Hva er selen

Selen er et spormineral, noe som betyr at kroppen bare trenger en liten mengde av det. Det finnes naturlig i matvarer eller som et supplement. Lær mer om hva selen er, og hvilken betydning det er har for kroppen.

Selen er en viktig komponent i forskjellige enzymer og proteiner, kalt selenoproteiner, som bidrar til å lage DNA og beskytte mot celleskader og infeksjoner; Disse proteinene er også involvert i reproduksjon og metabolisme av skjoldbruskhormoner. Det meste selen i kroppen lagres i muskelvev, selv om skjoldbruskkjertelen holder den høyeste konsentrasjonen av selen på grunn av forskjellige selenoproteiner som hjelper med skjoldbruskkjertelfunksjon.

Hvor mye selen per dag

Den anbefalte tilskuddet av selen for voksne menn og kvinner 19+ år er 55 mikrogram daglig. Kvinner som er gravide og ammende trenger henholdsvis 60 og 70 mikrogram daglig.

Selen og helse

Selen er en komponent i selenoproteiner og enzymer. Disse har antioksidantegenskaper som hjelper til med å bryte ned peroksider, som kan skade vev og DNA, noe som fører til betennelse og andre helseproblemer.

Kilder til selen

Mengden selen i matvarer kan variere mye avhengig av seleninnholdet i jorda der den dyrkes. Jordinnholdet varierer mye etter region. Plantefôr får selen fra jord, noe som deretter vil påvirke mengden selen hos dyr som spiser plantene. Proteinmat fra dyr er generelt gode kilder til selen. Sjømat, kjøtt og paranøtter har det høyeste innholdet av selen, selv om nordmenn får mesteparten av selen fra dagligvarer, som brød, frokostblandinger, fjærfe, rødt kjøtt og egg.

  • Paranøtter
  • Fisk og skalldyr
  • Storfekjøtt
  • Kalkun
  • Kylling
  • Forsterket frokostblanding
  • Helkornbrød
  • Bønner, linser

Symptomer på mangel av selen

En mangel på selen i Norge er sjelden, da jorda generelt er rik på selen. Selv om folk bor i områder jord fattig på selen, vil inntak av importert mat med selen og kosttilskudd, bidra til at folk får i seg nok av mineralet.

To tilstander er forbundet med alvorlig selenmangel: 1) Keshan sykdom, en type kardiomyopati eller sykdom i hjertemuskler, og 2) Kashin-Beck sykdom, en form for slitasjegikt.

Symptomer:

  • Kvalme, oppkast
  • Hodepine
  • Endret mental tilstand, forvirring
  • Sløvhet
  • Koma

Visste du?

Selen og jod har et synergistisk forhold som er spesielt viktig for en sunn skjoldbruskkjertel. Jod er en komponent i skjoldbruskkjertelhormon, og selen som selenoprotein bidrar til å omdanne skjoldbruskkjertelhormonet til sin aktive form. Begge mineralene trengs av skjoldbruskkjertelen i tilstrekkelige mengder; for mye av det ene kan bidra til mangel på det andre.

Selentilskudd fremmes for å tilby flere fordeler, inkludert å øke immunfunksjonen, forbedre hår og negler og støtte en sunn skjoldbruskkjertel. De er noen ganger kombinert med andre antioksidant vitaminer som vitamin E eller C. Disse kosttilskuddene inneholder vanligvis mellom 100-400 mikrogram selen per dose (det utholdelige øvre inntaksnivået er 400 mikrogram). Imidlertid, hvis en person ikke har høy risiko for mangel, er det ingen bevis for at inntak av en større mengde selen fremmer helsemessige fordeler.

Relaterte artikler:

Hva gjør selen i kroppen

Selen i mat

Referanser

Om forfatteren