Hva er ketolyse

0
231
Hva er ketolyse
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Det ketogene kostholdet handler om kutte ned karbohydrater til et minimum, og gjort riktig vil det øke fettforbrenningen din.

Hva er ketolyse (ketose)?

Det ketogene kostholdet får overskrifter fordi kjendiser som Kim Kardashian West og LeBron James har forkjempet det for vekttap. Men hva er det egentlig, og støtter vitenskapen hypen? Det ketogene – eller ketodietten legger vekt på mat med høyt fettinnhold og begrenser karbohydrater. Faktisk bør rundt 60% til 80% av kaloriene komme fra fett. Det bemerkes at et ekte keto-kosthold også inkluderer bare moderate mengder protein, og mindre enn 50 gram karbohydrater om dagen.

Hvordan fungerer keto-dietten?

Et typisk norsk kosthold av 50% eller mer karbohydrater, som omdannes til glukose i kroppen. Cellene dine forbrenner glukosen som drivstoff. Men når du bytter til en veldig fettfattig, med lite karbohydrater, skifter kroppen din fra glukose og bruker i stedet fettsyrer og ketonlegemer til energi. Denne prosessen kalles ketose eller ketolyse – derav kostholdets navn.

Hvilke matvarer kan du spise?

Nøtter, frø, fettost og andre meieriprodukter, vanlig gresk yoghurt, ikke-stivelsesholdige og fibrøse grønnsaker, oljer, sammen med mindre mengder kjøtt, egg og fisk, er bærebjelker i keto-dietten. Du må begrense karbohydrater kraftig, inkludert brød og bakevarer, søtsaker, pasta, frokostblandinger, stivelsesholdige grønnsaker som poteter, søtpoteter, mais og erter, bønner, frukt og øl. Tørst? Drikk vann, eller nyt litt glitrende vann. Usøtet kaffe og te er også tillatt. Minimere alkoholinntaket.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Fungerer det virkelig for vekttap?

Ja, men det svaret kommer med et forbehold. Det tar to til tre uker på dietten å starte fettforbrenning (ketolyse) i kroppen. Så ikke forvent umiddelbare resultater. Noen studier har vist at å følge ketogene dietter med lavt eller veldig lavt karbohydratinnhold, hjelper folk med å gå ned i vekt. På lang sikt er det imidlertid liten forskjell mellom et ketogent kosthold og en diett høy på karbohydrater.

Dette er et veldig restriktivt kosthold som er vanskelig å følge. Den gjennomsnittlige personen kommer ikke til å fortsette med det på lang sikt. Også fordi det mettede fettinnholdet er høyt, kombinert med begrensede mengder frukt, grønnsaker og fullkorn, det er ikke optimalt for helsen.

Hvorfor følger noen idrettsutøvere et keto-kosthold?

Etter et balansert kosthold som inkluderer karbohydrater, kan en trent idrettsutøver lagre rundt 2500 kalorier glukose, den foretrukne energikilden. Men den samme utøveren har rundt 40 000 kalorier fett tilgjengelig. Tanken er at ved å gå over til et fettfattig kosthold vil kroppen tilpasse seg fra å bruke karbohydrater som energi til å bruke fett. Fordi en langt større mengde fett er tilgjengelig, ville det i teorien holde utholdenhetsidrettsutøvere som maratonløpere eller triatleter i gang lenger. Imidlertid trenger idrettsutøvere litt karbohydrater å bruke sammen med fett som energi. Prosessen med å tilpasse kroppen din fra glukoseforbrenning til fettforbrenning kan ta alt fra uker til måneder.

Relaterte artikler:

Periodisk faste ketose

Streng ketosediett

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!