Hva er normal puls når man trener

H

Lurer du på med hvilken puls du skal trene? Lær mer om hva som er normal puls når man trener, og hvor mye du bør trene innenfor de forskjellige pulssonene.

Med hvilken intensitet du kan trene

Når du trener er det vanlig å skille mellom trening med lav, moderat og hard intensitet. Det er vanlig å dele pulssonene inn i fem soner.

For å ha full kontroll på med hvilken puls du skal jogge, bør du trene med pulssoner. Pulssoner er inndeling av soner du kan trene innenfor, avhengig av hva slags trening du utfører. For å beregne dine pulssoner, må du vite makspulsen, og det kan du gjøre enkelt ved å bruke denne formelen: 211 – (0,64 * alder) (CERG, NTNU). Denne formelen har et avvik på +- 11 slag per minutt, så det er viktig at du prøver deg frem for å finne riktig makspuls for deg. For en mer nøyaktig måling av makspuls, får du gjort det på et treningssenter eller andre steder som utfører denne type testing.

Oversikten nedenfor har tatt utgangspunkt i en makspuls på 190.

  • Maksimal intensitet: Sone 5: 156-180 (87-100 prosent av makspuls)
  • Hard intensitet: Sone 4: 144-156 (80-87 prosent av makspuls)
  • Moderat intensitet: Sone 3: 126-144 (70-80 prosent av makspuls)
  • Lav intensitet: Sone 2: 108-126 (60-70 prosent av makspuls)
  • Svært lav intensitet: Sone 1: 90-108 (50-60 prosent av makspuls)

Som vi var inne på innledningsvis i dette kapitlet, kan du fokusere på trening med lav, moderat og hard intensitet, der hovedvekten av treningen din bør være med lav intensitet.

Trening med lav intensitet

Trening med lav puls vil være trening innenfor pulssone 1 og 2 i oversikten over. Så mye som 80 prosent av treningen eller mer, bør være med denne intensiteten. Trening med lav intensitet øker din fettforbrenning og aerobe kapasitet.

Trening med moderat til hard intensitet

Trening med moderat til hard intensitet bør utgjøre 20 prosent eller mindre av den totale treningsmengden din i løpet en uke. Trener du løping kan dette være kvalitetstrening som fartslek, intervalltrening og tempotrening. Dette er trening som i tillegg til å trene opp utholdenhet, også trener opp din hurtighet. Siden dette er trening som krever større grad av restitusjon, og også øker risikoen for skader, bør du ikke trene for mye.

Hva er normal puls når man trener

Hva som er normal puls når du trener er avhengig av hvordan du trener og hva som er formålet med treningen din. Hovedvekten av treningen du gjennomfører skal være med lav intensitet, og man kan kanskje si at normal puls når man trener er med denne intensiteten. En annen måte å se på det er at normalt puls når man trener er pulsen du skal ha innenfor de forskjellige pulssonene. Normal puls for intervalltrening kan da være trening innenfor sone 4, mens normal puls for fartslek kan være innenfor sone 3.

Relaterte artikler:

Trene med pulssoner

VDOT pulssoner

Forfatter

Legg inn kommentar

Spurt.no er et nettsted der du finner det aller meste av artikler om løping og trening. Du finner også artikler om motivasjon, og en rekke kalkulatorer du kan bruke når du trener.

Terje Lien

Terje Lien deler av sine erfaringer med løping og trening.

Har du spørsmål? Ta kontakt med oss! info@spurt.no

Siste innlegg