Hva er god løpeteknikk

0
43
Hva er god løpeteknikk

Så hva er god løpeteknikk, og hvordan bli bevisst på hvordan du løper? Vi kan snakke om 5 forskjellige elementer i god løpeteknikk, og hvor effektivt løpere bruker disse.

Hvordan foten treffer bakken

Majoriteten av løpere treffer bakken med midtfot, punktet rett bak tåballen, for deretter droppe ned på hælen. Kroppen blir løftet over foten som er plantet i bakken, før frasparket og ny bevegelse. Noen løpere lander mer på forfot, mens andre igjen lander mer rett ned på foten. Andre igjen lander på hælen. Når du lander på hælen, har du for lang steglengde. Det er viktig at korrigerer denne måten å løpe på. Forskjellige løpere har forskjellig løpesett, bestemt av hvordan kroppen er sammensatt, kjent som biomekanikk. Hvis du har et løpesteg som ikke er optimalt, kan det være at du må ha innlegg i såle, og hvilke løpesko du velger vil også være viktig. Imidlertid er det mulig å trene seg opp til et bedre løpesteg, ved blant annet å korte ned på steglengden.

Steglengde når du løper

Det er vel egentlig ikke noen bestemt definisjon på hva som kan være perfekt steglengde, selv om mange opererer med 180 steg i minuttet som optimalt for løpere. Du bør derfor ha som mål å ha korte, raske steg, der foten tilbringer minst mulig tid mot overflaten der du løper. Jo mindre tid, jo mindre friksjon, og jo mer økonomisk kan du løpe. Når du korter ned på steglengden, vil det bidra til at foten treffer mer riktig mot underlaget, rett under hofta og skuldrene dine. Overkroppen bør være lett framoverlent, og hoftene skal frem når du løper. Nybegynnere har en tendens til «å sitte» når de løper, slik at de kommer bakpå når de løper. De trenger å komme opp og frem, slik at vekten av kroppen kommer rett over beina.

Armsving når du løper

Armene dine bør ideelt svinge som pendler frem og tilbake fremover, ikke sideveis. Armene bør være så tett inntil kroppen som mulig, for å unngå en sideveis bevegelse. Hendene skal ikke være knyttet, men åpne. Tomlene kan touche shortsen eller tightsen når de passerer hoftene.

Hodeposisjon når du løper

Se rett frem når du løper, for å løpe i mest mulig rett linje. Å se ned i bakken kan føre til at du blir for fremoverlent, og det kan bidra til at du ikke får det kneløftet du trenger for optimalt steg.

Relaterte artikler:

3 ting du bør gjøre NÅ med løpeteknikken

Hvordan bli raskere med riktig løpeteknikk