Hva er god psykisk helse

0
51
Hva er god psykisk helse
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra MILRAB

HØSTSALG!

OPPTIL 30% RABATT!

God psykisk helse er ikke bare fravær av diagnostiserbare psykiske helseproblemer. Lær mer om hva som er god psykisk helse.

God psykisk helse

God psykisk helse er ikke bare fravær av diagnostiserbare psykiske helseproblemer, selv om god mental helse sannsynligvis vil bidra til å beskytte mot utvikling av mange slike problemer.

God mental helse er preget av en persons evne til å utføre en rekke nøkkelfunksjoner og aktiviteter, inkludert:

  • evnen til å lære
  • evnen til å føle, uttrykke og håndtere en rekke positive og negative følelser
  • evnen til å danne og opprettholde gode relasjoner med andre
  • evnen til å takle og håndtere endring og usikkerhet.

Det er viktig å ta vare på deg selv og få mest mulig ut av livet. Nedenfor er 10 praktiske måter å ta vare på din mentale helse. Å gjøre enkle endringer trenger ikke å koste deg mye. Alle kan følge rådene. Hvorfor ikke starte i dag?

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

OPPTIL

45%

RABATT!


Snakk om følelsene dine

Å snakke om følelsene dine kan hjelpe deg å holde deg i god mental helse og takle tider når du føler deg plaget.

Hold deg aktiv

Regelmessig trening kan øke selvtilliten din og kan hjelpe deg med å konsentrere deg, sove og føle deg bedre. Trening holder hjernen og de andre vitale organene sunne, og er også en betydelig fordel for å forbedre din mentale helse.

Spis godt

Hjernen din trenger en blanding av næringsstoffer for å holde seg frisk og fungere bra, akkurat som de andre organene i kroppen din. Et kosthold som er bra for din fysiske helse, er også bra for din mentale helse.

Drikk med måte

Vi drikker ofte alkohol for å kvikke opp humøret. Noen mennesker drikker for å takle frykt eller ensomhet, men effekten er bare midlertidig. Når alkoholen går ut, føler du deg verre på grunn av måten alkoholen har påvirket hjernen din og resten av kroppen din. Alkohol er ikke en god måte å håndtere vanskelige følelser på.

Hold kontakten med andre

Det er ikke noe bedre enn å møte noen ansikt til ansikt, men det er ikke alltid mulig. Du kan også ringe dem, sende dem et notat eller chatte med dem online i stedet. Hold kommunikasjonslinjene åpne: det er bra for deg!

Be om hjelp

Ingen av oss er overmenneskelige. Noen ganger blir vi slitne eller overveldet av hvordan vi har det, eller når ting ikke går etter planen. Be om hjelp hvis ting blir for mye for deg og du føler at du ikke orker. Din familie eller venner kan være i stand til å tilby praktisk hjelp eller lytte til deg.

Ta en pause

Et sceneskifte eller et tempoendring er bra for din mentale helse. Det kan være en fem minutters pause fra rengjøring av kjøkkenet, en halv times lunsjpause på jobben eller en helg for å utforske et nytt sted. Noen få minutter kan være nok til å stresse ned.

Gjør noe du er god til

Hva elsker du å gjøre? Hvilke aktiviteter kan du fordype deg i? Hva likte du å gjøre tidligere? Å kose seg kan bidra til å bygge ned stress. Å gjøre en aktivitet du liker betyr sannsynligvis at du er god i det, og å oppnå noe øker selvtilliten din

Godta hvem du er

Vi er alle forskjellige. Det er mye sunnere å akseptere at du er unik enn å ønske at du var mer som noen andre. Å føle seg god med seg selv øker selvtilliten, og til å lære nye ferdigheter, besøke nye steder og få nye venner. God selvtillit hjelper deg å takle livet når det tar en krevende vending.

Ta vare på andre

Venner er veldig viktige. Vi hjelper hverandre når vi kan, så det er en vinn-vinn situasjon for alle. Omsorg for andre er ofte en viktig del av å opprettholde forholdet til mennesker nær deg. Det kan til og med bringe deg enda nærmere venner og de du står nær.

Relaterte artikler:

Fysisk aktivitet og psykisk helse

idrett og helse

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!

559,-

799,-