OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

HØSTKUPP!

+10% EKSTRA MED RABATTKODE OK10

*SPAR 20% PÅ ALLE JAKKER MED KODEN JAK20



20-50% RABATT!

Hva er sunnest av mettet og umettet fett

Mettet fett og umettet fett finnes i en rekke matvarer, og fettet er en viktig del av kostholdet ditt. Men hva er sunnest av mettet og umettet fett?

Hva er sunnest av mettet og umettet fett?

Det anbefales at mellom 10 prosent og 25 prosent av dine totale daglige kalorier skal bestå av fett. Det meste av dette inntaket skal være fra umettet fett. Imidlertid antyder studier at umettet fett alene kanskje ikke er så hjertesunt, og inntak av mettet fett kanskje ikke er så farlig som en gang trodde.

Hva er mettet fett?

Mettet fett har ingen dobbeltbindinger i sin kjemiske struktur. De er “mettede” med hydrogenatomer. På grunn av sin kjemiske struktur har de en solid konsistens ved romtemperatur.

Mettet fett kan finnes i en rekke matvarer, inkludert:

  • Animalsk kjøtt inkludert storfekjøtt, fjærkre, svinekjøtt
  • Visse planteoljer som palmekjerne eller kokosnøttolje
  • Meieriprodukter inkludert ost, smør og melk
  • Foredlet kjøtt inkludert bologna, pølser og bacon
  • Pakket snacks inkludert kjeks, chips, kaker og bakverk

Forskjellen mellom fett og kolesterol

Kolesterol og fett er begge lipider, og de finnes både i maten du spiser og sirkulerer i blodomløpet. Kolesterol har en mer sammensatt kjemisk struktur sammenlignet med fett. I kroppen er kolesterol bundet til protein som lipoprotein med lav tetthet (LDL), som anses å være det “dårlige kolesterolet” for hjertehelserisiko, og lipoprotein med høy tetthet, som kalles “det gode kolesterolet.

Hvorfor begrense mettet fett i kostholdet ditt

Det er anbefalt at mindre enn 5 til 6 prosent av det daglige kaloriinntaket bør bestå av mettet fett. Noen studier har vist at høyt inntak av mettet fett kan øke LDL (dårlig kolesterol), og derfor risikoen for hjertesykdom. Imidlertid har det vært flere studier som tilbakeviser de skadelige effektene av mettet fett.

Selv om mengden LDL ser ut til å være økt ved å innta mettet fett, har studier vist at typen LDL som øker faktisk er den store, flytende LDL. Større LDL-partikler ser ikke ut til å øke risikoen for hjertesykdom. I kontrast ser det ut til at liten, tett LDL – den typen som har vist seg å fremme dannelsen av åreforkalkning i arterier, ikke påvirkes. I noen få tilfeller ble risikoen til og med redusert ved mettet fettforbruk.

Noen studier antyder også at typen mettet fettholdig mat kan utgjøre en forskjell for hjertets helse. En stor studie antydet at inntak av melkeprodukter faktisk kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer. Men med bearbeidet kjøtt i kostholdet, kan det øke risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Hva er umettet fett?

Umettet fett er vanligvis flytende ved romtemperatur. De skiller seg fra mettet fett ved at deres kjemiske struktur inneholder en eller flere dobbeltbindinger. De kan videre kategoriseres som:

  • Enumettet fett: Denne typen umettet fett inneholder bare en dobbeltbinding i strukturen. Enumettet fett er vanligvis flytende ved romtemperatur og inkluderer rapsolje og olivenolje.
  • Flerumettet fett: Denne typen umettet fett inneholder to eller flere dobbeltbindinger i strukturen. De er flytende ved romtemperatur. Flerumettet fett inkluderer saflorolje, solsikkeolje og maisolje.

Ha umettet fett i kostholdet ditt

Det er anbefalt at det meste av det daglige fettinntaket ditt kommer fra enumettet og flerumettet fett. Matvarer som inneholder umettet fett inkluderer:

  • nøtter
  • planteoljer som raps, vegetabilsk eller planteolje
  • Visse fisk som laks, tunfisk og ansjos, som inneholder omega-3 umettede fettsyrer
  • oliven
  • avokado

Relaterte artikler:

Matvarer som forbrenner fett

Kilder til umettet fett

Om forfatteren

Legg inn kommentar

Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

20-50% RABATT!

OPPTIL 70%

RABATT!

BESTSELGERE!

HØSTKUPP!

INNSPURT!

20-50% RABATT!