20-50% RABATT!



OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

HØSTKUPP!

Hva er et godt kosthold

Et balansert kosthold gir kroppen din næringsstoffene den trenger for å fungere optimalt. Lær mer om hva som er et godt kosthold.

For å få den ernæringen du trenger, bør de fleste daglige kaloriene dine komme fra:

  • fersk frukt
  • ferske grønnsaker
  • helkorn
  • belgfrukter
  • nøtter
  • magre proteiner

Om kalorier

Antall kalorier i en mat refererer til mengden energi som er lagret i maten. Kroppen din bruker kalorier fra maten til å gå, tenke, puste og andre viktige funksjoner. Den gjennomsnittlige personen trenger omtrent 2000 kalorier hver dag for å opprettholde vekten, men mengden vil avhenge av alder, kjønn og fysisk aktivitetsnivå. Menn trenger ofte mer kalorier enn kvinner, og folk som trener trenger mer kalorier enn folk som ikke gjør det.

Kilden til dine daglige kalorier er også viktig. Matvarer som hovedsakelig gir kalorier og svært lite ernæring er kjent som “tomme kalorier.” Eksempler på matvarer som gir tomme kalorier inkluderer:

  • kaker og smultringer
  • bearbeidet kjøtt
  • energidrikker
  • fruktdrikker tilsatt sukker
  • iskrem
  • chips og pommes frites
  • pizza
  • brus

Imidlertid er det ikke bare typen mat, men ingrediensene som gjør den næringsrik. En hjemmelaget pizza med fullkorn og rikelig med ferske grønnsaker på toppen kan være et sunt valg. I motsetning til dette inneholder ferdigpizzaer og andre høyt bearbeidede matvarer ofte tomme kalorier. For å opprettholde god helse, begrense forbruket av tomme kalorier, og prøv i stedet å få kaloriene fra mat som er rik på andre næringsstoffer.

Hvorfor et balansert og godt kosthold er viktig

Et balansert kosthold tilfører næringsstoffene kroppen din trenger for å fungere effektivt. Uten balansert ernæring er kroppen din mer utsatt for sykdom, infeksjon, tretthet og lav ytelse. Barn som ikke får nok sunn mat, kan møte vekst- og utviklingsproblemer, dårlig akademisk ytelse og hyppige infeksjoner. De kan også utvikle usunne matvaner som kan vare i voksen alder. Uten trening vil de også ha høyere risiko for fedme og forskjellige sykdommer som utgjør metabolsk syndrom, som type 2 diabetes og høyt blodtrykk.

4 av de 10 viktigste dødsårsakene i Norge er direkte knyttet til kosthold:

  • hjertesykdom
  • kreft
  • hjerneslag
  • type 2 diabetes

Mat å unngå

Mat å unngå eller begrense i et sunt kosthold inkluderer:

  • høyt bearbeidet mat
  • raffinerte korn
  • tilsatt sukker og salt
  • rødt og bearbeidet kjøtt
  • alkohol
  • transfett

Hele korn kan være en sunn ingrediens for mange mennesker, men passer ikke for de med glutenintoleranse.

Hva du skal spise i et balansert kosthold

Et sunt, balansert kosthold vil vanligvis inneholde følgende næringsstoffer:

  • vitaminer, mineraler og antioksidanter
  • karbohydrater, inkludert stivelse og fiber
  • protein
  • sunne fettstoffer

Et balansert kosthold vil omfatte en rekke matvarer fra følgende grupper:

  • frukt
  • grønnsaker
  • korn
  • meieri
  • protein mat

Eksempler på proteinmat inkluderer kjøtt, egg, fisk, bønner, nøtter og belgfrukter.

Mennesker som følger et vegansk kosthold, vil fokusere helt på plantebasert mat. De vil ikke spise kjøtt, fisk eller meieriprodukter, men kostholdet inkluderer andre ting som gir lignende næringsstoffer. Tofu og bønner er for eksempel plantebaserte proteinkilder. Noen mennesker er intolerante mot meieriprodukter, men kan fremdeles bygge et balansert kosthold ved å velge en rekke næringsrike erstatninger.

Relaterte artikler:

Hvor mye av energien i et sunt kosthold bør komme fra karbohydrater

Sunt kosthold og trening

Om forfatteren

Nytt sosialt nettverk for skilte og single foreldre


INNSPURT!

Av Spurt

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

OPPTIL 70%

RABATT!

HØSTKUPP!

20-50% RABATT!

INNSPURT!

20-50% RABATT!