Hva er restitusjon

0
16
HVA ER RESTITUSJON
Foto: Victoire Joncheray - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Et av de viktigste elementene i ytelse og trening er restitusjon, og er også en av de vanskeligste tingene å gjøre.

Restitusjon er den viktigste delen av enhver persons treningsprogram. Det kan være utfordrende å ta deg tid til å hvile kroppen, men hvile har betydelige fysiske fordeler.

Gjenopprettingsstadiet

For å bli bedre i en sport, eller for å forbedre din kondisjon, må du utsette kroppen din for stress. Ulike påkjenninger inkluderer treningsprogrammer som vektløfting, sprint, utholdenhetsløp m.m. Men når disse belastningene er fullført, må menneskekroppen tilpasse seg de belastningene den nettopp har gjennomgått, og det er fasen med restitusjon kommer inn.

Forsømmelse av restitusjonsfasen kan føre til skader. Mange programmer har innebygde hviledager, men hvis du lager ditt eget treningsprogram, må du sørge for å legge inn tilstrekkelig med restitusjon. Det er viktig å lytte til kroppen din og kjenne etter hvordan du har det. Hvis du er fysisk utslitt, ta en hviledag.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Viktig å sette av tid til hvile

Hele formålet med restitusjon er å la musklene reparere seg selv og engasjere muskler som er såre etter treningen. Det er også forskjellige ting du kan gjøre i løpet av gjenopprettingsfasen for å hjelpe deg med å yte bedre innenfor idretten din.

Gjenopprettingsteknikker

Her er noen ting du må huske på og bruke mens du gjenoppretter:

  • Hvile: Nå snakker vi om faktisk hvile, søvn. Dette er en av de viktigste måtene å få kroppen din til å raskt komme seg fra de fysiske og mentale kravene til hard trening.
  • Hydrering og kosthold: En av de mest vitale aspektene ved både trening og restitusjon er å være riktig hydrert. Og sunn og god ernæring er selvsagt like viktig som hydrering. Mat hjelper deg med å gjenopprette kroppens energiforsyning, så prøv å spise gode, sunne alternativer til rett tid for å forbedre ytelsen og restitusjonen.
  • Massasje: Å få en massasje hjelper deg med å løsne opp i muskulatur, øke oksygen og blodstrøm i muskler, fjerne melkesyreoppbygging (det er det som gjør deg sår) og levere næringsstoffer fra kroppen din til musklene.
  • Isbad: En kjent prosess for mange, et isbad fører til at blodkarene i kroppen trekkes ammen, og skyver blodet bort fra muskelen på grunn av den lave temperaturen. Når du er ferdig og begynner å varme opp, åpner karene seg og lar blod strømme tilbake i muskelen, og fører med seg mer oksygen for å hjelpe deg å komme deg.

Uansett hvor du er i treningsregimet ditt, er et helt nødvendig med restitusjon. Det vil være til nytte for ytelsen din på betydelige måter. Vurdere å prøve en metode som du ikke har prøvd før, og se om den hjelper deg. Ulike ting fungerer for forskjellige mennesker, så finn ut hva som er best for kroppen din. Viktigst, ta deg tid til å hvile og komme deg for å unngå skader!

Relaterte artikler:

Hvor lenge restitusjon etter halvmaraton

Restitusjon etter styrketrening

Annonse fra MILRAB