Hva er intervall

0
51
Hva er intervall
Foto: Joshua Sortino - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE

7 990,-

5 990,-

X-ERFIT

RUN 100 TREDEMØLLE!

SPAR KR 2000,-



Intervalltrening veksler mellom korte, intensive utbrudd av aktivitet med korte hvileperioder. Lær mer om hva intervalltrening er.

Hva er intervalltrening?

Før du virkelig bestemmer deg for om dette er en form for trening du bør ta med i treningsrutinen din, bør du vite hva intervalltrening egentlig handler om. Intervalltrening veksler mellom korte, intensive utbrudd av aktivitet med korte hvileperioder. Intervalltrening bruker kroppens to energiproduserende systemer: det aerobe og det anaerobe.

Det aerobe systemet er det som lar deg gå eller løpe lange avstander, og bruker oksygen til å omdanne karbohydrater i kroppen til energi. Det anaerobe systemet, derimot, bruker energi fra karbohydrater som er lagret i musklene for korte utbrudd av aktivitet som sprint, hopping eller løfting av tunge gjenstander.

I intervalltrening er periodene med høy intensitet vanligvis ved eller nær anaerob terskel, mens restitusjonsperioder kan innebære enten fullstendig hvile eller aktivitet med lavere intensitet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Intervaller lar deg jobbe mer på kortere tid, og det er mye mer behagelig enn å gjennomføre hele treningen med høy intensitet. Nøkkelen er å gjennomføre treningsøkter som passer til det du kan takle og hva du vil ha ut av treningsøktene.

Fordeler med intervalltrening

Økt utholdenhet

Intervalltrening trener hjertet ditt for å pumpe mer blod til musklene, og det trener musklene dine for å trekke ut oksygenet mer effektivt, noe som gjør alle dine andre treningsøkter lettere å håndtere.

Raskere og mer effektive treningsøkter

Hvis du ikke har mye tid, er intervalltrening god tidsbesparelse, slik at du kan få mye gjort på kortere tid. Du kan enkelt fullføre hele treningsøkten på så kort tid som 15-30 minutter.

Redusert risiko for skader eller overtrening

Fordi du varierer intensiteten på aktiviteten under treningen, kan du være i stand til å unngå skader eller overtrening, sammenlignet med lengre treningsøkter.

Vekttap

Studier viser at intervalltrening, selv med moderat intensitet, kan forbrenne mer fett og fortsette å forbrenne mange kalorier etter at treningen er fullført. Intervalltrening gir mer variasjon enn andre treningsøkter, noe som gjør dem mindre kjedelige og mer effektive.

Hvordan trene intervaller

  • Velg hvilken som helst aerob aktivitet. Det kan fungere med hvilken som helst maskin eller aktivitet – løping, sykling, turgåing, elliptisk trener, hoppetau, kickboksing med mer.
  • Velg lengden på treningen. Dette kan være 10-20 minutter for nybegynnere eller 30-60 minutter for mer erfarne. Hvis du er nybegynner, vil du kanskje veksle 1-2 minutter med høyere intensitet med 5 eller flere minutter med lavere intensitet. De mer erfarne kan gjøre arbeidsintervallene lengre (opptil 10 minutter) og restitusjonsintervallene kortere (2-3 minutter).
  • Varm opp og kjøle ned. Start treningen med 5-10 minutters oppvarming etterfulgt av intervalltrening. Avslutt med 5 minutters nedkjøling og uttøying.

Husk at intervalltrening er ekstremt krevende for hjertet, lungene og musklene, og det er viktig å konferere legen din hvis du er ute av form eller har en helsetilstand, før du begynner med intervalltrening. Du bør også ha en solid base av generell aerob kondisjon før du utfører høyintensiv trening av noe slag.

Relaterte artikler:

4 ganger 4 intervall

10×1000 meter intervall

Annonse fra MILRAB