Hva er hurtighet

0
11
Hva er hurtighet
Foto: Nicolas Hoizey - Unsplash.com
Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


For å forbedre hurtigheten din kreves et treningsprogram som fokuserer på styrke og styrke i beina, med passende teknikkopplæring for å utnytte styrke og kraftutvikling best.

Her er en oversikt over generell og spesifikk kondisjonering og teknisk (sprintteknikk) trening som kreves.

Kondisjonering

Sprinttrening handler ikke bare om å løpe fort. Det er viktig å ha en god treningsbase å bygge fart på, og å ha kapasitet til å trene regelmessig. Fleksibilitet er viktig slik at god løpeform kan oppnås, øvelser kan utføres over hele bevegelsesområdet og for å redusere forekomsten av skade. Et godt nivå av total styrke må utvikles før mer avanserte øvelser som styrkeøvelser, plyometrisk trening.

Spesifikk trening for sprintkondisjonering vil inkludere arbeid med hastighetsutholdenhet (alaktisk / melkesyre), maksimal hastighet, elastisk styrke / akselerasjon og reaktiv hastighet. Nedenfor er noen eksempler på sprintøvelser som vil utvikle hvert av disse områdene

Artikkelen fortsetter etter annonsen fra X-LIFE


Sprintøvelser for å bli hurtigere

Her er noen eksempler på treningsøkter på sprint:

  • Sprintøvelser – hver sprintopplæring bør begynne med en serie sprintøvelser som vil hjelpe idrettsutøveren med å trene triggermønstrene for de aktuelle muskelgruppene, og også styrke disse musklene mens de utfører handlingsspesifikke øvelser.
  • Akselerasjon – sprint starter fra en stasjonær posisjon over korte avstander
  • Sprinting, konsentrert om god teknikk.
  • Plyometriske øvelser – avgrensingsøvelser som forbedrer beinkraften, viktig for å utvikle god teknikk som høy kneetrekk og effektiv push off.
  • Motstandstrening – øke løpemotstanden ved å dra et dekk eller bruke elastiske bånd. Å løpe opp en skråning har også en lignende effekt. Bakken skal ikke være for bratt, da vil du ikke kunne løpe i høy nok hastighet.
  • Overhastighetstrening – løpe nedover en skråning eller bruke elastiske tau for å trekke deg med høyere fart enn din naturlige hastighet. Disse treningsøktene tar sikte på å trene det nevromuskulære systemet til å jobbe i større grad enn det som normalt er mulig.

Sprintteknikk

Effektiv sprintteknikk kommer ikke alltid naturlig for alle, og det vil behov for å trene dette opp. Dårlig teknikk forbruker overflødig energi i unødvendige handlinger og utnytter ikke all kraft for å lede utøveren fremover i maksimal hastighet. Mange gevinster kan oppnås tidlig ved å konsentrere seg om og modifisere feil i teknikken. Det er også viktig med en viss grad av avslapning mens du sprinter. Avslapping mens du løper forhindrer bruk av overflødig energi på ikke-hastighetsrelaterte handlinger.

Relaterte artikler:

Trene hurtighet

Trene opp hurtighet på tredemølle

Annonse fra MILRAB