20-50% RABATT!


HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Hva er løping bra for

Mennesker er bygd for å løpe. Mange eksperter tror menneskekroppene er formet slik de er fordi vi utviklet oss til å være ekstremt effektive utholdenhetsløpere.

Formene på hoftene og føttene, lengden på beina, de støtdempende ryggskivene og vår evne til å svette gjør det mulig for oss å løpe mil etter kilometer. Så det er kanskje ingen overraskelse at løping er sterkt forbundet med en rekke fordeler for kroppen og hjernen vår.

Mange eksperter anser trening som det nærmeste man kommer mirakelmedisin. Som en form for kondisjonstrening som er lett tilgjengelig, er løping en av de mest enkle måtene å få de viktige fordelene med trening. Siden det forbedrer den aerobe kondisjonen, er løping en fin måte å bidra til å forbedre kardiovaskulær helse. I tillegg forbrenner den blant annet kalorier og kan bygge styrke. Det er også en lang liste over psykologiske fordeler løpere får av sporten sin.

Å bli vant til å løpe, hvis du ikke har gjort det på en stund eller noen gang, kan være brutalt. Men når kroppen og sinnet ditt begynner å akklimatisere seg, kan løping gjøre deg lykkelig, meditativ og gi en følelse av frihet. Dette er noen av de fysiske og psykiske fordelene ved å løpe.

Selv en 30 minutters løpetur kan bedre symptomer på depresjon og forbedre humøret

Å bruke 30 minutter på tredemølle er nok til å løfte stemningen til noen som lider av alvorlig depressiv lidelse, ifølge en studie. Selv deltakere som beveget seg i et tempo for å motta den samme humørsvingende fordelen. Dette viser at uansett hvilket tempo du går, har bevegelse positive effekter og legger til den allerede betydelige mengden forskning som viser at løping og andre treningsformer kan forbedre humøret og bidra til å bekjempe depresjon.

I motsetning til hva mange tror, ​​synes løping å bedre knehelsen

Knesmerter kan raskt sette en løper på sidelinjen. Det er ofte et tegn på overtrening eller et behov for å forbedre formen eller fleksibiliteten. Men løping er sannsynligvis ikke årsaken til artrose i kneet.

Løping kan forbedre kardiovaskulær helse betydelig

Vi vet at aerob aktivitet er bra for hjertet, så det er ingen overraskelse at løping kan forbedre kardiovaskulær kondisjon. Generelt, jo flere mennesker løper, jo sunnere har hjertene en tendens til å være. Men du kan få store fordeler uten å måtte gjøre mye; Å løpe bare fem minutter per dag kan legge til år i livet ditt, ifølge en studie i Journal of the American College of Cardiology.

Det har vært noen bekymringer for at ekstreme mengder løp – vi snakker ultramaraton-avstander – kan stresse eller arrere hjertet. Men en voksende mengde forskning ser ut til å indikere at det ikke er noe å bekymre seg for. Forskere har funnet ut at folk som løper minst 64 km per uke, har sunnere hjerter enn de som for eksempel løper 21 km i uken.

Løping kan forbedre og bekjempe aldersrelatert kognitiv tilbakegang

Hvis du vil holde deg sunn når du blir eldre, indikerer forskning at trening er noe av det beste du kan gjøre. En gjennomgang av forskning på den kognitive forsterkende effekten av aerob trening (som i mange studier enten var løping, jogging eller rask gange) fant at løping forbedret arbeidsminne og fokus for barn. For unge voksne så arbeidsminnet et lignende løft – det samme gjorde evnen til å bytte oppgaver. For eldre voksne gir denne typen aktivitet en lang liste over kognitive fordeler, inkludert arbeidsminne, fokus og bytte av oppgaver.

Løping endrer hjernen på måter som gjør den mer motstandsdyktig mot stress

En rekke studier har vist at aerob trening kan forbedre folks evne til å takle stress – og mange av disse studiene fokuserer på løpere. I en gjennomgang av forskning om trening og stress publisert i Clinical Psychology Review konkluderer forfatteren Peter Salmon at denne “treningen rekrutterer en prosess som gir varig motstandsdyktighet mot stress.” Forskere tror dette kan være fordi aerob trening øker nivået av nevrotransmittere som serotonin og noradrenalin, og får hjernen til å generere nye nevroner.

Å løpe er en fin måte å forbrenne kalorier på

I et tempo på 5 km / t vil en person på 73 kg forbrenne 606 kalorier i timen – og en person på 90 kg vil forbrenne 755 kalorier i timen. Med å løpe enda raskere, ville disse menneskene forbrenne henholdsvis 861 og 1074 kalorier.

Løping og andre former for aerob trening reduserer sjansene for død betydelig

Å få 30 minutter eller mer med aerob trening på jevnlig basis, gjør at folk er betydelig mindre sannsynlig å dø av en hvilken som helst årsak. Å få en times bevegelse er enda bedre, ifølge noen undersøkelser. Personer som oppfyller disse treningsretningslinjene, har betydelig, mindre sannsynlighet å utvikle en rekke former for kreft, ifølge en større gjennomgang av forskning. For mange mennesker er den enkleste måten å få alle disse fordelene med trening å komme seg ut og begynne å løpe.

Relaterte artikler:

Hvorfor løpe langtur

Hvorfor løpe i motbakke

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

HELGE

KUPP!

20-50% RABATT!

HELGE

KUPP!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE