Hva er tabata

0
136
Hva er tabata
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Tabata er en type HIIT trening, eller intervalltrening med høy intensitet. Lær mer om hva tabata er, og hva som er opprinnelsen til treningsformen.

Hva er tabata?

Tabata er en høyintensiv intervalltrening som består av åtte sett med hurtige øvelser, hver utført i 20 sekunder med en kort hvile på 10 sekunder.

Hvor kommer tabata fra?

Tabata er en type HIIT trening, eller intervalltrening med høy intensitet. Det har sin opprinnelse i forskningen til den japanske forskeren Dr. Izumi Tabata og teamet hans fra National Institute of Fitness and Sports i Kagoshima Prefecture, Japan, på trening med høy intensitet på begynnelsen av 1990-tallet. Deres mål var å finne ut om korte utbrudd av høyintensiv trening fulgt av kortere hvile kan kondisjonere kroppen bedre enn en kontinuerlig trening med moderat intensitet.

For å avgjøre dette jobbet de sammen med to testgrupper – en med moderat intens trening og den andre høyintensiv. Trening av moderat intensitet besto av en times trening, fem dager i uken, i seks uker. Treningen med høy intensitet besto av en fire minutters trening, fire dager i uken, i seks uker. Hver trening besto av åtte sett med 20 sekunders trening med maksimal innsats hver etterfulgt av en 10-sekunders hvile. Slik gjør du regnestykket: (8 x 20) + (8 x 10) = 240 sekunder (4 minutter).

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!


Resultatene fra studien viste at treningsøkter med moderat intensitet forbedret den aerobe (eller kardiovaskulære) egnetheten til testpersoner, men gjorde lite anaerobt (det vil si i styrking av muskler). Treningsøktene med høy intensitet derimot, gav testpersonene større utbytte både aerobt og anaerobt, noe som antakelig skyldtes det ubalanserte forholdet mellom trening og hvile. Resonnementet bak dette er at en kortere hvileperiode mellom lengre perioder med intens trening under en treningsøkt ikke lar kroppen komme seg helt. Ved den andre halvdelen av treningen blir kroppen tvunget til å jobbe med maksimal kapasitet fysiologisk, noe som får hjertet til å pumpe raskere og metabolismen øker. Til slutt bygger høyintensitetsrutinen utholdenhet og muskler og forbrenner mange kalorier, og det tar bare fire minutter å presse deg selv til den absolutte grensen fire eller fem dager i uken.

Relaterte artikler:

Tabata for nybegynnere

HIIT treningsregimer

Annonse fra X-LIFE