Hva er langsomme karbohydrater

0
123
Hva er langsomme karbohydrater

Langsomme karbohydrater i mat fordøyes sakte, og har en lav glykemisk indeks (GI). Lær mer om hva langsomme karbohydrater er.

Hva er glykemisk indeks?

Den glykemiske indeksen bestemmes av hvor raskt en mat får blodsukkernivået til å stige i blodomløpet. Langsomme karbohydrater har en lav glykemisk indeks, fordi de blir fordøyd og absorbert saktere enn karbohydrater med høy GI. Trege karbohydrater har høyere fiberinnhold, protein og/eller fett, og inkluderer en rekke forskjellige frukt og grønnsaker, visse typer korn og de fleste belgfrukter og meieriprodukter.

Frukt som er langsomme karbohydrater

Kirsebær, plommer, grapefrukt, epler, pærer, druer, appelsiner, svisker, tørkede aprikoser, kiwi og fersken er eksempler på frukt med langsomme karbohydrater. Denne frukten har en glykemisk indeks på 55 eller mindre, noe som gjelder for alle trege karbohydrater. Å fylle kostholdet ditt med lav GI-mat kan hjelpe deg med å nå og opprettholde en sunn vekt, fordi disse matvarene har en tendens til å undertrykke sult og hjelpe med blodsukkerkontroll. Og hvis du har diabetes, kan langsom forbrenning av karbohydrater hjelpe deg med å få bedre kontroll over blodsukkeret og senke både kolesterol- og triglyseridnivået ved å forbedre insulinresistensen.

Artikkelen fortsetter under annonsenSommerdeal - 70% rabatt!

Grønnsaker som er trege karbohydrater

Erter, gulrøtter, aubergine, blomkål, brokkoli, løk, salat, tomater, grønne bønner og rød paprika er eksempler på grønnsaker med lav GI. Ikke bare er disse grønnsakene en god energikilde, men de er også kalorifattige og har mye fiber, kalium, folat og vitamin A og C. Folk som spiser en diett rik på frukt og grønnsaker, reduserer risikoen for hjertesykdom. Disse matvarene kan også tilby beskyttelse mot visse typer kreft.

Sunne kornvalg

Ikke alle sunne kornvalg, for eksempel fullkornshavre, er inkludert i listen over mat med langsomt fordøyelige karbohydrater. Korn som anses som trege karbohydrater inkluderer havrekli, valset havre, fullkorns pumpernickelbrød, fullkornsbrød, fullkorn spaghetti, brun ris og fullkorn bygg. Kok pastaen din for å holde GI lav.

Vedvarende energi med belgfrukter

Når du ønsker å legge til mer langsomme karbohydrater i kostholdet ditt, anbefales belgfrukter, som inkluderer modne bønner og erter. Forskjellige typer bønner, linser og gule delte erter er alle gode valg. Øke energinivået ved å legge til disse bønnene og ertene i salaten, suppen og fullkornsrettene. I tillegg til å være sunne karbohydrater, er bønner en god kilde til proteiner, så vel som sink og jern.

Gjør sunne valg av meieriprodukter

Både melk og yoghurt regnes som trege karbohydrater. Mens helmelk og fet yoghurt kan være en god kilde til energi, har de høyt innhold av usunt, mettet fett. Så når det gjelder meieriprodukter, må du være oppmerksom på valgene dine. Sunne valg kan være skummet melk og fett- og sukkerfri yoghurt. Og for de som ikke drikker kumelk, er soyamelk et godt alternativ.

Relaterte artikler:

Hurtige karbohydrater

Hvor kommer karbohydrater fra

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her