Hva er mental trening

Idrettssamfunnet erkjenner at mentale faktorer som selvtillit, ro, fokus og motivasjon har stor betydning for atletisk ytelse. Lær mer om hva mental trening er.

Som et resultat har ytelsesforbedring blitt et voksende karrierespor innen feltsportpsykologi. Idrettspsykologi (eller idrettspsykologi) er studiet av de psykologiske faktorene som påvirker deltakelse og prestasjoner i idrett. Idrettspsykologiske fagfolk som fokuserer på ytelsesforbedring har som mål å øke atletisk ytelse ved å minimere de psykologiske effektene av dårlig ytelse og innføre den mentale ferdigheten som trengs for å oppnå topp ytelse. For at feltet idrettspsykologi skal utvikle seg, må fagfolk utdanne idrettsmiljøet om verdien og fordelene med mental trening.

Psykologiske prinsipper som positiv tenkning, bilder og målsetting kan brukes i idrett for å hjelpe idrettsutøvere med å prestere og forberede seg til konkurranse. På elitenivå har alle idrettsutøvere talentet og de fysiske verktøyene til å konkurrere. Når du kommer til elitenivå i sport, er det som skiller de virkelig gode utøverne de som er mentalt tøffe og ser ting litt raskere enn konkurrentene deres. Disse idrettsutøverne har evnen til å gå videre etter feil, opprettholde selvtillit og ro i møte med motgang, og fokusere på det som er nødvendig for å utføre hver oppgave optimalt.

Hva er mental trening?

Den beste praksisen for å forbedre atletisk ytelse innen idrettspsykologi er gjennom mental trening. Mental trening er segmentet av sportspsykologi som konsentrerer seg spesifikt om å hjelpe idrettsutøvere å bryte gjennom de mentale barrierene som hindrer dem i å prestere opp til sitt høyeste potensial. Mange idrettsutøvere og trenere motsetter seg mental trening, fordi de ikke forstår hvordan det kan hjelpe dem. For at idrettsutøvere skal få mest mulig ut av idretten sin, er det avgjørende for dem å forstå verdien av å forbedre sitt mentale spill. Idrettsutøvere er mer sannsynlig å omfavne mental trening når de forstår den og dens fordeler. Den beste måten for idrettsutøvere å omfavne til mental trening er imidlertid når de faktisk opplever kraften på egen hånd.

Mental trening handler om å forbedre ens holdning og mentale ferdigheter for å hjelpe dem å yte sitt beste ved å identifisere begrensende tro og omfavne en sunnere filosofi om sporten deres. Mentale ferdigheter, akkurat som fysiske ferdigheter, krever repetisjon, øvelse og konkurranse for å utvikle. Å hjelpe idrettsutøvere og trenere med å forstå de mentale barrierene som begrenser ytelsen og fordelene med idrettspsykologisk intervensjon er et kritisk trinn i den mentale treningsprosessen. Psykiske barrierer inkluderer høye forventninger, perfeksjonisme, frykt for å mislykkes, mangel på følelsesmessig kontroll og oppmerksomhetsfokus. Idrettsutøvere kan overvinne disse barrierene gjennom sportspsykologisk intervensjon som tar sikte på å øke selvtillit, fokus, ro, tillit og mental forberedelse.

Relaterte artikler:

Mental trening idrett

Mental trening øvelser

Referanser

Om forfatteren