Hva er omega 3

0
46
Hva er omega 3
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

5 999,-

9 999,-

HELKROPPSTRENING HJEMME MED SCHWINN AIRDYNE AD2!

40% RABATT!

Omega-3 fettsyrer er viktige fettstoffer du må få fra kostholdet ditt, og er en type essensielle fettsyrer som gir en rekke helsemessige fordeler.

Hva er omega 3?

Omega-3 er en familie av essensielle fettsyrer som spiller viktige roller i kroppen din og kan gi en rekke helsemessige fordeler.Siden kroppen din ikke kan produsere dem alene, må du få dem fra kostholdet ditt. De tre viktigste typene er ALA (alfa-linolensyre), DHA (dokosaheksaensyre) og EPA (eikosapentaensyre). ALA finnes hovedsakelig i planter, mens DHA og EPA hovedsakelig forekommer i animalsk mat og alger. Vanlige matvarer med mye omega-3 fettsyrer inkluderer fet fisk, fiskeoljer, linfrø, chiafrø, linfrøolje og valnøtter. For folk som ikke spiser mye av disse matvarene, anbefales ofte et omega-3-supplement, som fiskeolje eller algeolje.

De 3 typene omega-3

Det er tre hovedtyper av omega-3 fettsyrer – ALA, DHA og EPA.

ALA

Alfa-linolensyre (ALA) er den vanligste omega-3 fettsyren i kostholdet ditt. Kroppen din bruker den hovedsakelig til energi, men den kan også omdannes til biologisk aktive former av omega-3, EPA og DHA. Denne konverteringsprosessen er imidlertid ineffektiv. Bare en liten prosentandel av ALA konverteres. ALA finnes i matvarer som linfrø, linfrøolje, rapsolje, chiafrø, valnøtter, hampfrø og soyabønner.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

30% PÅ ALT

FRA NORDIC!


EPA

Eikosapentaensyre (EPA) finnes hovedsakelig i animalske produkter, for eksempel fet fisk og fiskeolje. Imidlertid inneholder noen mikroalger også EPA. Den har flere funksjoner i kroppen din. En del av det kan konverteres til DHA.

DHA

Docosahexaensyre (DHA) er den viktigste omega-3 fettsyren i kroppen din. Det er en viktig strukturell komponent i hjernen din, øyets netthinne og mange andre kroppsdeler. I likhet med EPA forekommer det hovedsakelig i animalske produkter som fet fisk og fiskeolje. Kjøtt, egg og meieriprodukter fra dyr som er matet på gress, har også en tendens til å inneholde betydelige mengder. Vegetarer og veganere mangler ofte DHA og bør ta kosttilskudd med mikroalger for å sikre at de får nok av denne omega-3.

Mega-6 til omega-3 forholdet

Omega-6 fettsyrer har også viktige roller i kroppen din, som omega-3. Begge brukes til å produsere signalmolekyler kalt eikosanoider, som har forskjellige roller relatert til betennelse og blodpropp. Likevel er omega-3 antiinflammatoriske, og forskere antar at det å spise for mye omega-6 motvirker disse gunstige effektene. I det vestlige kostholdet er omega-6-inntaket veldig høyt sammenlignet med omega-3, så forholdet er for skjevt mot omega-6-siden. Å opprettholde en balanse mellom disse to fettene – ofte kalt omega-6 til omega-3-forholdet – kan være viktig for optimal helse. Selv om det ikke er tilstrekkelig bevis for at omega-6 er skadelig, er de fleste helsepersonell enige om at det å få nok omega-3 er viktig for helsen.

Relaterte artikler:

Hvor mye omega 3 trenger man

Hvorfor er omega 3 viktig

Annonse fra X-LIFE