20-50% RABATT!


OKTOBER DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 10% RABATTKODE!

Hva er eksplosiv styrke

Eksplosiv styrke kan være aktiviteter som krever stor fart, og som på samme tid mobiliserer stor styrke. Lær mer om hva eksplosiv styrke er.

Hva er eksplosiv styrke?

I sport og kroppsøving er begrepene “eksplosiv styrke” og “hastighetsstyrke” utbredt, og karakteriserer muskelaktiviteter som krever stor fart, samtidig som de mobiliserer stor styrke. Denne fysiske kvaliteten er grunnleggende for alle typer sprint, hopp, kast og, selvfølgelig, vektløfting.

Forskere har funnet en måte å kvantifisere hastighetsstyrke på. Denne eksplosive styrken i muskler estimeres vanligvis med en kraftindeks, uttrykt som følger:

J = fmax / tmax

Der “J” er hastighetsstyrkeindeksen, er “fmax” den maksimale mengden av en tilgjengelig kraft (styrke) av musklene i en gitt bevegelse, og “tmax” er tiden som trengs for å oppnå denne maksimale muskelstyrken.

For å maksimere J vil du naturligvis ha en høy teller og en lav nevner. Fra dette forholdet kan det trekkes at jo raskere du kan produsere din maksimale styrke i en hvilken som helst muskel, jo mer hastighetsstyrke kan du vise. Dette vil måle hastighetsstyrken til en bestemt idrettsbevegelse. Jo større J du er, jo lenger kan du kaste et baseball, diskos eller skudd, jo lenger kan du sparke en fotball, og jo mer vekt kan du legge til sparket. Selv om det er veldig presist, er denne formelens største svakhet at de fleste av oss ikke har de tekniske midlene til å måle verken muskelkraften eller tiden det tar å oppnå den.

Hvordan du kan måle styrken din

Heldigvis er det en mer pragmatisk måte å måle styrke på. Det gjøres ved hjelp av stående hopp, og sikter bare mot høyde, ikke prøve å hoppe over en stolpe eller noe annet. Dette er en enkel test, men effektiv. Alle kan se at handlingen med å hoppe oppover så høyt som mulig krever stor beinkraft.

Dette er en god (og enkel) måte å teste potensialet til en vektløfter, siden de samme egenskapene må være tilstede hos vektløftere, når de løfter maksimale vekter. Vektløfting oppnås ikke så mye med armene, men med beina, så det som fungerer bra i et høydehopp, bør også fungere bra når du løfter vekter.

Relaterte artikler:

Eksplosiv styrke

Utholdende muskelstyrke

Om forfatteren


INNSPURT!

Av Spurt

20-50% RABATT!

INNSPURT!

OKTOBER

DEALS!

OPPTIL 50%

PÅ ALT AV BRILLER, SKO, SEKKER OG TURFAVORITTER!

*FÅ 15% MED RABATTKODE

20-50% RABATT!

20-50% RABATT!