Hva er essensielle fettsyrer

0
27
Hva er essensielle fettsyrer
Foto: Adobe Stock

Omega-3 fettsyrer er essensielle fettsyrer som har mange helsemessige fordeler. Lær mer om essensielle fettsyrer.

Hva er essensielle fettsyrer?

Imidlertid er ikke alle omega-3 fettsyrer like. Blant 11 typer er de 3 viktigste ALA, EPA og DHA. ALA finnes stort sett i planter, mens EPA og DHA for det meste finnes i animalsk mat som fet fisk.

Denne artikkelen tar en detaljert titt på de tre viktigste typene omega-3.

Artikkelen fortsetter under annonsenSommerdeal - 70% rabatt!

Hva er omega-3 fettsyrer?

Omega-3 er en type flerumettet fett. De anses som essensielle fettsyrer fordi de er nødvendige for helsen, men kan ikke lages av kroppen din. Dermed må du få dem fra kostholdet ditt. I stedet for å bli lagret og brukt til energi, spiller de viktige roller i mange kroppslige prosesser, inkludert betennelse, hjertehelse og hjernefunksjon. Omega-3-mangel er assosiert med lavere intelligens, depresjon, hjertesykdom, leddgikt, kreft og mange andre helseproblemer.

ALA (alfa-linolensyre)

Alfa-linolensyre (ALA) er den vanligste omega-3-fettsyren i kostholdet ditt. Det er mest funnet i plantemat, og må konverteres til EPA eller DHA før det kan brukes av kroppen din til noe annet enn energi. Imidlertid er denne konverteringsprosessen ineffektiv hos mennesker. Bare en liten prosentandel av ALA blir konvertert til EPA – og enda mindre til DHA. Når ALA ikke er konvertert til EPA eller DHA, lagres det eller brukes som energi som andre fettstoffer.

Noen observasjonsstudier knytter en diett rik på ALA til redusert risiko for død av hjertesykdom, mens andre viser økt risiko for prostatakreft. Denne økningen i risiko for prostatakreft var ikke assosiert med de andre viktigste omega-3-typene, EPA og DHA, som ser ut til å beskytte mot denne kreften.

ALA finnes i mange plantemat, inkludert grønnkål, spinat, purslane, soyabønner, valnøtter og mange frø, for eksempel chia, lin og hamp. Det forekommer også i noen dyrefett. Noen frøoljer, for eksempel linfrø og rapsolje, inneholder også ALA.

EPA (eikosapentaensyre)

Kroppen din bruker eikosapentaensyre (EPA) for å produsere signalmolekyler kalt eikosanoider, som spiller en rekke fysiologiske roller og reduserer betennelse. Kronisk betennelse på lavt nivå er kjent for å være en driver for flere vanlige sykdommer. Ulike studier indikerer at fiskeolje, som er høyt i EPA og DHA, kan redusere symptomer på depresjon. Noen bevis tyder på at EPA er overlegen DHA i denne forbindelse. En studie hos kvinner i overgangsalderen bemerket at EPA reduserte antall hetetokter.

Både EPA og DHA finnes stort sett i sjømat, inkludert fet fisk og alger. Av denne grunn blir de ofte kalt marine omega-3. EPA-konsentrasjonene er høyest i sild, laks, ål, reker og stør. Gressfôrede animalske produkter, som meieri- og kjøttprodukter, inneholder også noe EPA.

DHA (docosahexaensyre)

Docosahexaenoic acid (DHA) er en viktig strukturell komponent i huden din og netthinnene i øynene. Forsterkende produkter for med babyer med DHA fører til forbedret syn hos spedbarn.

DHA er viktig for hjerneutvikling og -funksjon i barndommen, så vel som hjernefunksjon hos voksne. DHA-mangel fra tidlige faser i livet er assosiert med problemer senere, som lærevansker, ADHD og aggressiv fiendtlighet. En reduksjon i DHA i senere i livet er også knyttet til nedsatt hjernefunksjon og utbrudd av Alzheimers sykdom. DHA kan ha positive effekter på visse forhold, for eksempel leddgikt, høyt blodtrykk, type 2-diabetes, og noen kreftformer. Dessuten kan det øke hjertehelsen ved å redusere blodtriglyserider og muligens antallet LDL (dårlige) kolesterolpartikler.

Som nevnt ovenfor, er DHA funnet i høye mengder i sjømat, inkludert fet fisk og alger. Gressfôrede animalske produkter inneholder også noe DHA.

Relaterte artikler:

Hvorfor er omega 3 viktig

Mat som senker blodtrykket

Annonse fra ICEIphone SE med opptil 2000 kr rabatt!

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst skriv inn din kommentar!
Vennligst skriv inn navnet ditt her