske praksisene var knyttet til dyrkelsen av Gudinnen (Shakti eller Devi) og anerkjennelsen av den feminine kraften som den aktive, skapende energien i universet.
De tantriske tekstene (Tantraene, Agamaene)
Den tantriske litteraturen er enorm og mangfoldig. I motsetning til Vedaene, som ble ansett for å være tidløse åpenbaringer, ble de tantriske tekstene, kjent som Tantraer eller Agamaer, presentert som dialoger. Typisk er de en samtale mellom guden Shiva (som representerer ren bevissthet) og hans partner, gudinnen Shakti (som representerer energi og manifestasjon), der Shiva avslører visdom og teknikker til Shakti for menneskehetens frelse i den nåværende tidsalder, Kali Yuga.
Disse tekstene dekker et bredt spekter av emner, fra kosmologi og filosofi til detaljerte instruksjoner om ritualer, yoga, mantra, yantra (hellige diagrammer) og meditasjon. De er praktiske manualer for spirituell transformasjon, designet for å gi konkrete resultater for den dedikerte utøveren.
Høyrehånds- og venstrehåndstantra (Dakshinachara og Vamachara)
Innenfor klassisk tantra finnes det en viktig distinksjon mellom to hovedveier: Dakshinachara (høyrehåndsveien) og Vamachara (venstrehåndsveien).
- Dakshinachara er den “rene” eller ortodokse veien. Den bruker symboler og internaliserte praksiser for å jobbe med energi. For eksempel kan man meditere på foreningen av Shiva og Shakti symbolsk, uten å bruke eksterne, tabubelagte elementer. De fleste former for tantra yoga som undervises i dag, tilhører denne kategorien.
- Vamachara er den mer uortodokse og transgressive veien. Denne retningen tar i bruk elementer som normalt anses som “urene” eller tabu i det vanlige samfunnet, som kjøtt, alkohol og rituell sex, og bruker dem bevisst som en del av en spirituell praksis for å transcendere dualiteter som rent/urent og godt/ondt. Det er fra denne lille, esoteriske grenen at mange av de moderne misforståelsene om tantra og sex stammer (Flood, 2006).
Tantraens reise til vesten og transformasjonen til neo-tantra
På slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet begynte vestlige lærde og esoterikere å fatte interesse for tantra. Pionerer som Sir John Woodroffe (under pseudonymet Arthur Avalon) oversatte viktige tantriske tekster og introduserte konsepter som kundalini til et vestlig publikum. Men det var først under motkulturbevegelsene på 1960- og 70-tallet at tantra for alvor ble blandet med vestlig psykologi og seksuell frigjøring, og neo-tantra ble født. Denne nye formen fokuserte på tantra som en metode for bedre sex og dypere relasjoner, og de opprinnelige spirituelle målene om frigjøring ble ofte nedtonet eller glemt.
Relatert: Yoga som trening
Tantraens kjernefilosofi: et verdensomfavnende syn
For å praktisere tantra yoga med intensjon og dybde, er det essensielt å forstå det filosofiske fundamentet det hviler på. Tantra tilbyr et radikalt annerledes verdensbilde enn mange andre spirituelle tradisjoner som vektlegger tilbaketrekning fra verden.
Ikke-dualisme (advaita): det guddommelige i alt
Kjernen i de fleste tantriske skoler er en ikke-dualistisk filosofi. Dette betyr at det ikke er noe fundamentalt skille mellom det guddommelige og den skapte verden, mellom ånd og materie, eller mellom deg og universet. Alt som eksisterer, fra den minste partikkel til den fjerneste galakse, er en manifestasjon av én og samme guddommelige bevissthet.
Dette står i kontrast til mange dualistiske systemer som ser på verden som en illusjon (maya) eller en kilde til lidelse som man må unnslippe. For en tantriker er verden ikke en illusjon som skal avvises, men en direkte manifestasjon av det guddommelige som skal utforskes og æres. Målet er ikke å flykte fra verden, men å gjenkjenne det hellige i absolutt alt, inkludert ens egen kropp og sinn.
Shiva og Shakti: den kosmiske dansen av bevissthet og energi
For å forklare hvordan denne ene bevisstheten manifesterer seg som universet, bruker tantra den kraftfulle mytologiske metaforen om Shiva og Shakti.
- Shiva representerer det maskuline prinsippet: ren, uforanderlig, formløs bevissthet. Han er det passive vitnet, stillheten, det absolutte potensialet.
- Shakti representerer det feminine prinsippet: ren, dynamisk, skapende energi. Hun er bevegelsen, manifestasjonen, livskraften som gir form til alt som eksisterer.
Ifølge tantrisk filosofi er Shiva og Shakti ikke to separate enheter, men to aspekter av den samme virkeligheten. Shakti er den energien som danser ut fra Shivas stillhet for å skape universet. Alt vi kan se, føle og erfare, er Shakti. Målet med tantra yoga er å gjenforene disse to prinsippene i vår egen bevissthet – å innse at vår egen indre energi (Shakti) er uadskillelig fra vår dypeste, reneste bevissthet (Shiva).
Kroppen som et tempel: å omfavne det fysiske
Et av de mest radikale aspektene ved tantra er dens positive syn på kroppen. Mens mange eldre indiske tradisjoner så på kroppen som en kilde til begjær og forfall, et fengsel for sjelen, snudde tantra dette på hodet. I tantra blir kroppen sett på som et hellig instrument, et mikrokosmos som inneholder hele universets hemmeligheter.
Kroppen er det primære verktøyet for spirituell praksis. Det er gjennom kroppens fornemmelser, pust og energier at vi kan få direkte tilgang til høyere bevissthetstilstander. Derfor legger tantra yoga så stor vekt på å rense, styrke og bli bevisst i kroppen – ikke for dens egen skyld, men fordi den er arenaen der den store gjenforeningen mellom Shiva og Shakti kan finne sted.
Det subtile energisystemet: kartet over den indre verden
Tantra yoga er i stor grad en energipraksis. For å jobbe med energi, trenger man et kart. Tantra gir oss et utrolig detaljert og sofistikert kart over den subtile eller energetiske kroppen, som eksisterer parallelt med den fysiske kroppen. Dette kartet består av prana, nadier, chakraer og kundalini.
Prana: livskraften som strømmer gjennom alt
Prana er det sanskritiske ordet for livskraft eller vital energi. Det er den grunnleggende energien som animerer alt levende. Vi tar inn prana gjennom pusten, maten vi spiser og sanseinntrykk. I tantra yoga er målet ikke bare å øke mengden prana i systemet, men å lære å bevisst styre og kanalisere den for å vekke høyere bevissthetstilstander. Pusteøvelser, eller pranayama, er det mest direkte verktøyet for dette.
Nadiene: kroppens energikanaler (Ida, Pingala, Sushumna)
Prana flyter gjennom kroppen i et nettverk av tusenvis av subtile energikanaler kalt nadier. Av disse er tre ansett som de viktigste:
- Ida Nadi: Denne kanalen starter ved bunnen av ryggraden, slynger seg oppover og ender i venstre nesebor. Ida er assosiert med det feminine, månen, kjølighet, det parasympatiske nervesystemet (hvile og fordøyelse) og den intuitive, mottakelige siden av sinnet.
- Pingala Nadi: Denne kanalen starter også ved bunnen av ryggraden, slynger seg oppover og ender i høyre nesebor. Pingala er assosiert med det maskuline, solen, varme, det sympatiske nervesystemet (kjemp eller flykt) og den logiske, aktive siden av sinnet.
- Sushumna Nadi: Dette er den sentrale kanalen som løper rett opp gjennom midten av ryggraden. I de fleste mennesker er denne kanalen i stor grad sovende. Hovedmålet med tantra yoga er å balansere flyten av energi i Ida og Pingala, slik at prana kan strømme fritt inn i og oppover Sushumna Nadi, noe som fører til en oppvåkning av de høyere bevissthetssentrene.
Chakraene: de syv primære energisentrene
Langs Sushumna Nadi ligger syv primære energisentre, eller virvler av prana, kjent som chakraer. Hvert chakra er assosiert med spesifikke fysiologiske funksjoner, psykologiske egenskaper og spirituelle kvaliteter. De representerer ulike nivåer av bevissthet.
- Muladhara (Rotchakra): Ved bunnen av ryggraden. Assosiert med overlevelse, stabilitet, trygghet og vår forbindelse til jorden.
- Svadhisthana (Sakralchakra): I bekkenområdet. Assosiert med følelser, kreativitet, sensualitet og flyt.
- Manipura (Solar Plexus-chakra): Ved navlen. Assosiert med viljestyrke, personlig kraft, metabolisme og selvfølelse.
- Anahata (Hjertechakra): I sentrum av brystet. Assosiert med kjærlighet, medfølelse, tilknytning og balanse.
- Vishuddha (Halschakra): Ved halsen. Assosiert med kommunikasjon, selvuttrykk, sannhet og renhet.
- Ajna (Tredje Øye-chakra): Mellom øyenbrynene. Assosiert med intuisjon, visdom, innsikt og persepsjon utover de fem sansene.
- Sahasrara (Kronechakra): På toppen av hodet. Assosiert med ren bevissthet, enhet, transcendens og vår forbindelse til det guddommelige.
I tantra yoga jobber man systematisk med å rense og vekke disse sentrene gjennom asana, pranayama, mantra og meditasjon.
Kundalini-shakti: den sovende slangekraften ved ryggradens base
Ved roten av Sushumna Nadi, i Muladhara-chakraet, ligger den mest potente formen av prana i menneskekroppen: Kundalini-shakti. Kundalini blir ofte beskrevet som en sovende slange som ligger kveilet tre og en halv gang rundt ryggradens base (Feuerstein, 2000). Dette er den individuelle manifestasjonen av den store kosmiske energien Shakti. I de fleste mennesker forblir denne energien latent gjennom hele livet.
Hele prosessen i tantra yoga er designet for å trygt og gradvis vekke denne kundalini-energien. Når den vekkes, begynner den å stige opp gjennom Sushumna Nadi, og på sin vei oppover renser og aktiverer den hvert chakra. Når kundalini til slutt når kronechakraet (Sahasrara) og forenes med den rene bevisstheten (Shiva), oppnår utøveren en tilstand av opplysning, eller samadhi – en direkte opplevelse av enhet med alt som er.
Verktøyene i tantra yoga: hva skjer i en time?
En tantra yoga-time kan se annerledes ut enn en typisk Vinyasa- eller Ashtanga-time. Fokuset er mindre på atletisk prestasjon og mer på indre opplevelse. Praksisen er en vev av flere ulike verktøy som jobber sammen for å påvirke det subtile energisystemet.
Asana (fysiske stillinger): mer enn bare kroppsøvelser
Mens stillingene (asanas) kan være de samme som i andre yogastiler, er intensjonen og utførelsen ofte annerledes. I tantra yoga holdes stillingene gjerne over lengre tid. Målet er ikke bare å strekke eller styrke en muskel, men å:
- Observere energiflyten: Man bruker stillingen som et laboratorium for å kjenne etter hvordan prana beveger seg i kroppen.
- Stimulere spesifikke chakraer: Ulike stillinger legger press på eller åpner opp områder av kroppen som er assosiert med de ulike chakraene.
- Forberede kroppen på meditasjon: Stillingene brukes til å løse opp spenninger og skape en stabil og komfortabel base for dypere, meditative praksiser.
Tempoet er ofte langsomt og flyten er meditativ. Det legges stor vekt på å lytte til kroppens signaler og å være fullstendig til stede i øyeblikket.
Pranayama (pusteøvelser): å styre livsenergien
Pusten er broen mellom den fysiske kroppen og den energetiske kroppen. Pranayama er vitenskapen om å bruke pusten til å påvirke prana. I en tantra yoga-time er pusteøvelser en sentral og integrert del, ikke bare en oppvarming eller avslutning. Teknikker som Nadi Shodhana (vekselpust) brukes for å balansere Ida og Pingala, mens mer energigivende teknikker som Bhastrika (belg-pust) kan brukes for å bygge opp energi og varme i systemet.
Mantra (lydvibrasjoner): å bruke lyd for å transformere bevisstheten
Mantra er bruken av lyd, stavelser, ord eller setninger som gjentas for å fokusere sinnet og skape en spesifikk vibrasjon i kroppen og bevisstheten. I tantra er mantra ansett som en lydkropp av en guddom eller en bestemt type energi. Ved å resitere et mantra, inviterer man den kvaliteten inn i sitt eget system. Bija-mantraer (frø-mantraer) som LAM, VAM, RAM, YAM, HAM og OM er spesielt viktige, da hver av dem er knyttet til ett av chakraene og brukes til å vekke og rense disse energisentrene.
Yantra (visuelle symboler): geometrisk meditasjon
En yantra er et hellig, geometrisk diagram som brukes som et verktøy for meditasjon. Den fungerer som et visuelt ankerpunkt og representerer en arketypisk energi eller guddom i geometrisk form. Å meditere på en yantra, som for eksempel den kjente Sri Yantra, kan hjelpe til med å fokusere sinnet, stilne indre dialog og gi en direkte, ikke-verbal opplevelse av den underliggende strukturen i universet.
Mudra (energetiske segl): å forsegle og kanalisere prana
Mudraer er symbolske hånd- eller kroppsgester som er designet for å “forsegle” eller kanalisere prana på en bestemt måte. Hver del av hånden er tenkt å korrespondere med ulike deler av kroppen og hjernen. Ved å forme hendene i spesifikke mudraer, kan man påvirke energiflyten og bevissthetstilstanden. Et kjent eksempel er Jnana Mudra, der tommel- og pekefinger møtes, ofte brukt under meditasjon for å fremme visdom og ro.
Bandha (kroppslåser): å låse og dirigere energi
Bandhaer er mer avanserte teknikker som involverer bevisst sammentrekning av spesifikke områder i kroppen for å låse og omdirigere prana. De tre hoved-bandhaene er:
- Mula Bandha: Rotlåsen (sammentrekning av perineum).
- Uddiyana Bandha: Mavelåsen (sammentrekning av magemusklene inn og opp).
- Jalandhara Bandha: Halslåsen (senke haken mot brystet).
Når disse låsene brukes, spesielt i kombinasjon med pranayama, bygger de opp et intenst trykk av prana i den sentrale kanalen (Sushumna) og er et kraftig verktøy for å vekke kundalini-energien.
Seksualitetens rolle i klassisk tantra yoga
Nå som vi har etablert det brede filosofiske og praktiske rammeverket, kan vi returnere til det mest misforståtte aspektet ved tantra med et mer informert blikk. Hvordan passer seksualitet inn i dette bildet?
Å anerkjenne seksuell energi som livskraft (Shakti)
I klassisk tantra blir seksuell energi sett på som en av de mest potente manifestasjonene av Shakti – den universelle livskraften. Det er den energien som skaper nytt liv. I stedet for å undertrykke eller fornekte denne kraftige energien, slik mange asketiske tradisjoner gjør, søker tantra å anerkjenne, ære og bevisst utnytte den for spirituell utvikling.
Tantra forstår at den samme grunnleggende energien som kan manifestere seg som seksuelt begjær, også er drivstoffet for spirituell oppvåkning. Spørsmålet er ikke om energien er god eller dårlig, men hvordan den blir kanalisert og brukt.
Sublimering og transformasjon: å heve energien oppover
Nøkkelkonseptet her er sublimering. I en tantrisk kontekst handler ikke dette om undertrykkelse, men om bevisst transformasjon. Gjennom teknikker som pranayama, bandhaer og meditasjon, lærer utøveren å trekke den rå energien som vanligvis samler seg i de lavere chakraene (assosiert med overlevelse og seksualitet) oppover langs ryggraden til de høyere bevissthetssentrene.
Den seksuelle energien blir ikke eliminert, men raffinert og omgjort til en høyere form for energi, kjent som ojas – en subtil, spirituell vitalitet som gir klarhet, kreativitet og dyp indre fred. Dette er en dypt internalisert prosess.
Forskjellen fra seksuell praksis i neo-tantra
Dette står i skarp kontrast til fokuset i mye av neo-tantra, der målet ofte er å forbedre eller forlenge den fysiske, seksuelle opplevelsen for nytelsens skyld. Mens klassisk tantra bruker energien for transcendens, bruker neo-tantra den ofte for sensuell utfoldelse. Begge kan ha sine fordeler, men det er avgjørende å forstå at de har fundamentalt forskjellige mål og metoder. Rituell sex (maithuna) eksisterte i visse avanserte venstrehånds-tantriske kretser, men det var en høyt ritualisert og disiplinert praksis mellom innviede utøvere med det formål å transcendere egoet, ikke for personlig nytelse (White, 2003).
Tantra yoga for par: å skape dypere forbindelse
Tantra yoga kan absolutt praktiseres av par som en måte å skape en dypere og mer meningsfull forbindelse på. Praksisen kan innebære synkronisert pust, partner-asanas, felles meditasjon og øye-stirring (trataka). Målet er å se og ære det guddommelige (Shiva/Shakti) i hverandre og å skape en energisk forbindelse som går utover det rent fysiske eller emosjonelle. Det handler om å skape et hellig rom der to individer kan møtes i en tilstand av dyp tilstedeværelse og anerkjennelse.
Fordelene med en tantrisk praksis
En jevnlig praksis med tantra yoga kan gi et bredt spekter av fordeler som strekker seg over det fysiske, mentale og spirituelle planet.
Fysiske fordeler: styrke, fleksibilitet og et regulert nervesystem
Selv om praksisen er langsom, bygger den dyp styrke og økt fleksibilitet ved å holde stillingene over tid. Den bevisste bruken av pust og avspenning har en dypt regulerende effekt på det autonome nervesystemet, og kan bidra til å redusere kroppens stressrespons, senke blodtrykket og forbedre søvnkvaliteten.
Mentale og emosjonelle fordeler: redusert stress og økt bevissthet
Det meditative fokuset og den innadvendte naturen til tantra yoga er svært effektivt for å roe sinnet og redusere angst og tankespinn. Ved å lære å observere og akseptere alle følelser og fornemmelser som oppstår, utvikler man en større emosjonell balanse og motstandsdyktighet. Praksisen kultiverer en tilstand av dyp, ikke-dømmende tilstedeværelse.
Spirituelle fordeler: dypere kontakt med seg selv og universet
På det dypeste nivået er tantra yoga en vei til selvrealisering. Ved å jobbe systematisk med kroppens energier og bevissthet, kan praksisen føre til en direkte opplevelse av ens egen guddommelige natur og en følelse av dyp sammenheng med alt liv. Det er en vei til å oppleve verden som levende, intelligent og hellig i hvert eneste øyeblikk.
Hvordan begynne med tantra yoga?
Å starte på en tantrisk vei krever nysgjerrighet, åpenhet og en viss grad av dømmekraft. På grunn av de mange misforståelsene rundt temaet, er det spesielt viktig å finne en autentisk og trygg ramme for praksisen.
Å finne en kvalifisert lærer og en autentisk skole
Dette er det aller viktigste steget. En kvalifisert lærer i tantra yoga vil:
- Ha en tydelig forbindelse til en anerkjent linje eller tradisjon.
- Være i stand til å forklare den underliggende filosofien på en klar og jordnær måte.
- Legge vekt på alle verktøyene i tantra (asana, pranayama, mantra, meditasjon), ikke bare ett aspekt.
- Skape et trygt, respektfullt og ikke-seksualisert rom.
- Være mer opptatt av din indre opplevelse enn din ytre prestasjon.
Røde flagg: hvordan unngå useriøse aktører
Vær på vakt hvis en lærer eller skole:
- Fokuserer nesten utelukkende på seksualitet.
- Lover raske resultater eller “hemmelige” teknikker mot høy betaling.
- Har uklare eller manglende etiske retningslinjer.
- Presser deg til å gjøre noe som føles utrygt eller som krysser dine personlige grenser.
- Mangler dybdekunnskap om den filosofiske og historiske bakgrunnen.
Konklusjon
Tantra yoga er en dyptgripende og transformerende vei som inviterer oss til å se på oss selv og verden med nye øyne. Det er en invitasjon til å slutte å kjempe mot livet og i stedet lære å danse med det – å anerkjenne at hver pust, hver følelse og hver opplevelse er en del av den store, guddommelige veven. Ved å gi oss et kart over vår indre verden og verktøyene til å navigere den, tilbyr tantra yoga en mulighet til å realisere det høyeste potensialet som ligger latent i oss alle: foreningen av energi og bevissthet, av det menneskelige og det guddommelige.
- Feuerstein, G. (2000). The yoga tradition: Its history, literature, philosophy and practice. Hohm Press.
- Flood, G. (2006). The tantric body: The secret tradition of Hindu religion. I.B. Tauris.
- Urban, H. B. (2003). Tantra: Sex, secrecy, politics, and power in the study of religion. University of California Press.
- White, D. G. (Ed.). (2000). Tantra in practice. Princeton University Press.
- White, D. G. (2003). Kiss of the yoginī: “Tantric sex” in its South Asian contexts. University of Chicago Press.

