Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


20-50% RABATT!


OKTOBER DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*HENT KUPONGKODE OG FÅ 20% PÅ ALLE JAKKER!

Hva er lavkarbo diett

Kan en lavkarbodiett hjelpe deg med å gå ned i vekt og gjøre det mulig å holde vekten? Lær mer om lavkarbo diett.

Hva er lavkarbo diett

En lavkarbo diett begrenser karbohydrater, som finnes i korn, stivelsesholdige grønnsaker og frukt, og legger vekt på mat med mye protein og fett. Mange typer lavkarbodietter finnes. Hvert kosthold har varierende begrensninger for hvilke typer og mengder karbohydrater du kan spise.

Hensikt med lavkarbo diett

Et lavkarbo kosthold brukes vanligvis for å gå ned i vekt. Noen dietter med lavt karbohydratinntak kan ha helsemessige fordeler utover vekttap, for eksempel å redusere risikofaktorer forbundet med diabetes type 2 og metabolsk syndrom.

Hvorfor du kan vurdere å følge et lavkarbo-kosthold

Du kan velge å følge et lavkarbo-kosthold fordi du:

  • ønsker deg et kosthold som begrenser visse karbohydrater som kan hjelpe deg med å gå ned i vekt
  • vil du endre de generelle spisevanene dine
  • nyte typer og mengder mat som er beskrevet i lavkarbo-dietter

Kontakt legen din før du starter et vekttap kosthold, spesielt hvis du har helsemessige forhold, som diabetes eller hjertesykdom.

Kostholdet i lavkarbodietter

Som navnet sier, begrenser et lavkarbo-kosthold typen og mengden karbohydrater du spiser. Karbohydrater er en type kaloriinnholdende makronæringsstoff som finnes i mange matvarer og drikker. Karbohydrater kan være enkle eller sammensatte. De kan videre klassifiseres som enkel raffinert (bordsukker), enkel naturlig (laktose i melk og fruktose i frukt), kompleks raffinert (hvitt mel) og sammensatt naturlig (fullkorn eller bønner).

Vanlige kilder til naturlig forekommende karbohydrater inkluderer:

  • korn
  • frukt
  • grønnsaker
  • Melk
  • nøtter
  • frø
  • Belgfrukter (bønner, linser, erter)

Matprodusenter tilfører også raffinerte karbohydrater til bearbeidede matvarer i form av sukker eller hvitt mel. Eksempler på mat som inneholder raffinerte karbohydrater er hvitt brød og pasta, kaker, godteri, og sukkersøtet brus og drikke.

Kroppen din bruker karbohydrater som den viktigste drivstoffkilden. Komplekse karbohydrater (stivelse) brytes ned til enkle sukkerarter under fordøyelsen. De blir deretter absorbert i blodomløpet ditt, der de er kjent som blodsukker (glukose). Generelt blir naturlige komplekse karbohydrater fordøyd saktere, og de har mindre effekt på blodsukkeret. Naturlige komplekse karbohydrater gir volum og tjener andre kroppsfunksjoner utover at de fungerer som drivstoff.

Stigende nivåer av blodsukker får kroppen til å frigjøre insulin. Insulin hjelper glukose inn i kroppens celler. Noe glukose brukes av kroppen din til energi, som drivstoff for alle aktivitetene dine, enten det går på joggetur eller bare puster. Ekstra glukose lagres vanligvis i leveren, musklene og andre celler for senere bruk eller konverteres til fett. Tanken bak lavkarbodietter er at lavere inntak av karbohydrater senker insulinnivået, noe som får kroppen til å forbrenne lagret fett som energi og bidra til vekttap.

Relaterte artikler:

Dietter for slanking

Hva kan man spise på lavkarbo diett

Om forfatteren

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds


Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

Av Spurt
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds
00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

20-50% RABATT!

00
Months
00
Days
00
Hours
00
Minutes
00
Seconds

20-50% RABATT!

INNSPURT!

OPPTIL 40% RABATT!

20-50% RABATT!