Hva er et sunt kosthold

0
107
Hva er et sunt kosthold
Foto: Adobe Stock
Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

HØSTSALG!

Et sunt kosthold handler ikke om frata deg kostholdet du elsker, men om at du skal føle deg bra, ha mer energi, forbedre helsen din og øke humøret.

Så hva er et sunt kosthold?

Å spise et sunt kosthold handler ikke om strenge begrensninger, holde deg urealistisk tynn eller frata deg maten du elsker. Snarere handler det om å føle deg bra, ha mer energi, forbedre helsen din og øke humøret.

Å spise sunt trenger ikke å være for komplisert. Hvis du føler deg overveldet av alle de motstridende ernærings- og kostholdsrådene der ute, er du ikke alene. Det ser ut til at for hver ekspert som forteller deg at en viss mat er bra for deg, vil du finne en annen som sier akkurat det motsatte. Sannheten er at selv om noen spesifikke matvarer eller næringsstoffer har vist seg å ha en gunstig effekt på humøret, er det det generelle kostholdsmønsteret ditt som er viktigst. Hjørnesteinen i et sunt kosthold bør være å erstatte bearbeidet mat med ekte mat der det er mulig. Å spise mat som er så nær som mulig det naturlige, kan utgjøre en enorm forskjell for måten du tenker, ser og føler.

Ved å bruke disse enkle tipsene, kan du redusere noe av forvirringen og lære hvordan du holder deg til et smakfullt, variert og næringsrikt kosthold som er like bra for tankene dine som for kroppen din.

Artikkelen fortsetter under annonsen fra X-LIFE

Grunnleggende om sunn mat

Selv om noen ekstreme dietter kan antyde noe annet, trenger vi alle en balanse av protein, fett, karbohydrater, fiber, vitaminer og mineraler i kostholdet vårt for å opprettholde en sunn kropp. Du trenger ikke eliminere bestemte kategorier av mat fra kostholdet ditt, men velg heller de sunneste alternativene fra hver kategori.

Protein gir deg energi til å stå opp og gå – og fortsette – mens du også støtter humør og kognitiv funksjon. For mye protein kan være skadelig for mennesker med nyresykdom, men den siste forskningen antyder at mange av oss trenger mer protein av høy kvalitet, spesielt når vi eldes. Det betyr ikke at du må spise mer animalske produkter – en rekke plantebaserte proteinkilder hver dag kan sikre at kroppen din får alt det viktige proteinet den trenger.

Fett. Ikke alt fett er det samme. Mens dårlig fett kan ødelegge kostholdet ditt og øke risikoen for visse sykdommer, beskytter gode fettstoffer hjernen din og hjertet. Faktisk er sunne fettstoffer – som omega-3s – avgjørende for din fysiske og emosjonelle helse. Å inkludere mer sunt fett i kostholdet ditt kan bidra til å forbedre humøret, øke trivselen og til og med trimme midjen.

Fiber. Å spise mat med mye kostholdsfibre (korn, frukt, grønnsaker, nøtter og bønner) kan hjelpe deg med å gi deg en god fordøyelse og redusere risikoen for hjertesykdommer, hjerneslag og diabetes. Det kan også forbedre huden din og til og med hjelpe deg å gå ned i vekt.

Kalsium. I tillegg til å føre til osteoporose, kan ikke å få i seg nok kalsium i kostholdet også bidra til angst, depresjon og søvnvansker. Uansett alder eller kjønn, er det viktig å inkludere kalsiumrike matvarer i kostholdet ditt, begrense de som tømmer deg for kalsium og få nok magnesium og vitamin D og K til å hjelpe kalsium til å gjøre jobben sin.

Karbohydrater er en av kroppens viktigste energikilder. Men de fleste bør komme fra komplekse, uraffinerte karbohydrater (grønnsaker, fullkorn, frukt) i stedet for sukker og raffinerte karbohydrater. Å kutte ned hvitt brød, kaker, stivelse og sukker kan forhindre raske pigger i blodsukkeret, svingninger i humør og energi, og en oppbygging av fett, spesielt rundt midjen.

Overgang til et sunt kosthold

Å bytte til et sunt kosthold trenger ikke være et enten eller. Du trenger ikke å være perfekt, du trenger ikke å eliminere all mat du liker, og du trenger ikke å endre alt på en gang – som vanligvis bare fører til juks eller at du gir opp den nye kostholdet ditt. En bedre tilnærming er å gjøre noen små endringer om gangen. Å holde målene dine beskjedne kan hjelpe deg med å oppnå mer på lang sikt uten å føle deg fratatt eller overveldet av en større kostholdrevisjon. Tenk på å planlegge et sunt kosthold som et antall små, håndterbare trinn – som å legge en salat til kostholdet ditt. Når dine små forandringer blir vane, kan du fortsette å legge til mer sunne valg.

Sett deg selv opp for suksess

Forsøk å holde ting enkelt for å gi deg selv suksess. Å spise et sunnere kosthold trenger ikke å være komplisert. I stedet for å være altfor opptatt av å telle kalorier, tenk for eksempel på kostholdet ditt med tanke på farge, variasjon og friskhet. Fokuser på å unngå pakket og bearbeidet mat, og velge heller ferske ingredienser når det er mulig.

Tilbered flere av dine egne måltider. Å tilberede flere måltider hjemme kan hjelpe deg med å ha kontroll over hva du spiser og bedre overvåke nøyaktig hva kostholdet ditt består av. Du spiser færre kalorier og unngår kjemiske tilsetningsstoffer, tilsatt sukker og usunt fett av matvarer som er bearbeidet og takeaway, noe som kan føre til at du føler deg trøtt, oppblåst og irritabel, og forverre symptomer på depresjon, stress og angst.

Gjør de riktige endringene. Når du kutter ned på usunne matvarer i kostholdet ditt, er det viktig å erstatte dem med sunne alternativer. Å bytte ut farlig transfett med sunt fett (for eksempel å bytte stekt kylling med grillet laks) vil utgjøre en positiv forskjell for helsen din. Å bytte animalsk fett for raffinerte karbohydrater, (som for eksempel å bytte bacon med en smultring), vil ikke redusere risikoen for hjertesykdom eller forbedre humøret.

Les matetikettene. Det er viktig å være klar over hva som er i maten din, da produsenter ofte gjemmer store mengder sukker eller usunt fett i mat, selv maten hevdes å være sunn.

Fokusere på hvordan du føler deg etter å ha spist. Dette vil bidra til å fremme sunne, nye vaner og smak. Jo sunnere maten du spiser er, jo bedre vil du føle deg etter et måltid. Jo mer søppelmat du spiser, desto mer sannsynlig er det at du føler deg ukomfortabel, kvalm eller tappet for energi.

Drikk mye vann. Vann hjelper til med å spyle systemene våre med avfallsstoffer og giftstoffer, men mange av oss går gjennom et dehydrert liv – noe forårsaker tretthet, lite energi og hodepine. Det er vanlig å forveksle tørste med sult, så å holde deg godt hydrert vil også hjelpe deg å ta sunnere valg av mat.

Relaterte artikler:

Hvorfor er det viktig med et sunt kosthold

Sunt kosthold og trening for vektreduksjon

Annonse fra X-LIFE

HØSTSALG!